2021
Hoe kan het evangelie me met mijn depressie helpen?
Augustus 2021


‘Hoe kan het evangelie me met mijn depressie helpen?’ Voor de kracht van de jeugd, augustus 2021, 30–31.

Vraag en antwoord

‘Hoe kan het evangelie me met mijn depressie helpen?’

Geef niet op

Afbeelding
jongevrouw

‘Als je een lichte vorm van depressie hebt, probeer dan anderen te dienen. Je kunt ook proberen in de Schriften te lezen, te bidden en aan je doelen in het nieuwe jongerenprogramma te werken. Als het een zware vorm is, moet je misschien professionele hulp inroepen. Maar bovenal, vergeet nooit dat onze hemelse Vader je liefheeft. Als je Hem om hulp vraagt, zul je zeker antwoord krijgen.’

Ryan B. (11), Arizona (VS)

Je staat er niet alleen voor

Afbeelding
jongeman

‘We kunnen allemaal hoop krijgen dankzij onze hemelse Vader, Jezus Christus en andere mensen. God zegt dat we geloof moeten hebben als we in gebed vragen over onze problemen stellen. Met behulp van de Schriften kunnen we Jezus Christus beter begrijpen, en hoe Hij heel veel beproevingen heeft overwonnen. Het is ook belangrijk om met iemand te praten, zoals een ouder of een betrouwbare vriend(in), iemand die ons duidelijk maakt dat we niet alleen zijn.’

Chistian V. (18), Chihuahua (Mexico)

Hij zal je troosten

Afbeelding
jongevrouw

‘Als ik verdrietig ben, denk ik aan Jezus Christus, want Hij heeft alles gevoeld wat ik voel. In Alma 7:11 staat: “En Hij zal uitgaan en pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingen doorstaan.” Hij weet precies hoe Hij je kan helpen omdat Hij dezelfde gevoelens heeft gehad. Als je je tot Jezus Christus wendt, zal Hij je troosten.’

Makayla F. (17), Californië (VS)

Heb geduld met jezelf

Afbeelding
jongevrouw

‘Wees geduldig en lief voor jezelf. Stel eenvoudige, dagelijkse doelen, zoals bidden, overpeinzen en iets leuks doen. Probeer tot het einde van elke dag te volharden. Onze hemelse Vader kent jouw situatie en wacht op je in zijn koninkrijk. Blijf standvastig in je geloof, dan zal je last verlicht worden. Dat is echt zo. Dat weet ik.’

Isabelle F. (21), Rio de Janeiro (Brazilië)

Denk aan je zegeningen

Afbeelding
jongevrouw

‘Als ik depressief of verdrietig ben, kijk ik terug op de dag of de week en denk ik aan de dingen waarmee God mij gezegend heeft. Wanneer ik dat doe, voel ik meer vrede en vreugde omdat ik eraan herinnerd word dat onze hemelse Vader Zich mij bewust is.’

Taylee L. (16), Utah (VS)

Onverwachte momenten

‘2020 was voor iedereen een moeilijk jaar. De lange periode van sociale isolatie kan gevoelens van depressie veroorzaken. Maar ik weet dat Hij, als we in onze gebeden en bij onze Schriftstudie naar de Heer zoeken, voor ons zal klaarstaan. Misschien niet wanneer wij het verwachten, maar Hij zal op zijn tijd voor ons klaarstaan, en dat is de beste tijd. Op die onverwachte momenten herkennen we de aanwezigheid en liefde van God.’

Martin N. (18), Chihuahua (Mexico)

Denk aan opbouwende woorden

‘Soms voelen we ons doelloos. Blijf op het evangelie vertrouwen. Ook als we denken dat we niet kunnen bidden, kunnen we toch een paar minuten neerknielen. We kunnen naar de Schriften of een kerktoespraak luisteren. We kunnen aan de woorden van een lofzang denken, of iets uit het hoofd leren waardoor we aan onze moed herinnerd worden. Ik heb enkele woorden van ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen uit het hoofd geleerd, waar ik altijd hoop uit put: “Het mooie van het evangelie is dat het proberen beloond wordt, ook al slagen we niet altijd.” (Algemene aprilconferentie 2016 [Liahona, mei 2016, 125–126].)’

Giani V. (22), Córdoba (Argentinië)

Denk aan zijn liefde

‘Het evangelie van Jezus Christus is een evangelie van liefde. Jezus Christus heeft de wereld overwonnen omdat Hij ons liefheeft. Door dat offer begrijpt Hij volgens mij alles wat ik doormaak. In Mattheüs 11:28 moedigt de Heer ons aan: “Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.” In moeilijke tijden moeten we zijn liefde in gedachten houden.’

Lyvia S. (17), Paraná (Brazilië)

Afdrukken