2021
De macht der goddelijkheid door priesterschapsverordeningen en -zegens
Augustus 2021


‘De macht der goddelijkheid door priesterschapsverordeningen en -zegens’, Voor de kracht van de jeugd, augustus 2021, 10–13.

De macht der goddelijkheid door priesterschapsverordeningen en -zegens

Dit zijn vier verordeningen en zegens van het priesterschap waardoor wij Gods macht kunnen ontvangen.

Doordat ik als lid van het Quorum der Twaalf Apostelen veel reis, ontmoet ik over de hele wereld jongeren. Velen van hen maken zich echt zorgen: ‘Zal God me helpen? Zal Hij me leiden? Hoe kan ik de nodige hulp, leiding en gemoedsrust vinden?’

Beste jonge vrienden, God zal jullie helpen, en Hij staat klaar om je te zegenen. Als onze liefdevolle Vader heeft Hij ons verordeningen gegeven waarmee we zijn macht in ons leven voelen – de macht der goddelijkheid.

Denk aan deze tekst: ‘In de verordeningen […] is de macht der goddelijkheid kenbaar’ (Leer en Verbonden 84:20).

Hier zijn vier verordeningen en zegens waarmee we die macht in ons leven kunnen aanwenden.

1. Macht in het avondmaal

Afbeelding
jongemannen zegenen het avondmaal

Ten eerste voelen we de macht der goddelijkheid door het avondmaal. Wanneer we het avondmaal als essentieel onderdeel van onze week benaderen, vernieuwt het ons en kunnen we ons op de komende zes dagen voorbereiden.

Het avondmaal bekrachtigt onze inspanningen om ons voortdurend te bekeren. Als we rechtschapen leven en ons best doen om altijd aan de Heiland te denken, zal ons geloof in de Heer Jezus Christus gestaag toenemen. Dan vinden we door Hem de kracht om ons leven ten goede te veranderen.

Door aan het avondmaal deel te nemen en te proberen meer op de Heiland te lijken, beginnen er goede eigenschappen in ons te groeien. Dan gaan we andere mensen liefhebben en zullen we minder kritisch zijn. Dan worden we minder snel kwaad, en gaan we verleiding meer uit de weg.

Als we onze verbonden met de Heer gedenken en naleven, zoals we doen wanneer we aan het avondmaal deelnemen, belooft Hij ons dat we altijd zijn Geest bij ons zullen hebben (zie Leer en Verbonden 20:77, 79) – niet alleen die dag, maar altijd.

2. Macht in de tempel

Afbeelding
jonge man bij tempel

Ten tweede kunnen we in de tempel leiding en macht van God ontvangen. Er is macht in de tempel, zelfs als je je begiftiging nog niet hebt ontvangen. De tempel is letterlijk het huis van de Heer.

Het beste is om je goed op tempelbezoek voor te bereiden. Vraag onze hemelse Vader om je te helpen je geloof in Hem en zijn Zoon op te bouwen. Vraag Hem om je duidelijk te maken dat Hij er is.

Je kunt geestelijke gevoelens en ervaringen niet afdwingen. Je krijgt ze vaak wanneer je ze niet verwacht. Een van de indrukken die ik vaak in de tempel krijg, is: ‘Wees stil en weet dat Ik God ben’ (Leer en Verbonden 101:16; zie ook Psalmen 46:11).

De macht der goddelijkheid neemt toe als je in de tempel verordeningen verricht voor mensen van wie je, door familiehistorisch werk te doen, de namen hebt gevonden. Ik heb dikwijls de macht en aanwezigheid gevoeld van hen voor wie ik in de tempel werk heb verricht.

Als je aan dit heilige werk bijdraagt, zal je kennis van en geloof in de Heiland toenemen. Dan zul je een sterker getuigenis ontvangen dat het leven aan de andere kant van de sluier doorgaat.

Niet iedereen woont dicht genoeg bij een tempel om er vaak heen te gaan. De Heer zal je liefde voor de tempel zien, ook als je ver weg woont. Hang thuis een afbeelding van de tempel op en zoek ijverig naar hen die de verordeningen nodig hebben.

3. Macht in je patriarchale zegen

Afbeelding
jonge vrouw die haar patriarchale zegen leest

Ten derde brengt je patriarchale zegen Gods macht in je leven. Het zou geweldig zijn als alle jongeren een patriarchale zegen ontvangen. Denk er eens over na. Het is een goede routekaart voor je leven.

Een patriarchale zegen gaat niet over alle aspecten van je leven. Maar er wordt nadruk gelegd op verscheidene waarschuwingen, zegeningen en beloften, met belangrijke aanwijzingen van onze hemelse Vader.

Macht krijg je ook door je voor te bereiden. Een van mijn kleinzoons vertelde me onlangs dat hij zich op zijn patriarchale zegen voorbereidde. Het was niet iets waarop zijn ouders aandrongen – het was zijn eigen initiatief. Hij wilde de leiding ontvangen die erin zou staan. Ik was onder de indruk van zijn geestelijke voorbereiding.

Het is ook belangrijk dat je de juiste geestelijke instelling hebt voor je je patriarchale zegen ontvangt. Je wilt je zegen ontvangen als je in harmonie met jezelf bent. Een patriarchale zegen is een grote gave, en brengt de macht der goddelijkheid in ons leven.

4. Macht in priesterschapszegens

Afbeelding
jonge vrouw krijgt een priesterschapszegen

Tot slot wil ik ons allemaal herinneren aan de macht die ons toevloeit als we een priesterschapszegen van een waardige priesterschapsdrager ontvangen.

Ik weet dat je soms aarzelt om je vader om een zegen te vragen, en dat vaders soms aarzelen om een zegen te geven. Zij voelen zich misschien onvoorbereid, maar de Heer zal hen daarin bijstaan.

Als je een vader hebt die het priesterschap waardig draagt, wil ik je aanmoedigen om naar hem toe te gaan en te zeggen: ‘Papa, ik wil graag een zegen. Ik kan zo nodig wachten als u een week of een maand nodig hebt om uw geest en ziel erop voor te bereiden. Maar kunnen we het plannen?’

Als je vader je geen priesterschapszegen kan geven, bespreek dan met je ouders of je iemand anders in de wijk kunt vragen die je dierbaar is en die je respecteert. Door het alledaagse wonder van priesterschapszegens zul je kracht en troost van onze hemelse Vader krijgen.

Afbeelding
Jezus Christus geneest

Genezing, J. Kirk Richards

Je zult de macht van God voelen

Jonge vrienden, door deze vier priesterschapsverordeningen en -zegens zul je de macht der goddelijkheid ontvangen. Dan zul je net als ik weten dat Jezus de Christus is, de Zoon van God, en dat al het goede van Hem afkomstig is. Ik getuig dat die macht ons ten deel kan vallen als we in rechtschapenheid aan zijn priesterschapsverordeningen deelnemen.

Afdrukken