2021
Kuinka voin lakata kyseenalaistamasta omaa arvoani?
Heinäkuu 2021


”Kuinka voin lakata kyseenalaistamasta omaa arvoani?”, Nuorten voimaksi, heinäkuu 2021, s. 30–31.

Kysymys ja vastaus

”Kuinka voin lakata kyseenalaistamasta omaa arvoani?”

Taivaallisen Isän silmin

Kuva
nuori nainen

”Rukoilen joka päivä taivaallista Isää ja pyydän Häntä auttamaan minua näkemään itseni siten kuin Hän näkee minut. Sitten kuuntelen tarkoin, kuinka Henki tuo minulle Jumalalta tulevia myönteisiä viestejä arvostani ja identiteetistäni, ja sanon nuo sanat itselleni peiliin. Tämä yksinkertainen toiminta on keino, jolla voimme saada yhteyden taivaaseen ja oppia, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus rakastavat meitä ja uskovat meihin.”

Madeleine M., 14, New York, USA

Rakasta eroavaisuuksiamme

Kuva
nuori nainen

”Teen aina parhaani muistaakseni, että olen Jumalan rakastettu lapsi. Yritän olla vertaamatta itseäni muihin, koska se vaikeuttaa uskomista omaan arvooni. Jumala teki meistä kaikista omalla tavallamme ainutlaatuisia ja upeita, ja nuo eroavaisuudet ovat hyvä asia.”

Brooke D., 14, Alberta, Kanada

Valepukuinen siunaus

Kuva
nuori mies

”Ajattelemme usein, että se, että olemme heikkoja tai meillä on vikoja, tekee meistä kelvottomia. Todellisuudessa me olemme siunattuja niin, että voimme nousta niiden yläpuolelle ja tulla paremmiksi versioiksi itsestämme olemalla nöyriä ja kehittymällä. Jos teemme työtä niiden asioiden eteen, jotka ovat meille vaikeita, Herra näkee pyrkimyksemme ja palkitsee ne. Kyse on yrittämisestä ja siitä, ettei anna koskaan periksi.”

Ricardo R., 17, Chihuahua, Meksiko

Jumalallinen luonteemme

Kuva
nuori mies

”Mitään ei voi verrata siihen tietoon, että meistä elävän Jumalan lapsina voi tulla Hänen kaltaisiaan. Se muuttaa kaiken! Kun saamme huonoja ajatuksia, jotka panevat meidät kyseenalaistamaan oman arvomme, muista, että nuo ajatukset tulevat Saatanalta, eivät Jumalalta. Meillä on äärettömät mahdollisuudet ja jumalallinen luonne, aivan kuten taivaallisella Isällämme. Hän luottaa meihin ja rakastaa meitä jokaista yksilöllisesti.”

Alexandre S., 16, Minas Gerais, Brasilia

Suuri vastuu

Kuva
nuori nainen

”Kun pyrin tutkimaan ja pohtimaan pyhiä kirjoituksia ja elävien profeettojen sanoja, voin tuntea Pyhän Hengen kanssani, ja se muistuttaa minua siitä, että minä olen taivaallisten vanhempien rakas tytär ja että Jumalalla on suuria suunnitelmia varalleni. Presidentti Nelson osoittaa meille aina niitä suuria vastuita, joita meillä on näinä myöhempinä aikoina, ja sen, että Jumala luottaa meihin ja tietää, mihin pystymme.”

Mirian P., 16, Paraná, Brasilia

Tee jotakin sellaista, mitä rakastat

”Kun alamme kyseenalaistaa omaa arvoamme, me voimme aina pyytää apua muilta ihmisiltä. Mutta ensin me voimme alkaa työstää omaa ajattelutapaamme. Me voimme harrastaa liikuntaa, olla yhdessä ystävien ja perheen kanssa tervehenkisin tavoin tai tehdä jotakin sellaista, mistä nautimme. Se auttaa meitä ymmärtämään, että me olemme Jumalan lapsia, ja Hän on antanut meille arvon ja kykyjä.”

