2021
Het goddelijke plan waar je méér van wordt
Juli 2021


‘Het goddelijke plan waar je méér van wordt’, Voor de kracht van de jeugd, juli 2021, 2–5.

Het goddelijke plan waar je méér van wordt

Als we het sterfelijk leven in het juiste perspectief zien, beseffen we dat de vraag niet is ‘te zijn of niet te zijn?’, maar ‘te worden of niet te worden?’

Afbeelding
jongeman

Ik zie het als een zegen dat ik bij de geboorte van al onze kinderen kon zijn, en ook bij het overlijden van mijn ouders. Ik was verbaasd over de gevoelens die ik bij de geboorte en de dood had. Ik voelde dat er iets bijzonders plaatsvond. Onze tijd op aarde is een eeuwig en essentieel onderdeel van ons bestaan. De hemel markeert het begin en het einde van elk sterfelijk leven.

Wat we hier op aarde moeten doen, kan alleen begrepen worden als we weten wat er vóór de geboorte plaatsvond en wat er na de dood zal gebeuren. Als er na ons leven niets meer is, dan kunnen we net zo goed eten, drinken en vrolijk zijn (zie 2 Nephi 28:7) zonder veel aandacht en zorg voor anderen. Als we het sterfelijk leven in het juiste perspectief zien, beseffen we dat de vraag niet is ‘te zijn of niet te zijn?’, maar ‘te worden of niet te worden?’1

Afbeelding
jongevrouw

Begrip van het heilsplan – ons leven vóór onze geboorte, het doel van ons leven op aarde en ons leven na de dood – en van de hoofdrol die onze Heiland, Jezus Christus, in dat plan vervult, maakt duidelijk dat Hij ons gedurende dit leven zal helpen. Als we verbonden met Hem sluiten, betreden we het verbondspad, en gaan we stap voor stap meer op Hem en onze hemelse Vader lijken.

Ons leven voordat we naar de aarde kwamen

Door openbaring weten we dat we geestkinderen van God zijn, en dat we heel lang bij Hem zijn geweest voordat we op aarde kwamen. Onze hemelse Vader dacht een plan uit dat ons de kans biedt om meer zoals Hij te worden. De mensen die in het voorsterfelijk bestaan voor het heilsplan of het plan van geluk kozen – wij allemaal – kozen ervoor om ‘meer te worden’.

Afbeelding
Ouderling Christofferson met zijn gezin

Ouderling Christofferson met zijn vrouw en kinderen.

Ons leven op aarde

We zijn naar een aarde gekomen die door God en zijn Zoon, Jezus Christus, is geschapen. We hebben een stoffelijk lichaam gekregen. Een lichaam is van essentieel belang om de heerlijkheid van God te ontvangen. Als we laten zien dat we Gods geboden onderhouden, zal ‘op [ons] hoofd […] heerlijkheid worden toegevoegd voor eeuwig en altijd’ (Abraham 3:26). Dat houdt in dat we zoals onze hemelse Ouders kunnen worden en voor eeuwig bij Hen kunnen zijn. We juichten van vreugde bij die glorieuze mogelijkheden.

Jullie en ik hebben lang moeten wachten, maar nu zijn we hier op aarde. We kijken uit naar het moment waarop we met een volmaakt, onsterfelijk lichaam zullen herrijzen, het celestiale koninkrijk betreden en het eeuwige leven ontvangen – iets wat zo wonderbaarlijk is dat we ons er nauwelijks een voorstelling van kunnen maken. Ondertussen leren we en doen we ons best om ‘alles [te] doen wat de Heer, [onze] God, [ons] ook zal gebieden’ (Abraham 3:25). Omdat we Gods plan kennen, weten we dat deze geboden ons niet zijn gegeven om onze vrijheid of ons geluk te beperken – juist het tegenovergestelde. De geboden zijn onze gids naar ultieme vrijheid en vreugde.

Hij voorzag in een Heiland

Toch is het leven moeilijk. We struikelen allemaal nu we in geloof leren leven. Vóór de schepping van de aarde heeft God ons beloofd dat Hij in een Heiland zou voorzien om ons van zonde en dood te verlossen. Met zijn eigen lijden en dood – zijn verzoening – heeft Jezus Christus voor onze zonden geboet, en biedt Hij ons de gave van bekering. Als wij ons dus bekeren, vergeeft Hij onze zonden en reinigt Hij ons van de gevolgen ervan. En door zijn opstanding geeft de Heiland ons de gaven van onze eigen opstanding en onsterfelijkheid.

Afbeelding
mensen buigen voor Christus

Elke knie zal zich buigen, J. Kirk Richards

Het verbondspad volgen

Net zoals we lichamelijk in deze sterfelijke wereld zijn geboren, moeten we geestelijk in het koninkrijk van de hemel worden geboren. Dat doen we door ons geloof in Christus te oefenen, ons te bekeren, ons te laten dopen en de gave van de Heilige Geest te ontvangen. Dat is het begin van een geestelijke transformatie die ons hele leven op aarde duurt. Dat noemen we soms ‘tot het einde toe volharden’, wat inhoudt dat we ernaar streven om ons doopverbond van gehoorzaamheid ons hele leven na te komen, ons zo nodig te bekeren en verder te gaan. ‘Ja, en zo vaak als mijn volk zich bekeert, zal Ik hun hun overtredingen jegens Mij vergeven’ (Mosiah 26:30).

Afbeelding
doop

Je kunt op Gods hulp rekenen

In je leven vóór je geboren werd, heb je voor God gekozen, heb je voor Christus gekozen, en heb je ervoor gekozen om met hun hulp ‘meer te worden’. En je kunt op hun hulp rekenen. De leden van de Godheid zijn geen onverschillige waarnemers. Ze hebben ons oneindig veel lief en gebruiken hun krachten om ons te helpen, voor zover wij dat toelaten. Ze respecteren altijd onze keuzevrijheid, maar Ze willen ons graag zegenen. Jezus sprak deze geruststellende woorden: ‘Toch vergeet Ik u niet, o huis van Israël. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegraveerd’ (1 Nephi 21:15–16).

Stap voor stap een beter mens worden

Sommige mensen geloven dat het celestiale koninkrijk alleen voor anderen is weggelegd, maar in elk geval niet voor hen. De waarheid is echter dat niemand er zonder de genade van Jezus Christus voor in aanmerking komt. Gelukkig kunnen we toegang tot zijn genade krijgen. Jezus heeft gezegd dat Hij de wereld heeft overwonnen. Met je doop en andere verbonden verbind je jezelf met Hem, zodat ook jij de wereld kunt overwinnen.

Je hoeft hier op aarde niet volmaakt te worden. De profeet Joseph Smith heeft dat proces met het beklimmen van een ladder vergeleken: je begint onderaan en klimt stap voor stap in het leren en naleven van de evangeliebeginselen. En dat leerproces gaat volgens Hem na dit leven verder. ‘Het is niet iets dat we in deze wereld volledig zullen begrijpen.’2

Afbeelding
jongeman bij de tempel

Met wat voor zwakheden, moeilijkheden of ellende we ook geconfronteerd worden, God belooft zijn trouwe kinderen dat Hij hen geen zegeningen zal onthouden als zij op het verbondspad blijven (of er snel op terugkeren). Dan komt alles in orde. Dat is het goddelijke plan waar je méér van wordt!

Noten

  1. Truman G. Madsen, Eternal Man (1966), 31–32.

  2. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 289.

Afdrukken