2016 Andakter
Bli den personen du er født til å være


Bli den personen du er født til å være

En aften med president Russell M. Nelson

Verdensomspennende andakt for unge voksne • 10. januar 2016 • Brigham Young University-Hawaii

Mine kjære brødre og søstre, det er en glede å være sammen med dere denne sabbatsdagen. Vi er glad i dere! Og vi tror på dere! Når jeg gir noen forslag, ber jeg om at dere må bruke deres handlefrihet til å innby Den hellige ånd til å undervise dere.1

For det første: Godt nyttår! Det er et helt nytt år. Har dere noen nyttårsforsetter? Og har dere allerede brutt halvparten av dem? Ønsker dere at dette skal bli det aller beste året i deres liv? Året da dere gjennomfører – bedre enn noensinne før – forsettene som betyr mest for dere? Jeg vil gjerne snakke med dere om noe jeg tror kan hjelpe. Se om dere kan finne ut hva det er.

Tenk på kvinnen som i 12 år hadde en uhelbredelig sykdom. Hun strakte ut hånden for å røre ved Frelserens kappe. Dette var hennes eneste sjanse til å bli helbredet.2

Tenk på mannen ved Betesda-dammen, som i 38 år led av en sykdom, og aldri hadde vært den første til å komme ut i det helbredende vannet.3

Tenk på Frelserens disipler som, mens livstruende bølger slo mot deres lille fiskebåt, ropte til Frelseren: “Bryr du deg ikke om at vi går under?”4

Hva hadde disse menneskene til felles?

De var desperate! Desperate etter at Frelseren skulle helbrede dem, hjelpe dem, rense dem, veilede dem, beskytte dem og frelse dem! De var desperate etter Jesu Kristi hjelp til å gjøre ting de aldri kunne klare på egenhånd. De var desperate etter å ha Frelserens styrke og kraft i sitt liv. Kjenner dere denne følelsen? Tro meg, det gjør jeg.

Kanskje dere har vært desperate etter å fullføre en oppgave fordi fristen nærmet seg raskt – eller allerede var utløpt. Kanskje dere har vært desperate etter at noen virkelig skulle forstå dere og virkelig elske dere. Kanskje dere for tiden er desperate etter å komme inn på et universitet eller finne en jobb eller et sted å bo, desperate etter å få nye venner og å finne deres evige ledsager.

Her er de gode nyhetene: Desperasjon kan faktisk være en god motivator.

Profeten Joseph Smith opplevde tydeligvis intens desperasjon i Liberty fengsel. Han tryglet Herren: “O Gud, hvor er du?”5 På grunn av denne intense åndelige desperasjonen mottok profeten noen av de mest opphøyde åpenbaringene i denne evangelieutdelingen.

Når vi er desperate etter å bli veiledet av himmelen, arbeider vi hardere enn noensinne for å komme på bølgelengde med himmelen. Når vi er desperate etter å være fysisk sunne, spiser og trener vi deretter. Ingen unnskyldninger! Når vi er desperate etter å få mer penger, følger vi ivrig Herrens finanslov – som selvfølgelig er tiende!

Overvei president George Q. Cannons tilnærming til tiende da han var en fattig ung mann. Da hans biskop kommenterte at den fattige unge George betalte så mye tiende, sa George noe sånt som: “Å, biskop, jeg betaler ikke tiende av det jeg tjener. Jeg betaler tiende av det jeg ønsker å tjene.” Og allerede neste år tjente George nøyaktig så mye som han hadde betalt tiende av året før!6

Når vi er desperate etter å bli den personen vi ble født til å være, får vi et annet perspektiv. Vi våkner opp fra det åndelige hukommelsestapet djevelen så kløktig påfører, og plutselig ser vi ting om oss selv, andre og vårt liv som vi aldri har sett før. Verdens “moro” og “underholdning” begynner å virke nesten latterlig, kanskje til og med åndelig farlig. Vi begynner å se djevelens knep og feller for det de egentlig er – fristelser for å få oss til å glemme vår sanne identitet og vårt mål.

Vi begynner å bruke tiden på en annen måte. Tiden på Facebook virker ikke halvparten så forlokkende som tiden i templet. Vi opplever selv den dype sannheten som ble undervist av en klok tempelpresident: “Når vi trer inn i templet, forlater vi fantasiverdenen.”7 Vi blir mye mer interessert i evige sannheter som Herren vil undervise oss i sitt hellige hus, enn i de ferskeste oppsiktsvekkende kommentarene på sosiale medier, som kan være så lettvinte og hjerne-lammende.

En oppvakt student på BYU fortalte meg at hun oppdaget en omvendt sammenheng mellom hvor trygg og glad hun følte seg og hvor mye tid hun brukte på sosiale medier. Hun reduserte sin tid på Facebook og sa: “Jeg føler at jeg har bedre fantasi og et klarere sinn til å tenke på emner og ha dype samtaler med andre. Nå kan jeg føle en sterkere tilstedeværelse av Ånden i mitt liv, og det er omtrent det beste jeg kan be om.”

Når vi er desperate etter å være vårt sanne jeg, bruker vi teknologi på en god måte. Hvis dere ikke vet hvordan dere gjør det, oppfordrer jeg dere til å gå til LDS.org og lære.

Når vi er desperate etter å være den sanne Jesu Kristi disippel som vi ble født til å være, finner vi plutselig mot og vilje til å fjerne alt fra livet vårt som er vanhellig og urent. Vår villighet til å følge råd fra våre ledere forandrer seg. Vi søker råd og er ivrige etter å følge dem. Ydmykhet skyver stolthet og arroganse til side. Skriftene blir kilden vi går til for å finne svar og den trøst vi kanskje vil innse at vi ofte har søkt på nettet.

Er dere villige til å prøve et eksperiment i 30 dager?

Knel daglig ned og takk deres himmelske Fader for Skriftene. Fortell ham om det ene spørsmålet dere har størst behov for å få besvart den dagen. Be om at dere må ha Den hellige ånd med dere mens dere leser. Åpne deretter Skriftene hvor som helst, og les til dere finner svaret.8 Prøv det i 30 dager, og se hva som skjer.

Når vi er desperate etter å utvikle oss til den personen Gud trenger at vi er, vil vi kanskje innse at en unødvendig byrde holder oss tilbake. Denne byrden kan være åndelig smerte som alltid følger dårlige valg og uoppgjort synd. Sannheten er at uoppgjort synd er som en magnet for mer synd! Så hvis dere trenger å omvende dere, begynn nå. Når vi, i likhet med kong Lamonis far, ønsker å gi opp alle våre synder9 (også den vi liker best), faller sommel bort, forlegenhet flykter, og vi er villige til og ivrige etter å gå – faktisk føler vi for å løpe – til vår biskop og be om hjelp til virkelig å omvende oss.

Det finnes svært få garantier her i livet, men her er én: Det er 100 prosent garantert at hvis vi virkelig omvender oss, vil Frelseren rense oss og helbrede oss – grundig, helt og fullstendig!

Eldste D. Todd Christofferson har sagt: “Kraften i [Frelserens] forsoning kan slette ut syndens virkninger i oss. Når vi omvender oss, vil Hans forsoning og nåde yte oss rettferdighet og rense oss (se 3 Nephi 27:16–20). Det er som om vi ikke bukket under, som om vi ikke hadde gitt etter for fristelse.”10

Mine kjære brødre og søstre, jeg lover at dette er sant! Og enten det er store uoppgjorte synder eller plagsomme svakheter som stadig ødelegger for oss, trenger vil alle Frelserens hjelp til å bli den personen vi ble født til å være. Det er rett og slett umulig å klare seg uten hans styrke og hans kraft.

Heldigvis har Frelseren betalt prisen for alle Åndens gaver vi noensinne vil trenge for å hjelpe oss.11 Det er opp til oss å ydmykt finne ut hvilke gaver vi trenger. Vi kan trenge gaven selvdisiplin eller gaven godt humør. Kanskje vi trenger gaven tålmodighet eller gaven å bli helbredet eller gaven å tilgi. Kanskje vi trenger gaven at våre seksuelle følelser er i harmoni med evige lover. Kanskje vi innser at vi ikke kan leve ett minutt til uten gaven urokkelig tro på vår Herre Jesus Kristus. Når vi er desperate etter en av Åndens gaver, ber vi endelig med all hjertets iver om å få denne gaven.12 Og den gode nyheten er at enhver åndelig gave vi mottar, bringer oss ett skritt videre i retning vårt sanne jeg.

Mine kjære brødre og søstre, som jeg elsker, sannheten er at en dag vil dere og jeg ha et personlig intervju med Frelseren selv. Når denne muligheten blir virkelig for oss, vil vi være villige til å gjøre hva som helst for å være forberedt!

Så et spørsmål til slutt: Hva om dere fant ut at Frelseren allerede hadde komme tilbake til jorden, at han, som en del av sitt annet komme, allerede hadde møtt noen av sine sanne etterfølgere under flere fantastiske, store sammenkomster13 – sammenkomster som verden, herunder CNN og bloggosfæren, ikke visste noe om. Hvis dere fant ut at Frelseren allerede var på jorden, hva ville dere desperat ønske å gjøre i dag, og hva ville dere være villige og rede til å gjøre i morgen?

Jeg ber om at dere i løpet av dette året vil ha noen øyeblikk med sjelekvaler og desperasjon som vil drive dere videre langs veien til å bli den mannen eller kvinnen dere ble født til å være. Deres sanne jeg er fantastisk! Ta aldri til takke med noe mindre. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Eldste Richard G. Scott har sagt: “Herren vil ikke tvinge deg til å lære. Du må utøve din handlefrihet og gi Ånden lov til å undervise deg” (21 Principles: Divine Truths to Help You Live by the Spirit [2013], 95–96).

  2. Se Matteus 9:20–22.

  3. Se Johannes 5:2–9.

  4. Markus 4:38.

  5. Lære og pakter 121:1.

  6. Se George Q. Cannon, “The Doctrine of Tithing,” Deseret Evening News, 19. aug. 1899, 11.

  7. Douglas L. Callister, sitert i Sheri Dew og Virginia H. Pearce, The Beginning of Better Days: Divine Instruction to Women from the Prophet Joseph Smith (2012), 65.

  8. Se Wendy Watson Nelson, Change Your Questions, Change Your Life (2010), 139.

  9. Se Alma 22:18.

  10. D. Todd Christofferson, “For at de kan være ett, likesom vi er ett,” Ensign eller Liahona, nov. 2002, 71.

  11. Se 1 Korinterbrev 12–14; Moroni 10; Lære og pakter 46. Eldste Bruce R. McConkie sa at gavene som er nevnt i de foregående skriftstedene, bare er forslag. De er bare begynnelsen på de åndelige gavene som finnes (se Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 314–15.

  12. Se Alma 22:15–18.

  13. Se Bruce R. McConkie, The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man (1982), 575.

Skriv ut