2016 Andakter
Jeg søkte meningen med livet


Jeg søkte meningen med livet

En aften med eldste Richard J Maynes

Verdensomspennende andakt for unge voksne • 1. mai 2016 • Salt Lake tabernakel

Jeg er veldig glad for å være her i kveld sammen med min mann, og jeg er takknemlig for anledningen til å tale til dere.

Da min mann sa at han skulle tale om evangeliets gjengivelse, og spesielt om Joseph Smiths første syn, snakket vi om hvordan dette emnet hadde påvirket mitt liv og hvordan min erfaring kan øve positiv innflytelse og styrke deres tro.

Jeg er konvertitt til Kirken, og jeg vil gjerne dele med dere min mest skattede opplevelse – min omvendelse til evangeliet.

Jeg vokste opp i et svært kjærlig hjem, og jeg har fantastiske foreldre. Vi gikk ikke ofte i kirken, men som medlemmer av den presbyterianske kirke, gikk vi alltid i kirken til jul og påske, og noen ganger tok mor meg med til søndagsskolen. Det var der jeg først fikk et vitnesbyrd om Frelseren. Jeg elsket å høre historier om Jesus. Jeg visste at han var noe spesielt.

Som liten jente følte jeg behov for å holde mine egne bønner i sengen om kvelden. Jeg visste at min himmelske Fader lyttet til meg.

Tidlig i 20-årene gikk jeg på stevnemøter og opplevde mange av de frustrasjoner, skuffelser og vanskeligheter som stevnemøter noen ganger medfører. Kanskje noen av dere har opplevd de samme følelsene, men det er en forskjell. Dere har Jesu Kristi evangelium i livet. For en fantastisk velsignelse det er. Evangeliet gir dere mål og mening og styrke. Det gir dere håp. På dette tidspunktet i livet visste jeg at det var noe som manglet. Jeg følte at jeg manglet mål og mening eller veiledning. Jeg begynte å gå i forskjellige kirker i håp om å finne noen svar. Jeg søkte etter noe som ville gi livet mitt mening, men jeg visste bare ikke hvor jeg skulle finne det.

En dag det var spesielt vanskelig, bestemte jeg meg for å holde en bønn. Så jeg knelte ned ved siden av sengen – noe jeg vanligvis ikke gjorde – og jeg utøste mitt hjerte til vår himmelske Fader og spurte om han ville hjelpe meg og gi meg litt veiledning i livet. Jeg følte meg litt bedre, og fortsatte med mine normale daglige aktiviteter.

Noen dager senere ble min bønn besvart. En hjemvendt misjonær kom inn i mitt liv. Han het Richard John Maynes. Han ba meg ut på stevnemøte, og han gjorde det gode hjemvendte misjonærer gjør: Han spurte meg om jeg visste noe om Kirken og om jeg hadde lest Mormons bok.

Svært kort tid etter dette ga han meg en Mormons bok å lese. Jeg begynte å lese den, og noe av det som umiddelbart vekket min oppmerksomhet, var tittelsiden, hvor det står: “Mormons bok: Et annet testamente om Jesus Kristus.” Jeg hadde ingen anelse om at Mormons bok handlet om Jesus.

Jeg begynte også å ta misjonærleksjonene, og et lys ble tent i mitt liv. Da misjonærene underviste meg om da den unge Joseph ble besøkt av Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus, som var to adskilte personer, stemte det overens med noe jeg alltid hadde følt og trodd, men i min kirke var det ikke det som ble undervist. Det første syn var en viktig del av min omvendelse. Jeg følte en forbindelse med Joseph Smith fordi han hadde det samme spørsmålet som jeg hadde: Hvor kan jeg finne sannheten? Vår himmelske Fader besvarte hans oppriktige bønn, og han besvarte min bønn. Jeg fortsatte å ta alle leksjonene, og visste i mitt indre at det som ble undervist, var sant.

Den hjemvendte misjonæren Richard John Maynes døpte meg den sommeren. Vi fortsatte å gå ut sammen, og et år senere ble vi viet i Manti Utah tempel.

Men dette var bare begynnelsen på min omvendelse. Som med så mange av oss, er omvendelse en prosess. Vårt vitnesbyrd må næres og styrkes hver dag ved å lese i Skriftene, holde våre bønner, gå i kirken, gå i templet og følge vår profet.

Skriftene skulle være en viktig del av vårt liv. Som en ung jente som ikke var medlem av Kirken, ble jeg bedt om å velge et skriftsted å lære utenat. Jeg valgte Ordspråkene 3:5–6:

“Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din forstand!

Kjenn ham på alle dine veier! Så skal han gjøre dine stier rette.”

Jeg vet ikke hvor mange ganger dette skriftstedet har dukket opp i tankene når jeg har trengt litt hjelp fra oven. Hvis vi bare vil ha tro og sette vår til Herren, vel vitende om at vi ikke forstår alt som skjer i livet, og huske å takke ham for de mange velsignelser vi har, vil han vise oss veien. Det vil kanskje ikke skje ifølge vår timeplan, men jeg vet at vår himmelske Fader har en plan for hver enkelt av oss.

Et av mine andre favorittskriftsteder er Lære og pakter 123:12: “For det finnes ennå mange på jorden blant alle sekter, trosretninger og kirkesamfunn som er forblindet ved listige menneskers kløkt hvormed de ligger på lur for å bedra, og mange holdes borte fra sannheten bare fordi de ikke vet hvor de kan finne den.”

Det er så viktig for oss som medlemmer av Kirken å strekke oss ut og dele evangeliet med andre. Det er så mange akkurat som meg, som søker sannheten, men ikke vet hvor de skal finne den.

De to viktigste beslutningene jeg har tatt i mitt liv, var å bli døpt og å gifte meg med min mann i templet. Jeg er så takknemlig for evangeliet i mitt liv. Vi vet alle at livet til tider ikke er lett. Vi må bare huske eldste Jeffrey R. Hollands ord. Han sa:

“Himmelens og jordens Herre er der for å velsigne deg…

Stol på ham. Sett virkelig din lit til ham. Sett for alltid din lit til ham.”1

Jeg vet at vår himmelske Fader virkelig lever. Han elsker oss. Han hører våre bønner. Jeg vet at Jesus Kristus er vår Frelser. Han døde for hver enkelt av oss og ga oss omvendelsens store gave, som gjør det mulig for oss å gjøre endringer i livet så vi kan bli bedre for hver dag. Jeg vet at vi har en levende profet, president Thomas S. Monson, og jeg vet at profeten Joseph Smith så Faderen og Sønnen og ga oss Mormons bok: Et annet testamente om Jesus Kristus.

Det er min bønn at dere vil fortsette å styrke og gi næring til deres vitnesbyrd hver dag ved å gjøre de tingene Frelseren og våre profeter har lært oss å gjøre. Det er min bønn at dere vil fortsette å stole på Herren og vite at han vet hvem dere er og at han vil gi dere veiledning.

Dette sier jeg i Jesu Kristi navn. Amen.

Note

  1. Jeffrey R. Holland, “Fordi hun er mor,” Lys over Norge, juli 1997, 36–37.

Skriv ut