Kerstdevotionals
De gave van de Heilige Geest


De gave van de Heilige Geest

Broeders en zusters, Ik vind het een grote zegen om vanavond bij u te zijn.

Over drie weken is het kerstdag. Die ochtend staan miljoenen kleine kinderen vreselijk vroeg op en halen, met een interessante rolwisseling, hun ouders uit bed. Vol verwachting komen ze bijeen rond de cadeautjes waar ze al dagen naar gekeken hebben.

Mijn vader was gek op Kerstmis: cadeautjes geven bracht hem grote vreugde. En mijn moeder en hij waren er erg goed in. Mijn broers, zussen en ik, en vele anderen, hadden baat bij hun talent. Sommige van hun beste cadeautjes waren niet tastbaar. Het waren ervaringen die een liefdesband schiepen en dierbare herinneringen opleverden. Die herinneringen brengen mij nog steeds vreugde.

Het lijkt gepast dat we ons bij het kerstfeest op het geven en ontvangen van geschenken richten. Tenslotte vieren we het weergaloze geschenk van Gods Zoon, de Heiland Jezus Christus. Natuurlijk zijn de geschenken die we elkaar geven nooit te vergelijken met dit geschenk. Maar ik geloof dat de vreugde van het geven en ontvangen van geschenken ons hart kan richten op de ‘gaven van God’.1

Het kostbare geschenk van Gods zoon nodigt ieder van ons uit om ‘vrede in deze wereld en het eeuwige leven in de toekomende wereld’ te vinden.2 Vrede kan in een wereld met toenemende strijd en verdeeldheid ongrijpbaar lijken. Maar die vrede is precies wat onze liefhebbende Vader en zijn Zoon ieder van ons bieden.

Bedenk eens hoe vreemd het zou zijn als we op kerstochtend rond de kerstboom zaten, de prachtig ingepakte geschenken bewonderden, bespraken wat er in zou kunnen zitten, en de geschenken dan de rest van de dag niet openmaakten!

Helaas is dat wat we soms met Gods geschenken aan ons doen. Overweeg deze woorden van de Heiland: ‘Want wat baat het een mens indien hem een geschenk wordt gegeven en hij het geschenk niet aanneemt?’ Zie, hij verheugt zich niet in hetgeen hem wordt gegeven, evenmin verheugt hij zich in hem die de gever is van het geschenk.’3

Vanavond wil ik iedereen uitnodigen om eens na te denken hoe we Gods geschenken aan ons werkelijk kunnen ontvangen. Ik wil het vooral over de oneindige gave van de Heilige Geest hebben. Daarbij bid ik dat de Heilige Geest ons zal helpen om het belang van deze gave te begrijpen, ons zal leren hoe we die beter kunnen ontvangen, en ons de genade zal geven om naar onze gevoelens te handelen.

Waarom is de Heilige Geest zo’n aantrekkelijke gave?

De Heilige Geest is het derde lid van de Godheid. Hij troost,4 leidt,5 onderwijst6 en heiligt,7 en daarmee verandert Hij tevens het mensenhart.8 Door Hem kunnen we Gods macht en eigenschappen ontvangen.

U zult zich sommige van die eigenschappen herinneren: ‘liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, geloof en zelfbeheersing.’9 Dat lijkt mij een goede omschrijving van wat vaak ‘de kerstgeest’ genoemd wordt. De beloften van de engel, ‘goed nieuws […] dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen’ en ‘vrede op aarde voor alle mensen die [God] liefheeft’,10 gaan deels in vervulling als we de Heilige Geest ontvangen.

We zeggen vaak dat we proberen de kerstgeest de rest van het jaar vast te houden. Natuurlijk willen we dat onze ziel deze goddelijke eigenschappen voor altijd behoudt. En onze volmaakte Vader wil dat wij, zijn kinderen, deze gaven ontvangen. Dit is de grote belofte van het evangelie van Jezus Christus: dat ons hart verandert zodat wij ‘geen lust meer hebben om het kwade te doen, maar wel om voortdurend het goede te doen’11, dat we met hoop en ‘volmaakte liefde’ vervuld worden.12 Als we werkelijk de Heilige Geest ontvangen, worden deze kostbare gaven voor ons geopend.

Het is van belang dat de gave van de Heilige Geest ons wordt verleend met deze woorden: ‘Ontvang de Heilige Geest.’13 Ik wil drie sleutels voorstellen om deze kostbare gave werkelijk te ontvangen. Daarvoor wend ik me tot een indrukwekkend tafereel in het Boek van Mormon. De herrezen Christus had een wonderbaarlijke dag doorgebracht met het dienen van de mensen en beloofde om de volgende dag terug te keren. Het bericht verspreidde zich, en vol verwachting kwamen mensen uit het hele land bijeen. Sommigen moesten de hele nacht reizen om in de ochtend op de plek te zijn waar Jezus opnieuw zou verschijnen.

