Kerstdevotionals
Het kerstgevoel


Het kerstgevoel

Kerstdevotional met het Eerste Presidium

Zondag 5 december 2021

Geliefde broeders en zusters, ik ben dankbaar dat ik bij u kan zijn tijdens deze wereldwijde kerstdevotional. De prachtige muziek en woorden hebben ons hart geraakt. Ze brengen het ware kerstgevoel naar boven, de vreugde die we krijgen als we de Heer Jezus Christus aanbidden en liefhebben. Wij zijn verenigd in onze liefde en toewijding jegens Hem.

Dat gevoel van aanbidding wordt groter wanneer ik in de Schriften lees en besef wie Hij was en wie Hij is. Door dat lezen en bidden heb ik Jezus leren kennen als Jehova, die, op aanwijzing van onze hemelse Vader, de Schepper van alle dingen was. Paulus heeft het als volgt verwoord:

‘Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had door de profeten,

‘heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon, Die Hij Erfgenaam gemaakt heeft van alles, door Wie Hij ook de wereld gemaakt heeft.

‘Hij, Die de afstraling van Gods heerlijkheid is en de afdruk van Zijn zelfstandigheid, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord, heeft, nadat Hij de reiniging van onze zonden door Zichzelf tot stand had gebracht, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in de hoogste hemelen.

‘Hij is zoveel meer geworden dan de engelen als de Naam die Hij als erfdeel ontvangen heeft, voortreffelijker is dan die van hen.

‘Want tegen wie van de engelen heeft God ooit gezegd: U bent Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt? En verder: Ik zal voor Hem tot een Vader zijn, en Hij zal voor Mij tot een Zoon zijn?

‘En wanneer Hij vervolgens de Eerstgeborene in de wereld brengt, zegt Hij: En laten alle engelen van God Hem aanbidden.’1

Bij de geboorte van Jezus in Bethlehem zongen engelen, en, zoals voorspeld, verscheen er een nieuwe ster om de hemel te verlichten, ter ere van de intrede van de Zoon van God in het sterfelijk leven.

Hij torent boven ons uit, en toch roepen de gebeurtenissen rondom zijn aardse geboorte het gevoel bij ons op dat Hij dicht bij ons is. Hij koos ervoor van zijn troon aan de rechterhand van de Vader af te dalen om met sterfelijkheid bekleed te worden. Dat deed Hij uit liefde voor iedere zoon en dochter van zijn Vader die in de wereld geboren zou worden. Dat deed Hij uit liefde voor u en voor mij.

Hij had in elke situatie geboren kunnen worden. Maar toch werd Jezus onder nederige omstandigheden in een klein plaatsje geboren. Herders verwelkomden Hem. Enkele wijzen werden later door inspiratie geleid om Hem te aanbidden. Herodes gaf opdracht om Hem te doden. Hij moest naar een ander land worden gebracht om zijn leven te behouden. Toen een engel tegen zijn sterfelijke ouders zei dat ze naar hun land konden terugkeren, namen ze Hem mee naar Nazareth. Hij bracht daar bijna dertig jaar door. Hij groeide op en werkte als timmerman, voordat zijn bediening onder de mensen begon.

Net als ik vraagt u zich misschien af waarom het nodig was dat Gods volmaakte Zoon op zo’n zending werd gestuurd. Bedenk hoe Hij zijn nederige aanvaarding van zijn roeping beschreef:

‘Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft.

‘En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag.

‘En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.’2

Jezus toonde zijn liefde en nederigheid. Ondanks zijn positie van macht en verhevenheid bij zijn Vader, koos Jezus gewone mannen als zijn aardse discipelen, onder wie vissers, een tollenaar en een zeloot.

Hij predikte tot en ging om met melaatsen, zieken, verminkten en mensen die veracht werden. Hij had ze lief en accepteerde de eenvoudigsten onder hen, ook al was Hij vanuit de hemelse hoven neergedaald. Hij diende hen, had hen lief en beurde ze op.

Zijn opmerkelijke goedertierenheid en ingetogenheid namen aan het eind van zijn aardse zending zelfs toe. Hij kreeg te maken met tegenstand en haat waarvan Hij wist dat ze deel uitmaakten van de zending waartoe Hij geroepen was, en die Hij aanvaard had. Dat was om te lijden voor de zonden en zwakheden van allen die het sterfelijke leven op zich nemen.

U herinnert zich de woorden van Jakob toen hij over de verzoening van Jezus Christus sprak:

‘O, hoe groot is de heiligheid van onze God! Want Hij weet alle dingen, en er is niets of Hij weet het.

‘En Hij komt in de wereld om alle mensen te redden, indien zij naar zijn stem willen luisteren; want zie, Hij doorstaat de pijnen van alle mensen, ja, de pijnen van ieder levend schepsel, van zowel mannen als vrouwen als kinderen, die behoren tot het geslacht van Adam.

