Devotionals 2024
Ons op Jezus Christus richten


Ons op Jezus Christus richten

Wereldwijde devotional voor jongvolwassenen

Zondag 18 februari 2024

Ouderling Ulisses Soares: Na alle geweldige vragen die we hebben besproken, komen we nu aan het belangrijkste onderwerp dat jullie ons voor deze devotional hebben gegeven: ons op Jezus Christus richten.

Video’s, graag.

LA PAZ (BOLIVIA) – VRAAG 3

Ouderling Soares, ik heb een vraag. Hoe kunnen we in deze roerige wereld meer vertrouwen in de Heiland ontwikkelen en het licht van Jezus Christus beter uitstralen?

MEXICO-STAD – VRAAG 4

Ouderling Soares, hoe kan ik dichter tot Gods macht komen en daardoor mijn leven verbeteren en anderen helpen?

CEBU (FILIPIJNEN) – VRAAG 9

Ouderling Soares, hoe kunnen we het verschil zien tussen perfectionisme en Christus’ uitnodiging om volmaakt te zijn zoals Hij is?

Ouderling Soares: Bedankt voor jullie rechtschapen verlangen om de Heiland te volgen, dat in deze vragen tot uiting komt. Je moet weten dat onze Heiland, Jezus Christus, altijd bij het krieken van de dag klaarstaat om ons in de armen van zijn liefde te sluiten. Hij wil dat we zoals Hij worden, dat we denken en handelen zoals Hij, omdat Hij weet dat dat de manier is om blijvende vrede en geluk te vinden. Daarom nodigt de Heiland ons altijd uit om tot Hem te komen en Hem met heel ons hart te volgen. Denk eens na over deze uitnodiging in de Schriften:

‘Vertrouw op Mij bij iedere gedachte; twijfel niet, vrees niet.’ Als wij deze uitnodiging aanvaarden, komt de Heiland zijn opmerkelijke beloften na, en zullen we in zijn licht wandelen en persoonlijke leiding ontvangen.

Willen we ons op de Heiland richten, dan moeten we ons verstand en onze verlangens op de zijne afstemmen. Om dit te bereiken, moeten we ons best doen om meer over Hem te leren, voortdurend in overeenstemming met zijn evangelie leven, en ons dagelijks ijverig op het goede richten.

Bij onze pogingen om ons leven op de Heiland af te stemmen, zien we niet altijd het verschil tussen in Christus vervolmaakt worden en perfectionisme. Schat, kun jij hier iets over zeggen?

Zuster Rosana Soares: Jazeker. Ik wil graag de woorden van ouderling Vern P. Stanfill van de Zeventig over deze kwestie citeren. Hij zei dat we moeten bedenken dat perfectionisme niet hetzelfde is als vervolmaakt worden in Christus. Perfectionisme vereist een onmogelijke, zelfopgelegde norm, die ons met anderen vergelijkt. Dat leidt tot schuldgevoelens en angst, en we kunnen de neiging krijgen om ons terug te trekken en af te zonderen.

Vervolmaakt worden in Christus is iets heel anders. Dat is het proces – liefdevol begeleid door de Heilige Geest – om meer als de Heiland te worden. Die normen worden door onze liefdevolle en alwetende hemelse Vader bepaald. Ze staan duidelijk omschreven in de verbonden die we mogen sluiten. Als we de uitnodiging van de Heiland om tot Hem te komen aanvaarden, beseffen we al snel dat ons best goed genoeg is. De genade van onze liefdevolle Heiland zal het verschil op onvoorstelbare manieren overbruggen.

Ouderling Soares: Vrienden, dit patroon volgen is ongetwijfeld een geleidelijk, levenslang proces en vereist meer dan alleen maar geloof. Maar als we het omarmen, ervaren we vreugde, gemoedsrust en geestelijke groei, gaan de eigenschappen van de Heiland deel van ons karakter uitmaken, en wordt zijn beeld in ons gelaat gegrift.

Ik heb met eigen ogen gezien dat ons op de Heiland richten de kracht geeft om moeilijkheden, zwakheden en pijn te overwinnen, die zonder zijn hulp en genezingskracht uitermate moeilijk te dragen zijn. Een vriendin van me is ernstig ziek en de prognose is niet gunstig. Deze vriendin maakt zich hier geen zorgen om. Het enige wat voor haar telt is of ze kloekmoedig in haar getuigenis van de Heiland Jezus Christus is geweest. Het is duidelijk dat deze vriendin zich haar hele leven op de Heiland heeft gericht en dat ze zijn omsluiting heeft gevoeld, vooral in zo’n moeilijke tijd.

President Nelson heeft gezegd: ‘We zullen ons steeds bewust moeten inspannen om ons dagelijks met [de] woorden [van de Heiland], zijn leringen, zijn waarheden te vullen.’ Niets nodigt de Geest beter uit dan je blik stevig op Jezus Christus gericht houden.

Beste vrienden, we zijn bijna aan het einde van deze fijne devotional. Voordat ik jullie tot slot toespreek, wil ik onze geliefde broeder en zuster Webb en dan mijn lieve vrouw vragen om kort hun getuigenis te geven. Zou u dat willen doen? Bedankt.

Zuster Kristi Webb: Broeders en zusters, ik houd van onze Heiland, Jezus Christus. Mijn begrip van zijn volmaakte liefde voor mij heeft mijn leven veranderd. Hij heeft mij veranderd. Ik getuig dat Hij leeft. Ik getuig dat Hij van ieder van ons houdt. Ik getuig dat Hij zijn leven heeft gegeven om ons te verlossen. Zijn voorbeeld van nederigheid, gehoorzaamheid en liefde inspireert me elke dag. Hij leert me hoe ik mijn hemelse Vader kan vertrouwen en dienen. Hij is mijn licht, mijn kracht en mijn hoop. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Broeder Chad H Webb: Het is een voorrecht om vanavond bij jullie en ouderling en zuster Soares te zijn. Ik wil graag getuigen van de roeping van ouderling Soares, een apostel van de Heer Jezus Christus. Ik weet ook dat president Nelson in deze tijd de profeet van de Heer op aarde is. Ik getuig tot jullie dat onze hemelse Vader van je houdt. Hij heeft een volmaakt plan van geluk om zijn kinderen te redden en verhogen. Jezus Christus staat centraal in dat volmaakte plan. Hij is de Heiland en Verlosser van de wereld. Hij is ons volmaakte voorbeeld. Hij is de levende Christus. Hij is een God van verlossing. We kunnen met heel ons hart op Hem vertrouwen. Ik ben erg dankbaar dat ik lid van zijn kerk ben en voor alle zegeningen die we door zijn herstelde evangelie ontvangen. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Zuster Soares: Lieve vrienden, ik ben zo dankbaar dat God bij de kleine dingen van ons leven betrokken is. Hij weet wat we nodig hebben en kan al onze vragen beantwoorden. Wij hoeven het alleen maar te vragen! Als wij Hem door oprecht gebed ons geduld, onze dankbaarheid en ons geloof laten zien, staat Hij altijd klaar om ons te helpen. Hij laat ons nooit in de steek. Zelfs als we Hem niet meteen voelen, is Hij er toch.

En wat mij het meeste hoop geeft, is te weten dat we een Heiland hebben die zijn kerk hier op aarde leidt door president Nelson en zijn profeten, zieners en openbaarders. In de naam van onze Heiland, Jezus Christus. Amen.

Afdrukken