1. Een allesomvattend geestelijk verlangen

In afwachting van de terugkomst van de Heiland leerden de discipelen de menigte wat Jezus hun de vorige dag geleerd had.14 In de kroniek staat dat ze toen knielden en baden ‘om hetgeen zij het meest verlangden; en zij verlangden dat hun de Heilige Geest zou worden gegeven.’15 Bedenk eens hoe opmerkelijk dat is — ze zagen vol verwachting naar de beloofde terugkeer van de Heiland, uit, maar daar baden ze niet om. Onderwezen door de volmaakte Leraar, en vervolgens door zijn gekozen discipelen, was de gave van de Heilige Geest waar zij het meeste naar verlangden. Dit intense, allesomvattende geestelijke verlangen is een essentiële sleutel om deze gave te ontvangen.

President Henry B. Eyring heeft gezegd: ‘De meesten onder ons […] hebben genoeg geloof om af en toe de Heilige Geest bij ons te willen hebben. Dat verlangen kan zwak en wisselend zijn, maar we krijgen het meestal als we in moeilijkheden verkeren. [Maar] willen we in de toekomst omhoog geleid worden naar de veiligheid, dan moet het een bestendig en intens verlangen worden.’16 Broeders en zusters, om deze gave te ontvangen, moeten we er met heel ons hart naar verlangen.

2. Rechtschapen deelname aan verordeningen

Keren we terug naar het tafereel in het Boek van Mormon, dan ontdekken we nóg een sleutel. Na in gebed te hebben gesmeekt om de gave waar ze het meest naar verlangden, de Heilige Geest, gingen de discipelen het water in en werden ze gedoopt. ‘En het geschiedde, toen zij allen waren gedoopt […], dat de Heilige Geest op hen viel; en zij werden vervuld met de Heilige Geest en met vuur.’17 De verordening van de doop is een fysiek getuigenis van ons vaste voornemen om indachtig te zijn en te gehoorzamen, onze bereidheid om de naam van Christus op ons te nemen, en ons verlangen om de Heilige Geest te ontvangen.18

Wij krijgen elke week de kans om dat getuigenis te hernieuwen door aan het avondmaal deel te nemen ‘opdat wij zijn Geest altijd bij [ons] mogen hebben’.19 De verordeningen van de doop en het avondmaal, die hand in hand gaan, dragen ertoe bij dat we ‘de macht der goddelijkheid’ krijgen.20 In zekere zin zijn zij een zinnebeeld van zowel het proces als de bestemming van het goddelijk worden. Een nieuw schepsel worden in Christus, ‘zijn zonen en zijn dochters’,21 is de bestemming die wij willen bereiken. Wij bereiken die bestemming week voor week als we ernaar streven om indachtig te zijn en te gehoorzamen. Ik nodig u uit om wekelijks naar het avondmaal van de Heer te komen, vol geloof in zijn belofte dat wij, als wij onze verbonden onderhouden, steeds meer vervuld zullen worden met de Geest, ‘tot de volle dag’.22

Dit jaar valt eerste kerstdag op zondag. Wat een zegen is het om de geboorte van Christus en zijn volmaakte verzoening te vieren als we die dag het avondmaal ontvangen.

3. Toenemend geloof

De laatste en belangrijkste sleutel die ik wil noemen, is geloof in Jezus Christus. Toen de Heilige Geest met grote kracht op de discipelen was gevallen, verscheen Christus. Hij bad en dankte zijn Vader dat Hij hun deze kostbare gave had gegeven. Toen sprak Hij deze belangrijke woorden: ‘Gij hebt hun de Heilige Geest gegeven, omdat zij in Mij geloven.’23 Geloof in de Heiland en zijn volmaakte verzoening is de bron van elke goede gave.24

Een toename in geloof geeft ons een grotere mate van de Geest. Hoe kunnen wij dan ons geloof in Christus vergroten? We vergasten ons aan zijn woord en gehoorzamen het. Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd: ‘Het belangrijkste doel van alle Schriftuur is onze ziel te vullen met geloof in onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus.’25 Deze lering komt in het Boek van Mormon regelmatig terug. Koning Benjamin leerde zijn volk bijvoorbeeld de woorden die hij van een engel ontving. Daardoor kregen zij ‘uitzonderlijk groot geloof’ in Jezus Christus en bracht de Geest, vanwege dat geloof, een machtige verandering in hun hart teweeg.26

Als wij de Heilige Geest dagelijks bij ons willen hebben, dan vergasten wij ons aan, en gehoorzamen wij, het woord van Christus dat wij hebben ontvangen door de Schriften, de levende profeten, en de influisteringen van de Geest. Dit dagelijkse streven naar licht en waarheid zal ons geloof in Christus vergroten, ons verlangen om te worden zoals Hij, en ons vermogen om het derde lid van de Godheid voortdurend bij ons te hebben.

Broeders en zusters, God biedt ons zijn gaven van onschatbare waarde met Kerstmis en gedurende de rest van het jaar vrijelijk aan. Ik bid dat we ze niet ongeopend zullen laten, maar dat we ze zullen ontvangen door deze sleutels om te draaien. Ik getuig dat we, als we dat doen, stap voor stap en stukje bij beetje vervuld zullen worden met liefde, vreugde, vrede, zuiverheid en kracht. Dan zullen we ‘deel hebben aan de goddelijke natuur.’27 Dan zullen we ons verheugen in het geschenk en in de Gever van het geschenk. En als Hij wederkomt, zijn wij klaar om onze ‘Vorst [te] ontvang[en].’28 In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken