Andakter 2023
Att ta emot personlig uppenbarelse


Att ta emot personlig uppenbarelse

Världsomfattande andakt för unga vuxna

Söndagen den 19 november 2023

Tack, äldste och syster Gilbert för era utmärkta råd.

Den sista frågan är både doktrinär och djup. Hur blir jag välsignad av personlig uppenbarelse och profetisk vägledning?

Den stora inledande synen i Mormons bok är Lehis profetiska dröm om livets träd.1 Den synen beskriver tydligt de utmaningar tron utsätts för i vår tid och den stora skillnaden mellan dem som älskar, tillber och känner sig ansvariga inför Gud och dem som inte gör det. Lehi förklarar en del handlingssätt som förstör tron. En del är stolta, fåfänga och dåraktiga. De är bara intresserade av den så kallade ”världens visdom”.2 Andra har ett visst intresse av Gud men går vilse i mörkrets och syndens världsliga dimmor.3 En del har smakat på Guds kärlek och hans ord men skäms inför dem som pekar finger åt dem, och de kommer in på förbjudna stigar.4

Vi vet att det finns medlemmar som är mindre intresserade och mindre trofasta mot en del av Frälsarens undervisning. Vi vill att dessa medlemmar ska väckas i sin tro och utöka sin aktivitet, sin hängivenhet och sina ansträngningar att erhålla personlig uppenbarelse. Gud älskar alla sina barn. Han vill att alla ska återvända till honom. Han vill att alla ska vara i harmoni med trons andliga musik. Frälsarens försoning är en gåva till alla. Personlig uppenbarelse är tillgänglig för alla.

Budskapet, tjänandet och vår Frälsare Jesu Kristi försoning är våra väsentliga studiematerial för att ta emot personlig uppenbarelse. Inget skriftställe betecknar ett verkligt sökande efter tro mer än 2 Nephi 25:26: ”Och vi talar om Kristus, vi gläds i Kristus, vi predikar om Kristus, vi profeterar om Kristus, och vi skriver i enlighet med våra profetior så att våra barn ska kunna veta till vilken källa de kan se för att få förlåtelse för sina synder.”

Mormons bok har en avgörande betydelse.5 Den har en betydande roll för att få personlig uppenbarelse. Det kommer naturligtvis alltid att finnas de som underskattar betydelsen av eller talar nedsättande om denna heliga bok. Några har skämtat om den. Innan jag var på mission citerade en universitetsprofessor Mark Twains uttalande om att om man tog bort alla ”och det hände sig” ur Mormons bok, skulle den ”bara vara en broschyr”.6

Några månader senare, medan jag tjänade i London, var det en framstående Oxfordutbildad professor vid University of London, en egyptisk expert på semitiska språk, som läste Mormons bok, brevväxlade med den dåvarande presidenten för kyrkan David O. McKay och träffade missionärerna. Han berättade för dem att han var övertygad om att Mormons bok verkligen var en översättning av judarnas lärdom och egyptiernas språk under de tidsperioder som beskrivs i Mormons bok.7 Ett av de många exempel han använde var konjunktionsfrasen ”och det hände sig”, vilket han sa återspeglade hur han skulle översätta fraseologin som användes i forntida semitiska skrifter.8 Professorn informerades om att även om hans intellektuella sökande med hjälp av hans yrkeskunskap hade hjälpt honom var det ändå nödvändigt för honom att få ett andligt vittnesbörd. Genom studier och bön fick han ett andligt vittnesbörd och blev döpt. Så det som en berömd humorist såg som något att förlöjliga, det fann en forskare som ett viktigt bevis på att Mormons bok är sann, vilket bekräftades för honom genom Anden.

Läran om handlingsfrihet kräver att ett vittnesbörd om det återställda evangeliet måste grunda sig på tro snarare än på yttre eller vetenskapliga bevis. Slutligen är Moronis råd att läsa och begrunda och sedan be Gud i all uppriktighet, med ärligt uppsåt, att bekräfta heliga sanningar genom Andens vittnesbörd svaret.9 En tydlig skiljelinje mellan dem som hör trons musik och dem som är tondöva eller har valt fel tonart är aktiva studier i skrifterna och att följa Herrens profets råd.

Personlig uppenbarelse är den stora välsignelse som kommer efter dopet när vi blir ”heliggjorda genom att ta emot den Helige Anden”.10 Den Helige Anden är den som uppenbarar och vittnar om all sanning, särskilt om Frälsaren. För vår tid är den uppenbarade vägledningen ytterst viktig. President Nelson har sagt: ”I kommande dagar blir det inte möjligt att överleva andligt utan den Helige Andens ledande, tröstande och ständiga inflytande.”11

Jag ber er förstå att tron på Herren Jesus Kristus och att hålla hans bud är och kommer alltid att vara det avgörande provet under jordelivet. Framför allt måste var och en av oss inse att när någon är tondöv för trons musik är han eller hon inte i harmoni med Anden. Som profeten Nephi lärde oss: ”Ja, ni har hört hans röst … och han har talat till er med mild och stilla röst, men ni var så känslolösa att ni inte kunde förnimma hans ord.”12 Skrifterna tydliggör att den Helige Anden kan kommunicera på många sätt. Ibland talar han frid till ert sinne.13 Ibland ger han er tankar eller idéer som upptar ert sinne.14 Ibland upplyser han ert förstånd.15 Ibland gör han så att era hjärtan fylls med glädje.16

Jag uppskattar de svar i sociala medier som jag har fått på mitt inlägg om hur man tar emot uppenbarelse. Ett svar konstaterade att vi behöver vara ödmjuka och acceptera de andliga intryck vi får. Sedan behöver vi hörsamma dessa intryck i stället för världen.

President Russell M. Nelson har lärt: ”Du behöver inte undra vad som är sant. Du behöver inte undra vem du kan lita på. Genom personlig uppenbarelse kan du få ett eget vittnesbörd om att Mormons bok är Guds ord, att Joseph Smith är en profet, och att det här är Herrens kyrka.”17

Vår lära är tydlig. Vi ska vara positiva och vid gott mod. Jag älskade att president Dallin H. Oaks och syster Kristen M. Oaks betonade att vara vid gott mod under sin fantastiska världsomfattande andakt i maj. Vi betonar alltid vår tro, inte vår rädsla. Vi gläder oss i Herrens löfte att han ska stå vid vår sida och ge oss vägledning och undervisning.18 Den Helige Anden vittnar för våra hjärtan att vi har en kärleksfull Fader i himlen, vars barmhärtiga plan för vår återlösning kommer att uppfyllas i alla avseenden tack vare Jesu Kristi försoningsoffer.

Slutnoter

  1. Se 1 Nephi 8.

  2. Se 1 Nephi 8:27; 11:35.

  3. Se 1 Nephi 8:23; 1:17.

  4. Se 1 Nephi 8:28.

  5. Se Ezra Taft Benson, ”Mormons bok – slutstenen i vår religion”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 3.

  6. Se Mark Twain, Roughing It (1913). Varje ny generation ställs inför Twains kommentarer som om det vore en betydelsefull ny upptäckt. Vanligtvis observeras inte särskilt ofta det faktum att Mark Twain var lika avvisande mot kristendom och religion i allmänhet. När den här sortens anmärkning görs med humor är det förmodligen bäst att låta sig roas.

  7. Se 1 Nephi 1:2.

  8. Dr Ebeid Sarofim. Jag träffade honom i London när äldsterna undervisade honom. Se också N. Eldon Tanner, i Conference Report, apr. 1962, s. 53. Många vetenskapsmän i forntida semitiska och egyptiska skrifter har lagt märke till det upprepade användandet av den konjunktiva frasen ”Och det hände sig …” i början av meningar. Se ”It Came to Pass …”, Hugh Nibley, Since Cumorah, 2:a uppl., s. 150.

  9. Se Moroni 10:4. Ytterst få kritiker har uppriktigt prövat detta med ett verkligt uppsåt.

  10. 3 Nephi 27:20.

  11. Russell M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 96.

  12. 1 Nephi 17:45; se även Ezra Taft Benson, ”Sök Herrens ande”, Nordstjärnan, sep. 1988, s. 2. President Ezra Taft Benson sa: ”Vi hör oftast Herrens ord genom en känsla. Om vi är ödmjuka och mottagliga kan Herren mana oss genom våra känslor.”

  13. Se Läran och förbunden 6:23.

  14. Se Läran och förbunden 128:1.

  15. Se Läran och förbunden 11:13.

  16. Se Mosiah 4:20.

  17. Russel M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, s. 95.

  18. Se Läran och förbunden 68:6.

Skriv ut