Devotionals 2024
Beproevingen doorstaan


Beproevingen doorstaan

Wereldwijde devotional voor jongvolwassenen

Zondag 18 februari 2024

Ouderling Ulisses Soares: Heel goed. Bedankt. Laten we nu de vragen over beproevingen doorstaan bespreken.

GHANA – VRAAG 7

Ouderling Soares, waarom is het zo moeilijk om in moeilijke tijden geloof te oefenen?

CONCEPCIÓN (CHILI) – VRAAG 8

Hallo, ouderling Soares. Hoe zou u iemand helpen die zoveel heeft geleden dat hij of zij de zegeningen van het evangelie van Jezus Christus nog nooit lijkt te hebben ontvangen?

BILBAO (SPANJE) – VRAAG 2

Ouderling Soares, in de kerk hebben we waardige jonge mensen die op zending zijn geweest en die zowel in de kerk als in de samenleving blijven dienen. En toch hebben ze de beloofde zegeningen niet ontvangen. Wat zou u zeggen tegen die jonge mensen die bepaalde beloofde zegeningen maar niet ontvangen?

Ouderling Soares: Bedankt voor deze geweldige vragen. Een veelvoorkomende misvatting is dat het ons voor de wind blijft gaan als we ons uiterste best doen om de wil van de Heer te volgen en een rechtschapen leven leiden. Toen we het plan van onze hemelse Vader vóór dit sterfelijk leven aanvaardden, wisten we dat we op onze levensreis zowel vreugde als beproevingen zouden ervaren. Moeilijkheden doorstaan maakt deel uit van ons leerproces om bij onze hemelse Vader terug te kunnen keren. We krijgen ondanks onze rechtschapenheid dus met tegenspoed te maken. Aan de andere kant ondervinden we de gevolgen van goede daden zeker, maar soms niet meteen. We ontvangen die zegeningen op een ander tijdschema dan het onze en volgens de wil van de Vader die, in zijn wijsheid en alwetendheid, weet wat we nodig hebben en wat in dit leven het beste voor ons is.

Een van de belangrijkste dingen die we in moeilijke tijden kunnen doen, is ons hart tot de Heiland wenden en op Hem vertrouwen. Doen we dat, dan vinden we niet alleen de troost die we zoeken, maar krijgen we ook een groter geloof in en getuigenis van de Heiland en zijn verzoening. Christus doorstond pijnen, benauwingen en allerlei verzoekingen, zodat Hij met barmhartigheid kon worden vervuld en kon weten hoe Hij ons naargelang onze zwakheden te hulp kon komen. De Heiland kan, beter dan wie ook, de gevolgen van alle sterfelijke moeilijkheden genezen. Soms worden we niet meteen van lichamelijke pijn of ziekte genezen, maar we kunnen geestelijk worden genezen als we kracht, begrip en geduld krijgen om onze lasten te dragen. Dus als we ons hart tot onze Heiland wenden, doet Hij wonderen voor ons.

Een ander punt ter overweging is dat we onze beproevingen kunnen zien als groeimogelijkheden in plaats van er terneergeslagen door te zijn. Ik verzeker jullie, vrienden, dat we zo de kans krijgen om de Heer en onszelf te tonen dat we alles kunnen en zullen doen wat de Heer ons heeft geboden – en om ondanks onze omstandigheden dichter tot dingen van eeuwige waarde te komen. Hij weet dat we moeilijke dingen kunnen doen! Hij geeft ons veel kracht.

Ouderling Orson F. Whitney, een van de eerste apostelen van de herstelling, heeft gezegd: ‘Geen enkele pijn die we lijden, geen enkele beproeving die we meemaken, is voor niets. Zij dragen bij tot onze vorming, en tot de ontplooiing van kwaliteiten zoals geduld, geloof, kracht en nederigheid. [En] als we ze geduldig doorstaan, ontwikkelen ze ons karakter, zuiveren ze ons hart, verruimen ze onze ziel en maken ze ons zachtaardiger en liefdevoller, waardiger om een kind van God genoemd te worden. […] Door verdriet en leed, arbeid en beproeving, ontvangen we de vorming waarvoor wij hier op aarde zijn.’

Vrienden, geduld ontwikkelen helpt ons om het leven vanuit een eeuwig perspectief te bekijken, en dat heeft een genezende invloed op onze ziel. Door uit eigen ervaring te leren, ontwikkelen we empathie en medeleven voor anderen, en kunnen we ze op moeilijke momenten opbouwen.

Lieverd, heb jij nog iets over deze belangrijke kwestie te zeggen?

Zuster Rosana Soares: Ja, lieverd. Mensen kunnen anders op dezelfde moeilijkheden of langdurig lijden reageren.

Sommigen denken dat ze in de handen van de oppermachtige Schepper, onze God, worden gelouterd. Anderen denken dat de Heer ze vergeten is en vragen in deze omstandigheden altijd ‘Waarom?’. Nog anderen handelen geduldig en met geloof in Jezus Christus, en zijn in staat om de wil van de Heer voor hen te zien en te aanvaarden om hun ziel geestelijk te genezen. We zijn hier op aarde om te leren en te groeien. Beetje bij beetje zien we de vruchten van onze inspanningen; we moeten gewoon doorgaan en geduld hebben. Dat is niet makkelijk, en daarom hebben we onze Heiland, Jezus Christus!

Ouderling Soares: Dank je wel, schat. Heel goede inzichten.

Sommige moeilijkheden zijn het gevolg van onze sterfelijke omstandigheden en zullen er in het hiernamaals niet meer zijn. Nu kunnen we de reden voor onze moeilijkheden of de groeikansen die ze ons geven misschien niet goed begrijpen. Als we geduldig in rechtschapenheid volharden, kan de Heer ons meer inzicht in onze beproevingen en het doel ervan geven.

Noten

  1. Zie Alma 7:11–12.

  2. Aangehaald door Spencer W. Kimball in Faith Precedes the Miracle (1972), 98. Brigham Young heeft gezegd: ‘Elke beproeving en ervaring die u doorgemaakt hebt, is noodzakelijk voor uw heil.’ (Leringen van kerkpresidenten: Brigham Young [1997], 262.)

Afdrukken