‘En Hij doorstaat dit om alle mensen de opstanding deelachtig te laten worden, opdat allen voor Hem zullen staan op die grote dag, de dag van het oordeel.’3

Het Kindje in de kribbe in Bethlehem was de Zoon van God, door de Vader gezonden om onze Heiland te worden. Hij was de Eniggeborene van de Vader in het vlees. Hij is ons Voorbeeld.

Om het kerstgevoel te krijgen, moeten we proberen lief te hebben zoals Hij liefhad. Hij vraagt van u en mij het volgende: ‘dat u elkaar liefhebt, zoals Ik u liefgehad heb.’4

U kunt net als ik het kerstgevoel in die woorden voelen. Ik voel het licht en het optimisme die ik door de invloed van de Heilige Geest ontvang wanneer ik aan het voorbeeld van de Heiland van de wereld denk.

De fijnste boodschap is voor mij misschien wel dat de Heer altijd klaarstaat om ons te helpen, wat ons ook overkomt. Zoals Mormon heeft gezegd:

‘Omdat God alle dingen weet – daar Hij bestaat van eeuwigheid tot eeuwigheid – zie, heeft Hij engelen gezonden om de mensenkinderen te dienen, om de komst van Christus te openbaren; en in Christus zou al het goede komen.

‘En God heeft ook aan profeten verkondigd, door zijn eigen mond, dat Christus zou komen.

‘En zie, er waren verschillende wijzen waarop Hij de mensenkinderen datgene openbaarde wat goed is; en alles wat goed is, komt van Christus; anders waren de mensen gevallen gebleven en had er niets goeds tot hen kunnen komen.

‘Welnu, door de bediening van engelen en door ieder woord dat uit de mond van God uitging, begonnen de mensen geloof in Christus te oefenen; en aldus grepen zij al het goede aan door geloof; en zo was het tot de komst van Christus.

‘En nadat Hij was gekomen, werden de mensen eveneens gered door geloof in zijn naam; en door geloof worden zij zonen [en dochters] van God. En zowaar Christus leeft, heeft Hij deze woorden tot onze vaderen gesproken: Wat u de Vader ook in mijn naam zult vragen, dat goed is, vol vertrouwen gelovende dat u zult ontvangen, zie, het zal u geschieden.’5

Velen van u bidden rond deze tijd van het jaar om kracht, zodat u de beproevingen kunt doorstaan die u tot het uiterste lijken te testen. Ik getuig dat de Heiland en de Vader naar uw smeekbeden luisteren, waarin u vraagt om verlichting en wat goed is voor u en de mensen die u dient en liefhebt.

Net als de profeet Joseph Smith zult u antwoord ontvangen. U zult Josephs gebed voor hulp als het uwe herkennen. En u zult de liefde van de Heer voor Joseph en voor u voelen in zijn troostende antwoord op Josephs smeekbede. Joseph bad:

‘O God, waar bent U? En waar is de tent die uw schuilplaats bedekt?

‘Hoelang zult U uw hand weerhouden, en zal uw oog, ja, uw reine oog, vanuit de eeuwige hemelen het onrecht aanschouwen dat uw volk en uw dienstknechten wordt aangedaan, en zal uw oor doordrongen worden met hun kreten?’6

En de Heer antwoordde zoals Hij ook u en mij zou antwoorden:

‘Vrede zij uw ziel; uw tegenspoed en uw ellende zullen slechts van korte duur zijn;

‘En dan, indien u het goed doorstaat, zal God u ten hemel verhogen; u zult over al uw vijanden zegevieren.

‘Uw vrienden staan u bij, en zij zullen u wederom begroeten met een warm hart en vriendschappelijke handen.’7

Ik weet dat deze beloftes zeker zijn voor u, voor mij en voor degenen die wij liefhebben. De Heer heeft onze pijnen gevoeld. Dat heeft Hij uit liefde voor ons gedaan. Hij weet hoe Hij ons in tegenspoed vrede kan laten voelen, zelfs als de beproeving aanhoudt. Hij zal vrienden sturen om u als engelen bij te staan ‘met een warm hart en vriendschappelijke handen.’ Ons eigen hart zal ten goede veranderen wanneer wij persoonlijke beproevingen door geloof in Hem doorstaan.8 En dankzij die verandering zullen wij de vrienden worden die de Heer als engelen naar anderen kan zenden.

Als zijn getuige verklaar ik dat het Kindje dat in Bethlehem werd geboren Jezus Christus is, de geliefde Zoon van God. Ik beloof dat als u onze hemelse Vader daar in geloof en in de naam van Jezus Christus om vraagt, de Geest u en uw dierbaren gevoelens van vrede zal schenken.

Ik spreek mijn liefde voor u uit, met mijn wens dat u een vreugdevolle kersttijd mag hebben, dit jaar, en altijd. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken