Vuosittaiset lähetykset
Syvällistä oppimista ja iloa Herrassa


Syvällistä oppimista ja iloa Herrassa

Seminaarien ja uskontoinstituuttien vuosittainen koulutuslähetys • 13. kesäkuuta 2017

On siunaus puhua koko maailman seminaari- ja instituuttiperheelle. Rakastan teitä hyvin paljon ja olen kiitollinen teistä ja kaikesta, mitä teette, sekä kaikesta, mitä olette. Rukoilen Herran siunauksia teille siinä suuressa työssä, joka on edessämme.

Rakkaat veljeni ja sisareni, nousevan sukupolven opettaminen, valmistaminen, kohottaminen ja vahvistaminen on tärkeää työtä. Tunnen tuon työn kiireellisyyden ja voiman. Herran kirkon nuorilla ja nuorilla aikuisilla on edessään monia vaikeita haasteita ja monia hienoja tilaisuuksia. Maailma heidän ympärillään on täynnä voimallista tekniikkaa, jota käytetään suureen hyvään ja hirvittävään pahaan. Monet nuoristamme ovat maissa, joihin vaikuttavat sodat ja sotahuhut, terroriteot, korruptio, perheiden hajoaminen, poliittiset ja yhteiskunnalliset häiriöt, maallistuminen sekä köyhyyden, sairauksien ja nälänhädän aiheuttamat tuhot.

Kaiken tämän levottomuuden ja sekasorron keskellä Herra Jeesus Kristus kuitenkin valmistaa valtakuntaansa ja kansaansa paluutaan varten. Hän liikkuu voimassa kaikkialla maan päällä kootakseen hajallaan olevaa Israelia, rakentaakseen valtakuntaansa ja vahvistaakseen Siionia. Hänen rakkauden ja armon käsivartensa ovat ojennettuina Hänen kirkkonsa nuorille ja nuorille aikuisille kutsuen heitä ottamaan elämässään vastaan Hänen parantavan, vahvistavan ja lunastavan voimansa.

Hyvän ja pahan välinen suuri sota, joka alkoi kuolevaisuutta edeltävässä maailmassa, jatkuu näinä myöhempinä aikoina kasvavalla voimalla. Tuossa taistelussa nousevan sukupolven nuoret ja nuoret aikuiset eivät ole kotirintamalla. He ovat etulinjassa, ja heillä on yhä ratkaisevampi rooli Herran suuressa työssä. Ja siitä pääsenkin teihin.

Te olette aivan siinä etulinjassa nousevan sukupolven rinnalla. Kun ajattelen teitä ja sitä, mitä teette joka päivä koskettaaksenne satojen tuhansien Herran kirkon nuorten ja nuorten aikuisten elämää, ajattelen Nefin näkyä meidän ajastamme:

”Ja – – minä, Nefi, näin Jumalan Karitsan voiman laskeutuvan Karitsan kirkon pyhien päälle ja Herran liittokansan päälle, joka oli hajotettu kaikkialle maan päällä; ja heidät varustettiin vanhurskaudella ja Jumalan voimalla suuressa kirkkaudessa.”1

Nefi kuvailee sitä jumalallista prosessia, jossa te olette keskeisesti mukana. Kun ajattelette sitä, mitä teette opettaessanne seminaarissa ja instituutissa, toivon tämän kohdan tulevan mieleenne. Te olette välineitä Jumalan käsissä siinä jumalallisessa prosessissa, jolla Hänen kallisarvoisia liittolapsiaan siunataan vanhurskaudella ja he saavat Hänen voimaansa ja Hänen kirkkauttaan.

Tätä te teette. Te opetatte näille suurenmoisille nuorille Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ja autatte heitä saamaan jumalallista voimaa pappeudesta, temppelistä, Pyhän Hengen kumppanuudesta, pyhistä kirjoituksista sekä pyhistä liitoista ja toimituksista. Se on Jumalan voimaa, ja Hän antaa sitä rakkaille pojilleen ja tyttärilleen, jotta he voivat rakastaa, opettaa ja palvella uskossa ja toivossa Häneen tehden Hänen työtään koko elämänsä ajan.

Toisinaan saattaa olla vaikeaa yhdistää Nefin innoitettua näkemystä seminaariluokkanne todellisuuteen klo 6.15 aamulla tai myöhäisillan instituuttiluokkaan, jossa on paljon väsyneitä korkeakouluopiskelijoita. Olen nähnyt oman osani sumeasilmäisiä nuoria varhain aamulla. Ja tiedän varmasti, miltä väsyneet korkeakouluopiskelijat näyttävät. Mutta olen nähnyt, mitä noille nuorille ja noille korkeakouluopiskelijoille tapahtuu, kun opettaja, joka rakastaa heitä, opettaa heitä Herran Hengen avulla. Olen nähnyt, mitä tapahtuu heidän sydämessään ja sielussaan, kun tuo opettaja avaa heille pyhien kirjoitusten voiman ja auttaa heitä oppimaan syvällisesti Herran tavalla. Tiedän sen, koska niin on käynyt kaikille omille lapsilleni. Ja niin käy parhaillaan lastenlapsilleni.

Ne nuoret ja nuoret aikuiset, joita opetatte, ovat hämmästyttäviä. Mutta meidän pitää saada paljon useammat heistä vastaanottamaan pappeuden ja temppelin siunaukset, palvelemaan lähetystyössä, solmimaan temppeliavioliitto, luomaan iankaikkinen perhe, palvelemaan Herraa Hänen valtakunnassaan ja olemaan valona maailmalle – paljon useammat heistä. Se tarkoittaa sitä, että teidän pitää tulla yhä paremmiksi siinä, mitä teette. Herra tarvitsee sitä, että te olette vieläkin voimallisempia ja tehokkaampia tässä suuressa työssä.

Iloa Herrassa

Haluan kertoa teille tänään joitakin ajatuksia, joiden toivon auttavan teitä, kun pyritte tuohon jumalalliseen päämäärään. Sanomani on yksinkertainen: meidän pitää tehdä enemmän auttaaksemme kirkon nuoria ja nuoria aikuisia kokemaan iloa – aitoa, hengellistä iloa – Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa. Uskon, että paras tapa tehdä niin on oppia syvällisesti Kristuksen oppia Herran tavalla. Todistukseni teille on, että Jeesuksen Kristuksen opin syvällinen oppiminen johtaa iloon Herrassa.

Presidentti Nelson onkin opettanut:

”Rakkaat veljeni ja sisareni, elämämme olosuhteet eivät vaikuta kovinkaan paljon tuntemaamme iloon mutta siihen vaikuttaa erittäin paljon se, mihin me keskitymme elämässämme.

Kun elämämme keskittyy Jumalan pelastussuunnitelmaan – – ja Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa, me voimme tuntea iloa riippumatta siitä, mitä elämässämme tapahtuu – tai ei tapahdu. Ilo tulee Hänestä ja Hänen ansiostaan. Hän on kaiken ilon lähde.”2

Se on sitä iloa, jota nuorillamme on tarve tuntea. Se varjelee heitä pahaa vastaan, motivoi heitä olemaan vanhurskaita, ruokkii heidän haluaan pitää Pyhä Henki aina kumppaninaan ja lähentää heitä Herraan.

Vapahtaja on antanut meille Mormonin kirjassa suurenmoisen mallin auttaakseen teitä auttamaan oppilaitanne löytämään ilon Hänessä:

”Ja nyt, pitäkää valonne korkealla, jotta se loistaisi maailmalle. Katso, minä olen valo, joka teidän on pidettävä korkealla – se, mitä te olette nähneet minun tekevän. Katso, te näette, että minä olen rukoillut Isää, ja te kaikki olette sen todistajina.

Ja te näette, että minä olen kieltänyt ketään teistä menemästä pois ja sen sijaan olen käskenyt, että te tulisitte minun luokseni voidaksenne tuntea ja nähdä; samoin tehkää te maailmalle.”3

Kun Vapahtaja ilmestyi kansalle temppelin luona Runsaudenmaassa, Hän rakasti heitä, opetti heille oppiaan ja siunasi heitä. He tunsivat suurta iloa. Tässä Mormonin kirjan kohdassa Vapahtaja kutsuu teitä tulemaan Hänen luokseen ja Pyhän Hengen voimalla näkemään Hänen työskentelynsä, tuntemaan Hänen rakkautensa ja kokemaan Hänen iloaan. Sitten Hän käskee teitä välittämään oppilaillenne sen, mitä olette nähneet ja tunteneet: rakastamaan heitä, opettamaan heille Hänen oppiaan, kutsumaan heitä tulemaan Hänen luokseen ja tuntemaan Hänen iloaan. Jos Jeesuksen Kristuksen rakkaus, oppi, valo ja ilo ovat teissä, te voitte innoittaa oppilaitanne ja kannustaa heitä tavoittelemaan omia yksityisiä, henkilökohtaisia hengellisiä kokemuksiaan Herran kanssa.

Ilo ja syvällinen oppiminen

Oppiminen, joka johtaa iloon, on Jeesuksen Kristuksen opin syvällistä oppimista, ja sen täytyy tapahtua Herran tavalla. Syvällinen oppiminen on oppimista koko sielulla – mielellä, sydämellä, ruumiilla ja kuolemattomalla hengellä. Syvällinen oppiminen lisää oppilaan voimaa tehdä kolme asiaa4:

1. Tietää ja ymmärtää

Ensimmäinen on tietää ja ymmärtää. Tämä on mielen ja sydämen tietoa. Kun tätä sovelletaan esimerkiksi uskoon Jeesukseen Kristukseen, oppilaat oppivat, että usko Kristukseen on toiminnan ja voiman periaate. Saadessaan Hengen todistuksen he tuntevat, että tuo periaate on totta, ja he alkavat nähdä selkeämmin, haluta entistä syvemmin ja ymmärtää näin sydämessään kokonaisvaltaisemmin, kuinka tuo periaate toimii heidän elämässään.

2. Ryhtyä tehokkaaseen, vanhurskaaseen toimintaan

Toinen on ryhtyä tehokkaaseen, vanhurskaaseen toimintaan. Oppilaat oppivat, kuinka he voivat soveltaa Jeesukseen Kristukseen kohdistuvan uskon periaatetta omaan elämäänsä, ja sitten todella tekevät niin. He saattavat esimerkiksi päättää toimia uskossa Vapahtajaan saadakseen rohkeutta kutsua jonkun ystävän lukemaan Mormonin kirjaa. Kun he toimivat uskossa Herraan, heidän luottamuksensa Häneen kasvaa ja Hän siunaa heitä suuremmalla uskolla.

3. Tulla enemmän taivaallisen Isämme kaltaiseksi

Kolmas on tulla enemmän taivaallisen Isämme kaltaiseksi. Tuleminen jonkin kaltaiseksi on muutosprosessi oppilaan luonteessa ja sisimmässä olemuksessa. Se tapahtuu Jeesuksen Kristuksen lunastavan ja vahvistavan voiman ansiosta. Kun sitä sovelletaan Vapahtajaan kohdistuvan uskon periaatteeseen, se tarkoittaa, että oppilaasta tulee jatkuvasti yhä uskollisempi ihminen. Uskosta Kristukseen tulee yksi hänen luonteensa ominaisuuksista – siitä, kuka hän on – kun hän toistuvasti ja jatkuvasti kasvaa Jeesukseen Kristukseen kohdistuvan uskon tuntemisessa ja ymmärtämisessä, toimii uskossa Kristukseen tehden sitä, mitä Kristus haluaa tehtävän, ja tavoittelee Kristuksen lahjoja ja siunauksia tullakseen Kristuksen ja Hänen Isänsä kaltaiseksi.

Nämä kolme syvällisen oppimisen ulottuvuutta toimivat keskenään ja vahvistavat toisiaan. Uskolliseksi ihmiseksi tuleminen lisää oppilaan kykyä tietää ja ymmärtää. Syvällisempi ymmärrys motivoi tehokkaampaan toimintaan, mikä vuorostaan luo uusia näkemyksiä ja johtaa lujempaan luonteeseen. Jokainen syvällisen oppimisen osatekijä tuo suurta iloa – iloa uudesta ymmärryksestä, iloa vanhurskaasta toiminnasta, iloa tulemisesta enemmän Isän ja Pojan kaltaiseksi.

Herran tapa oppia syvällisesti

Kolme kutsua

Herran tapa oppia syvällisesti on yksinkertainen mutta voimallinen. Tässä on Herran kuvaus oppimisesta Hänen tavallaan:

”Jos teidän silmämääränänne on vain minun kunniani, koko teidän ruumiinne täytetään valolla.”5

”Valmistaudutte ja pyhittäydytte.”6

”Teidän tulee opettaa toisillenne valtakunnan oppia.”7

”Opettakaa tunnollisesti, niin minun armoni on teidän kanssanne.”8

”Etsikää uutterasti ja opettakaa toisillenne viisauden sanoja.”9

”Etsikää oppia vieläpä tutkimalla sekä uskon kautta.”10

”Nimittäkää keskuuteenne opettaja, älköötkä kaikki puhuko samanaikaisesti.”11

”Yksi puhukoon kerrallaan ja kaikki kuunnelkoot – –, niin että – – kaikki olisivat rakentuneet.”12

”Ennen kaikkea, pukekaa päällenne – – rakkauden side.”13

Näissä Opin ja liittojen luvun 88 kauniissa jakeissa tuodaan esiin kolme vuorovaikutteista, vahvistavaa osatekijää Herran tapaan oppia syvällisesti: Ensimmäinen on uuttera tutkiminen, etsiminen, valmistautuminen ja kuuliaisuus.14 Toinen on kokoontuminen yhteen opettamaan toinen toista rakkauden sitein innoitetun opettajan johdolla ja Jeesuksen Kristuksen armoa tuntien. Kolmas on Pyhän Hengen voimasta tulevien ilmoituksen, innoituksen ja muiden hengellisten lahjojen saaminen.

Herran tavassa opettajalla on aktiivinen, innoitettu rooli saada oppilaat mukaan kaikkiin syvällisen oppimisen osatekijöihin. Kaksi asiaa ovat välttämättömiä: ensiksi, että kanssanne on Pyhä Henki, ja toiseksi, että te rakastatte oppilaita.

Teillä on suurenmoinen lähdeaineisto – käsikirja Evankeliumin opettaminen ja oppiminen15 – joka auttaa teitä opettamaan niin, että oppilaanne oppivat Herran tavalla. Saanen siis antaa teille tehtävän: haluan, että luette tämän käsikirjan ja tutkitte sitä syvällisen oppimisen, etenkin iloon johtavan Jeesuksen Kristuksen opin, näkökulmasta. Kun sitten ymmärrätte, että tavoitteenanne tuossa syvällisessä oppimisessa on ilo, se muuttaa tapaa, jolla sovellatte käsikirjassa kehiteltyjä voimallisia periaatteita. Saanen antaa teille kolme yksinkertaista esimerkkiä (ja niitä on paljon lisää):

  • Pyydätte oppilaitanne tulemaan luokkaan valmistautuneina opettamaan toisiaan.

  • Pidätte tärkeänä auttaa oppilaitanne omaksumaan Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia.

  • Teette ilosta yhteisen tavoitteen luokassanne, ja oppilaat lausuvat säännöllisesti todistuksensa ilosta.

Rakkaat veljeni ja sisareni, tiedän, että teette jo monia mahtavia ja suurenmoisia asioita auttaaksenne oppilaitanne saamaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin syvälle sydämeensä ja kokemaan iloa Hänessä. Tiedän uhrauksistanne ja omistautumisestanne. Ja niin tietää Herrakin.

Haluan päättää tänään kolmeen kutsuun. Tiedän, että jos toimitte näiden kutsujen mukaan, autatte oppilaitanne oppimaan vieläkin syvällisemmin Herran tavalla ja kokemaan vieläkin enemmän iloa Hänessä.

Kutsu 1: Iankaikkinen identiteetti ja tarkoitus. Kutsun teitä auttamaan oppilaitanne oppimaan, keitä he todella ovat. Auttakaa heitä näkemään, tuntemaan ja tietämään, että he ovat todella Jumalan lapsia, Hänen rakkaita poikiaan ja tyttäriään. Auttakaa heitä ymmärtämään asiakirjan ”Perhe – julistus maailmalle” tarkoitus ja vaikutukset, kun siinä julistetaan, että jokaisella oppilaallanne ”on jumalallinen luonne ja päämäärä sekä iankaikkinen identiteetti ja tarkoitus”16.

Autattehan heitä tuntemaan syvällä sydämessään, että he ovat hengellisiä olentoja, jotka ovat kuolevaisuuden kokemuksessa. Herra ja Vapahtaja Jeesus Kristus kärsi ja kuoli heidän vuokseen, jotta he voivat edistyä kohti täydellisyyttä ja toteuttaa ”lopulta jumalallisen päämääränsä iankaikkisen elämän perillisinä”17. Se on taivaallisen Isän suunnitelma heitä varten. Autattehan tekemään Hänen suunnitelmansa heille todelliseksi.

Opettakaa heille, että he ovat syntyneet taivaallisista vanhemmista oppiakseen ja kehittyäkseen ja tullakseen taivaallisten vanhempiensa kaltaisiksi. Oppiminen on keskeistä kuolevaisuutta edeltävän ja kuolevaisen elämän tarkoitukselle sekä heidän iankaikkiselle pelastukselleen. Heidän pitää oppia siitä, mikä on Jumalasta, ja siitä, mikä on maailmasta, jotta he voivat täyttää Jumalan tarkoitukset elämässään. Auttakaa heitä näkemään, että oppiminen on välttämätöntä Jumalan iankaikkisessa suunnitelmassa ja siten heidän iankaikkisessa tarkoituksessaan ja jumalallisessa päämäärässään.

Kutsu 2: Herran tapa syvälliseen oppimiseen. Kutsun teitä auttamaan oppilaitanne oppimaan, kuinka oppia Herran tavalla. Teette sen osittain esimerkillä. Se, kuinka opetatte, on voimallisella tavalla sitä, mitä opetatte heille Herran tavasta oppia. Jos luotte heille kokemuksia oppia Herran tavalla, he oppivat Hänen tavallaan. Ellette tee niin, he eivät opi.

Toivon, että omalla esimerkillänne opetatte oppilaillenne Herran tavan oppia. Mutta toivon myös, että opetatte heille Hänen tapaansa suoraan ja tietoisin aikein. Erinomainen tilaisuus tehdä niin on oppien hallinnassa, jossa ”Hengellisen tiedon hankkimisen” periaatteet opettavat nimenomaan oppimista Herran tavalla. Kun opetatte noita periaatteita koko vuoden ajan, opetatte heille Herran tavan oppia. Tuota opettamista voitte tehdä yhtä hyvin kursseilla, joita opetatte instituutissa.

Autattehan oppilaitanne ymmärtämään, että Herran tapa soveltuu kaikkeen opiskeluun. Erinäiset toimintatavat, joita he kohtaavat luokissaan toisen asteen koulutuksessa ja myöhemmin, ovat kiinni heidän opettajistaan. Mutta oppilaanne voivat olla aina aktiivisesti mukana, uutteria opinnoissaan ja saada siunauksekseen Pyhän Hengen kumppanuuden. Kutsuttehan oppilaitanne ottamaan Pyhän Hengen mukaansa kouluun.

Kutsu 3: Parannus ja oppiminen. Kutsun teitä opettamaan oppilaillenne, että syvällisessä oppimisessa keskeisellä sijalla on parannus. Parannus on Herran menetelmä henkilökohtaiseen oppimiseen, hengelliseen kasvuun ja siihen, että tulee yhä enemmän Hänen kaltaisekseen. Oppilaanne oppivat Herran tavalla, kun Jeesuksen Kristuksen lunastava ja vahvistava voima toimii heidän elämässään avaten heille Hänen armonsa ja laupeutensa.

Autattehan oppilaitanne ymmärtämään, että parannus on jumalallinen prosessi, jolla heistä voi tulla koko ajan enemmän Vapahtajan kaltaisia. Joskus heidän parannuksessaan on kyse jostakin, mitä heidän pitää lakata tekemästä. Toisinaan siinä on kyse jostakin, mitä heidän pitää alkaa tehdä. Autattehan heitä tietämään, että parannus on paljon muutakin kuin että he kertovat Herralle ja piispalleen tehneensä jotakin väärää. Synnin tekeminen on kääntymistä pois Herrasta. Parannuksen tekeminen on kääntymistä jälleen Hänen puoleensa. Parannus edellyttää sydämen ja mielen muutosta, elämänmuutosta, joka on tarpeen juuri siinä oppilaan yksilöllisessä tilanteessa.

Mutta opetattehan heille myös, että parannus voi siunata heitä jatkuvasti. Se on keino, jolla Herra auttaa heitä koko heidän elämänsä ajan toimimaan paremmin ja olemaan parempia. Se vaatii heitä muuttumaan ja kehittymään, ja se tarkoittaa, että heidän pitää tehdä parannus, kääntyä täydemmin Vapahtajan puoleen, antaa Hänelle sydämensä kokonaisvaltaisemmin koko ajan. Tuo kääntymisen prosessi ja tuo antamisen prosessi ovat elinikäisiä. Se on ratkaisevan tärkeää syvälliselle oppimiselle.

Todistus

Annan teille tämän lupauksen: Jos opetatte oppilaillenne, keitä he todella ovat, kuinka oppia syvällisesti Herran tavalla ja mitä on parannuksen jumalallinen periaate, he oppivat syvällisesti Jeesuksen Kristuksen opin, heidän uskonsa Häneen ja rakkautensa Häntä kohtaan kasvavat ja he tuntevat iloa Herrassa. Sekä te että oppilaanne koette todeksi tämän Herran ihmeellisen lupauksen: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: Minä annan sinulle Hengestäni, joka valaisee mielesi ja joka täyttää sielusi ilolla.”18

Minä tiedän, että tuo lupaus on totta. Lausun teille todistukseni, että Isämme Jumala elää. Jeesus on Kristus. Hän elää! Tämä on Heidän pyhää työtään. Tästä todistan ja ilmaisen teille rakkauteni. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. 1. Nefi 14:14.

  2. Russell M. Nelson, ”Ilo ja hengellinen selviytyminen”, Liahona, marraskuu 2016, s. 82.

  3. 3. Nefi 18:24–25.

  4. Mallia ”tiedä, tee, muutu” on käytetty laajalti johtamistaitojen kehittämisen runkona ja keskustelussa Herran suunnitelmasta lastensa hengelliseksi kehitykseksi. Ks. Thomas S. Monson, ”Oppikaa, tehkää, olkaa”, Liahona, marraskuu 2008, s. 60–62, 67–68; ja Dallin H. Oaks, ”Haaste muuttua”, Liahona, tammikuu 2001, s. 40–43. Tämän mallin kutakin osatekijää käsitellään syvällisesti David A. Bednarin kolmiosaisessa teossarjassa: Increase in Learning, 2011, Act in Doctrine, 2012, ja Power to Become, 2014.

  5. OL 88:67.

  6. OL 88:74.

  7. OL 88:77.

  8. OL 88:78.

  9. OL 88:118.

  10. OL 88:118.

  11. OL 88:122.

  12. OL 88:122.

  13. OL 88:125.

  14. Tässä käytettynä kuuliaisuus korvaa pyhittäytymisen. Presidentti Harold B. Lee on opettanut, että me pyhittäydymme pitämällä Jumalan käskyt (ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Harold B. Lee, 2001, s. 30).

  15. Evankeliumin opettaminen ja oppiminen – käsikirja seminaarien ja uskontoinstituuttien opettajille ja johtohenkilöille, 2012.

  16. Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 129.

  17. Perhe – julistus maailmalle”, s. 129.

  18. OL 11:13.

Tulosta