Carlos V., Meksiko

Opi tuntemaan itsesi

”Olen huomannut, että minun on helpompi rakastaa itseäni, kun pyrin saamaan selville, kuka olen. Ukkini sanoi minulle kerran: ’Sinun on elettävä itsesi kanssa iankaikkisuus, joten sinun kannattaisi olla sellainen, jonka kanssa haluat viettää aikaa.’ Noudatin tuota neuvoa ja yritin tulla parhaaksi versioksi itsestäni. Nyt tunnen enemmän itsevarmuutta, koska tiedän, mistä pidän, missä olen hyvä ja mitä edustan. Tunnen iloa, kun yritän tulla sellaiseksi kuin taivaallinen Isä haluaa minun olevan.”

Sarah Nielson, Utah, USA

Muista, kuka olet

”Ajattelen Alkeisyhdistyksen laulua ’Oon lapsi Jumalan’. Se muistuttaa minua siitä, että minulle on annettu lahjoja ja kykyjä, jotta voin auttaa maailmaa valmistautumaan Herran toiseen tulemiseen. Jokaisen osuus siinä on ainutlaatuinen ja välttämätön, ja me olemme kaikki ihmeitä toistemme elämässä. Sinä olet todellakin ihme tässä elämässä jokaiselle lähelläsi. Jos joskus unohdat sen, ajattele kaikkea sitä, mitä Jeesus teki maan päällä, ja yritä noudattaa Hänen esimerkkiään. Aina kun tunnet itsesi surulliseksi tai arvottomaksi, huolehdi jostakusta toisesta, joka tuntee samoin, niin tunnet olosi kohentuneeksi.”

Brigham M., Meksiko

Jumalallinen hyväksyntä

”Kun kuuntelen Jumalaa, Hän auttaa minua lopettamaan oman arvoni kyseenalaistamisen. Muut ihmiset eivät pysty täysin ymmärtämään arvoani, mutta Jumala pystyy, ja minä luotan Häneen. Jos annan ihmisten ympärilläni päättää arvoni, niin minä vain vatvon heidän sanojaan ja pidän itseäni huonona. Mutta kun päätän olla ajattelematta heidän kielteisiä sanojaan, minun ei enää tarvitse kyseenalaistaa omaa arvoani. Olen oppinut, etten tarvitse enää heidän hyväksyntäänsä. Meillä jokaisella on synnynnäinen arvo taivaallisen Isämme lapsina. Meidän pitää muistuttaa siitä itseämme – etenkin, jos kukaan muu ei sitä tee.”

Anna G., 23, Ranska

Itsevarmuutta evankeliumista

”Sosiaalisessa mediassa näen kaikenlaisia ihmisiä, jotka näyttävät täydellisiltä tai ainakin paremmilta kuin minä. Eläminen evankeliumin mukaan auttaa minua kasvattamaan kiitollisuuden asennetta siitä, kuka minä olen. Kun elän sellaisten evankeliumin periaatteiden mukaan kuten usko, parannus ja pyhien kirjoitusten pohdiskelu, tunnen itseni ainutlaatuiseksi. En tunne tarvetta verrata itseäni muihin, ja viime kädessä olen paljon itsevarmempi.”

Alexandra R., Meksiko

Anna anteeksi itsellesi

”Me emme aina usko ansaitsevamme anteeksiantoa, koska tiedämme tekemämme virheet. Mutta me olemme inhimillisiä – me teemme virheitä ja tulemme tekemään niitä jatkossakin. Meidän pitää olla anteeksiantavia itsellemme, koska jokainen tarvitsee toisen mahdollisuuden. Meidän pitää nähdä itsemme niiden ihmisten silmin, jotka rakastavat meitä. Me näemme silloin ainutlaatuisen ja ihmeellisen henkilön, joka ansaitsee ehdotonta rakkautta, tapahtuipa mitä tahansa.

Valerie J., Meksiko

Tulosta