Kerstdevotionals
Minder opvallende gaven


Minder opvallende gaven

Kerstdevotional met het Eerste Presidium 2021

Zondag 5 december 2021

Inleiding

In mijn jeugd was het bezoek van oma en opa Lundgren het hoogtepunt van onze kerst. Ieder jaar legden ze met hun oude auto de lange reis af om ons te bezoeken. We hielden van hen, maar we hielden ook van oma’s Zweedse pannenkoeken, die ze maakte met verse room van een lokale boer. Urenlang stond ze te bakken, totdat we ons buikje rond hadden gegeten. Ondertussen zijn twee nieuwe generaties opgegroeid met die heerlijke Zweedse pannenkoeken. Tijdens het bakken worden we herinnerd aan oma Lundgren en haar geschenk van liefde.

Enkele van de beste geschenken zijn onze tijd en talenten. Zulke geschenken zijn heilig.

Gaven

In deze periode kijken we uit naar nieuwe geschenken. Maar laten we vanavond stilstaan bij geschenken die we al hebben ontvangen, wie ons die heeft gegeven en waarom.

God heeft elk van ons bepaalde gaven geschonken. U ziet het misschien anders, maar God heeft u geestelijke gaven geschonken om anderen tot zegen te zijn en dichter tot Hem te komen.1

Welke gaven heeft God u geschonken?

Eerlijk gezegd zag ik mezelf niet als iemand met gaven. Ik ben geen zangeres, danseres, atlete, artieste of wiskundige, of dit niet of dat niet. Ik ben maar gewoontjes.

Soms keek ik naar de grote gaven van anderen en voelde ik me klein. Maar ik leer nu hoe nutteloos en zelfs destructief het is om mezelf te vergelijken. Nog belangrijker is dat ik de heilige macht van Gods ‘minder opvallende gaven’ ben gaan inzien. Ze zijn een teken van zijn liefde en vertrouwen.

Ouderling Marvin J. Ashton heeft gezegd dat Gods geestelijke gaven ook ‘minder opvallende gaven’ omvatten: ‘de gave om te vragen; de gave om te luisteren; de gave om de stille, zachte stem te horen en te benutten; de gave om te kunnen huilen; de gave om twist te vermijden; de gave om prettig in de omgang te zijn; […] de gave om te zoeken naar wat rechtvaardig is; de gave om niet te oordelen; de gave om naar God op te zien om leiding; de gave om een discipel te zijn; de gave om te geven om anderen; de gave om te kunnen overdenken; de gave om te bidden.’2

Ziet u door deze lijst uw gaven in een ander licht? Ik namelijk wel.

Deze bescheiden gaven helpen Gods kinderen net zo goed als de andere welbekende en grotere gaven.3 Ze helpen ons aan onze belangrijkste doeleinden te voldoen. Helaas houden we ons soms in, en waarderen en gebruiken we onze gaven niet, uit angst dat ze niet verfijnd, feilloos of fraai genoeg zijn.

Als we deze minder opvallende gaven niet waarderen, lopen we kansen mis om Gods kinderen te helpen en Gods liefde te voelen.4

Speel het lied van uw gaven

Ik wil een andere gave met u delen, een geschenk van opa Lundgren. Opa wilde altijd viool spelen. Zijn viool lag echter jaren ongebruikt bij hem thuis op een plank te verstoffen, en later bij mij. De snaren bleven onbespeeld.

Maar het vergaat de viool van mijn 6-jarige kleindochter, Scarlett, heel anders. Ze deelt vanavond haar gave met ons.

[Scarlett speelt viool]

Dank je, Scarlett. Dat was prachtig. Ik houd van je.

Onze gaven van onze hemelse Vader zijn bedoeld om met anderen te delen. De viool van Scarlett is niet duur, en we zouden fouten in het instrument of in haar techniek kunnen ontdekken. Maar omdat ze het vanuit haar hart deed, heeft ze ons een gave geschonken en vreugde gebracht.

Laat Gods gaven aan u, zelfs zijn minder opvallende, niet ongebruikt of ongewaardeerd blijven. Haal zijn gaven aan u van de plank. Als u ze uit onzekerheid hebt opgeborgen, haal ze dan onder het stof vandaan en waag een poging. Schenk ze aan God en zijn kinderen. De gaven die we van onze hemelse Vader hebben gekregen, zijn er om gebruikt en gedeeld te worden. Al uw gaven van God, hoe onvolmaakt ook, geven vreugde, en zijn een lofgezang voor Hem.

Gebruik uw gave om met liefde te luisteren en bezoek een eenzame vriend(in). Hebt u de gave om twist te vermijden, en de gave om prettig in de omgang te zijn? Deze gaven zijn nu hard nodig. Deel hen met uw familie, vrienden en naasten. Vertel mensen die het moeilijk hebben dat u om ze geeft en nodig ze bij u thuis uit. Geef een geïnspireerde les. Schrijf een lief kaartje. Gebruik uw gaven om Zion en de mensen in uw omgeving op te bouwen. God heeft ieder nodig. Al zijn gaven zijn er om anderen te helpen. Houd uw lied, uw knuffel en uw vergeving niet voor uzelf.

Zijn gave ontvangen

In de kersttijd van 1832 kregen de toch al ploeterende heiligen met maatschappelijke en politieke onrust te maken. De profeet Joseph Smith had net over een burgeroorlog geprofeteerd.5 Dat zette een domper op de feestvreugde.

Maar op 27 december ontving Joseph een andere openbaring – een ‘vredesboodschap’ van de Heer.6 In deze moeilijke tijd werd Joseph door de Heer herinnerd aan de gaven voor zijn heiligen, met als belangrijkste gaven de Heiland Jezus Christus en de hoop op het eeuwige leven.

De heiligen vonden vreugde in die kerstperiode doordat ze Gods gaven erkenden en ontvingen, met als grootste de ‘weergaloze gave’7 van een Heiland. Dat kunnen wij in deze kerstperiode ook.

In die openbaring aan Joseph stelde de Heer hem deze vraag:

‘Want wat baat het een mens indien hem een geschenk wordt gegeven en hij het geschenk niet aanneemt? Zie, hij verheugt zich niet in hetgeen hem wordt gegeven, evenmin verheugt hij zich in hem die de gever is van het geschenk.’8

Tot slot

Ik hoop dat ieder van ons Gods gaven erkent en ontvangt. Ik hoop voornamelijk dat wij ons allen in God verheugen, de gever van deze gaven.

Ik ben dankbaar voor de weergaloze gave van zijn Zoon, die naar de aarde kwam als baby, die door een jonge moeder in doeken werd gewikkeld en in een kribbe gelegd. Een baby die regel op regel leerde en van genade op genade groeide, totdat Hij zijn leven als offer voor mijn zonden gaf. Voor uw zonden. Voor de zonden van iedereen die op aarde heeft geleefd en nog zal leven.

In een geliefde lofzang zingen we de woorden:

‘Juich, wereld, juich, de Heer ’s nabij, en aard’, uw Vorst ontvang!’9

De gave van Jezus de Christus is geschonken en tegen welke prijs! De vraag is: Ontvangen wij Hem? Laten we Hem binnen en laten we Hem zegevieren? Op welke manier?

Ik getuig dat zowel wij als de wereld waarlijk zullen juichen, als we onze Vorst en zijn gaven ontvangen.

‘God zij dank voor [de] onuitsprekelijke gave’10 van zijn Zoon. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken