Julandakter
Mer obemärkta gåvor


Mer obemärkta gåvor

Första presidentskapets julandakt 2021

Söndagen den 5 december 2021

Inledning

När jag var barn var julens höjdpunkt när mormor och morfar Lundgren kom. Varje år körde de långt med en gammal bil för att besöka oss. Vi älskade dem och vi älskade mormors svenska pannkakor, gjorda på färsk gräddfil som hon tog med sig från en lokal bonde i sin hemstad. Hon stod vid spisen i flera timmar och stekte pannkakor tills vi inte kunde äta mer. Nu har ytterligare två generationer av barn växt upp och festat på de svenska pannkakorna. Och varje gång vi gör dem minns vi mormor Lundgren och hennes kärleksgåva.

Några av de allra bästa gåvorna är våra gåvor av tid och talanger. Jag tror att sådana gåvor är heliga gåvor.

Gåvor

Detta är en tid då vi ser fram emot nya gåvor. Men låt oss i kväll stanna upp och begrunda de gåvor ni redan har fått, och de som skänkte dem och varför de gjorde det.

Gud har gett var och en av oss gåvor. Ni kanske inte känner er begåvade, men ni har andliga gåvor från Gud så att ni kan vara till glädje för andra och komma närmare honom.1

Vilka gåvor har Gud gett er?

Ärligt talat har jag aldrig sett mig själv som en begåvad person. Jag är inte mycket till sångare, eller dansare, eller idrottsutövare, eller konstnär, eller matematiker, eller … eller … eller … Jag är bara väldigt … normal.

Ibland har jag sneglat på andras stora gåvor och känt mig liten. Men jag inser alltmer hur lönlösa och till och med destruktiva sådana jämförelser är. Än viktigare är att jag har börjat se den heliga kraften i Guds ”mer obemärkta gåvor” och börjat glädja mig över dem som bevis på hans kärlek och tilltro.

Äldste Marvin J. Ashton sa att Guds andliga gåvor omfattar de ”mer obemärkta”, inklusive ”gåvan att fråga; gåvan att lyssna; gåvan att uppfatta och använda en stilla, tyst röst; gåvan att kunna gråta; gåvan att undvika stridigheter; gåvan att vara trevlig; gåvan att undvika tomma upprepningar; gåvan att söka det som är rättfärdigt; gåvan att inte döma; gåvan att be Gud om vägledning; gåvan att vara lärjunge; gåvan att hysa omsorg; gåvan att kunna begrunda; gåvan att hålla bön.”2

Hjälper den här listan er att se era gåvor i ett nytt ljus? Den hjälper mig.

Dessa obemärkta gåvor gör lika mycket för att upplyfta Guds barn som andra gåvor vi erkänner och hyllar mycket oftare3 – obemärkta gåvor som hjälper oss att uppnå våra viktigaste syften i livet. Men tyvärr håller vi ibland tillbaka och misslyckas med att uppskatta eller dela våra gåvor, rädda som vi är att de inte är så förfinade, perfekta eller vackra som vi skulle vilja.

När vi misslyckas med att uppskatta dessa mer obemärkta gåvor går vi miste om chansen att lyfta hans barn, och vi går miste om chansen att känna Guds kärlek.4

Spela dina gåvors sång

Låt mig visa er en annan gåva – en gåva från min morfar Lundgren. Han ville alltid kunna spela fiol. Men den här fiolen stod oanvänd och dammig på hans hylla, och sedan på min i många år – med helt tyst musik i strängarna.

Jämför det här med mitt sexåriga barnbarn Scarletts fiol. Hon har en gåva att dela med sig av till oss i kväll.

[Scarlett spelar fiol]

Tack, Scarlett. Det var vackert. Jag älskar dig.

Våra gåvor från vår himmelske Fader är till för att delas. Scarletts fiol är inte dyr och vi skulle kunna hitta brister i instrumentet eller tekniken, men eftersom hon spelade av hjärtat har hon skänkt en gåva och glädje.

Låt inte Guds gåvor till dig, inte ens hans mer obemärkta sådana, förbli oanvända eller ouppskattade. Ta ner de gåvor han har gett dig från hyllan. Om du har gömt dem på grund av självtvivel kan du damma av dem och försöka. Erbjud dem till Gud och hans barn. De gåvor vi har fått av vår himmelske Fader är till för att användas och delas. Alla dina gåvor från Gud, hur ofullkomliga de än är, skänker glädje och är, när de erbjuds till honom, en lovsång.

Ta din gåva att kunna lyssna med kärlek och besök en ensam vän. Har du gåvan att undvika stridigheter och att vara trevlig? Dessa gåvor har aldrig behövts mer. Ge dem till din familj, dina vänner och grannar. Uttryck kärlek till någon som vacklar och bjud in honom eller henne till ditt köksbord. Undervisa en inspirerad lektion. Skriv ett vänligt brev. Använd dina gåvor till att räcka ut en hand och bygga upp Sion och människorna omkring dig. Gud behöver alla slags människor. Han har skänkt alla gåvor för att lyfta sina barn. Låt inte musiken inom dig förbli osjungen, kramen förbli outtryckt eller förlåtelsen hållas tillbaka.

Ta emot hans gåva

Under julen 1832 stod de prövade heliga inför civila och politiska oroligheter. Profeten Joseph Smith hade just profeterat om ett inbördeskrig.5 Sådant är ju inte särskilt uppmuntrande.

Men den 27 december mottog Joseph ännu en uppenbarelse – ett ”budskap om fred” från Herren.6 I dessa svåra tider påminde Herren Joseph om de gåvor han hade gett sina heliga, varav den allra viktigaste gåvan var Frälsaren Jesus Kristus och hoppet om evigt liv.

Sättet att glädjas den julen var att uppmärksamma och ta emot Guds gåvor – först och främst den ”oförlikneliga gåvan”7 av en Frälsare. Detsamma gäller den här julen.

I uppenbarelsen som Joseph fick ställde Herren följande fråga till honom:

”För vad gagnar det en människa om någon skänker henne en gåva och hon inte tar emot gåvan? Se, hon gläds inte över det som ges henne, inte heller gläds hon över den som är gåvans givare.”8

Avslutande ord

Jag hoppas att vi alla kan se och ta emot de gåvor som Gud har gett oss – men jag hoppas särskilt att vi alla kan glädja oss i Gud, givaren av dessa gåvor.

Jag är tacksam för den oförlikneliga gåva som hans Son är – en Son som kom till jorden som ett spädbarn, lindad av en ung mor och lagd i en krubba. Ett barn som skulle lära sig rad på rad och växa från nåd till nåd tills han gav sitt liv som ett offer för mina synder. För dina synder. För allas synder som någonsin har levt och någonsin kommer att leva på jorden.

Vi sjunger orden i den älskade psalmen:

”Gläd dig, o jord, han komma skall, din Konung ära ske!”9

Gåvan av Jesus Kristus har blivit given, och till vilket pris! Frågan är, kommer vi att ta emot honom? Kommer vi att släppa in honom och låta honom råda? Hur?

Jag vittnar om att när vi tar emot vår kung och hans gåvor så kommer sann glädje, glädje åt världen och glädje i världen.

”Gud vare tack för [den] obeskrivliga [gåva]”10 som hans Son är, i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Skriv ut