Devotionals 2024
Ons getuigenis versterken


Ons getuigenis versterken

Wereldwijde devotional voor jongvolwassenen

Zondag 18 februari 2024

Ouderling Ulisses Soares: Laten we met het eerste onderwerp beginnen: ons getuigenis versterken.

HUANCAYO (PERU) – VRAAG 2

Ouderling Soares, hoe merken we dat we geestelijk in slaap aan het vallen zijn, en wat kunnen we eraan doen?

LA PAZ (BOLIVIA) – VRAAG 6

Ouderling Soares, welke raad zou u geven aan jonge mensen die het evangelie naleven, in hun hoofd weten dat het waar is, maar het niet in hun hart voelen?

CONCEPCIÓN (CHILI) – VRAAG 11

Hallo, ouderling Soares. Wat is de beste manier om dierbaren terug naar het evangeliepad te leiden als ze al jarenlang inactief zijn?

Ouderling Soares: Beste vrienden, een waar getuigenis van het evangelie is een persoonlijke overtuiging die we door de Heilige Geest in onze ziel krijgen dat bepaalde feiten van eeuwig belang waar zijn. Deze persoonlijke overtuiging wekt een toenemend verlangen in ons op om ons hart in geloof en bekering tot de Heiland te wenden, een verandering van hart te ondergaan, de heilsverordeningen te ontvangen, en ons ertoe te verbinden Hem gedurende onze levensreis voortdurend te volgen. Ze brengt het licht van het herstelde evangelie van Jezus Christus in ons leven, en richt ons op het doel om bij onze Vader in de hemel terug te keren. Een sterk getuigenis geeft ons de motivatie om een beter mens te worden. Het vormt een ondoordringbare verdediging tegen Satans onophoudelijke aanvallen.

De Heiland heeft gezegd hoe we ons getuigenis kunnen versterken en kunnen voorkomen dat het zwak wordt en dat we in de valstrik van geestelijke onverschilligheid terechtkomen. Hij zei: ‘Leer van Mij en luister naar mijn woorden; wandel in de zachtmoedigheid van mijn Geest, en u zult vrede hebben in Mij.’ De Heer heeft beloofd dat Hij ons zal leiden als we op deze uitnodiging ingaan.

Enkele jaren geleden sprak onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, over de noodzaak om geestelijk momentum te ontwikkelen. Hij zei: ‘Er is nog nooit zoveel behoefte aan positief geestelijk momentum geweest als nu, om een rem te zetten op het tempo waarmee het kwaad en de duistere tekenen van de tijden in kracht toenemen.’ Hij stelde vijf concrete dingen voor waarmee we een positief geestelijk momentum kunnen vasthouden en die ons getuigenis van het evangelie van Jezus Christus versterken. Dit zijn ze: (1) betreed het verbondspad en blijf erop, (2) ontdek de vreugde van dagelijkse bekering, (3) kom meer over God en zijn werkwijze te weten, (4) zoek en verwacht wonderen, en (5) beëindig de conflicten in uw leven. Beste vrienden, zoals alle profeten deed hij bij die lering ook een belofte: ‘Als u hieraan werkt, beloof ik dat u op het verbondspad met meer momentum voorwaarts zult gaan, ondanks de obstakels die u tegenkomt. En ik beloof u meer kracht om verleiding te weerstaan, meer gemoedsrust, minder angst en meer eenheid in uw gezin.’ Dat zei de profeet.

Vrienden, geloof komt tot uiting in daden, en daden bouwen ons getuigenis op en versterken het. Gaan we in geloof aan de slag met de leringen van onze dierbare profeet, dan wordt ons getuigenis van de Heiland en zijn evangelie sterker en houden we Christus levend in ons. We leven dan ‘geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, […] overvloedig, met dankzegging’. Je zult bovendien enthousiaster over het evangelie zijn, de invloed van de Heilige Geest vaker voelen, geestelijk veerkrachtiger worden, en beschermd zijn tegen geestelijke onverschilligheid en een afnemend getuigenis.

Lieverd, wat kunnen we doen om leden die hun getuigenis verloren hebben te helpen naar het verbondspad terug te keren?

Zuster Rosana Soares: Ik geloof en heb altijd geloofd dat de beste manier om dierbaren naar het evangeliepad terug te leiden, is zielsveel van God en hen te houden en het allerbeste voorbeeld te geven. Je kunt ze aansporen om God te leren kennen en de volmaakte liefde van de Heiland te voelen zonder ze onrechtvaardig te oordelen of te kleineren. Hoe meer we van God houden en zijn geboden onderhouden, hoe meer we van hen houden en verlangen dat ze de zegeningen van het evangelie ontvangen, waar ze zich ook op het pad van het discipelschap bevinden. We moeten mensen laten voelen dat we van ze houden, zelfs als ze door hun beslissingen van het verbondspad afdwalen.

Afdrukken