2021
Hvordan kan evangeliet hjelpe meg med depresjon?
August 2021


“Hvordan kan evangeliet hjelpe meg med depresjon?” Til styrke for ungdom, aug. 2021, 30–31.

Spørsmål og svar

“Hvordan kan evangeliet hjelpe meg med depresjon?”

Ikke gi opp

Bilde
ung kvinne

“Hvis du har mild depresjon, kan du prøve å finne måter å tjene andre på. Du kan også prøve å lese i Skriftene, be og arbeide på dine mål for det nye ungdomsprogrammet. Hvis det er et alvorlig tilfelle, kan det være lurt å søke profesjonell hjelp. Først og fremst må du aldri glemme at din himmelske Fader er glad i deg. Hvis du ber ham om hjelp, vil du få svar.”

Ryan B., 11, Arizona i USA

Du er ikke alene

Bilde
ung mann

“Vi kan alle finne håp gjennom vår himmelske Fader, Jesus Kristus og andre mennesker. Gud lærer oss å ha tro når vi ber og spør om problemene våre. Skriftene hjelper oss å forstå mer om Jesus Kristus og at han overvant så mange prøvelser. Det er også viktig å snakke med noen, som foreldre eller betrodde venner, som kan hjelpe oss å forstå at vi ikke er alene.”

Christian V., 18, Chihuahua i Mexico

Han vil trøste deg

Bilde
ung kvinne

“Når jeg er lei meg, husker jeg at jeg har Jesus Kristus, som har følt alt jeg har følt. I Alma 7:11 står det: “Og han skal gå ut, ha smerter og lidelser og fristelser av alle slag.” Han vet nøyaktig hvordan han kan hjelpe deg fordi han har følt det samme. Når du vender deg til Jesus Kristus, vil han trøste deg.”

Makayla F., 17, California i USA

Vær tålmodig med deg selv

Bilde
ung kvinne

“Vær tålmodig og god mot deg selv. Sett deg enkle mål å oppnå daglig, for eksempel å be, grunne og gjøre noe du liker. Hold så ut til slutten av hver dag. Vår himmelske Fader er oppmerksom på situasjonen din og venter på deg i sitt rike. Hold deg urokkelig i din tro, så vil byrden bli lettet. Den er reell. Jeg vet det.”

Isabelle F., 21, Rio de Janeiro i Brasil

Tenk på velsignelser

Bilde
ung kvinne

“Når jeg føler meg deprimert eller lei meg, liker jeg å reflektere over dagen eller uken og tenke på ting Gud har velsignet meg med. Når jeg gjør det, føler jeg mye mer fred og lykke fordi det hjelper meg å vite at vår himmelske Fader er oppmerksom på meg.”

Taylee L., 16, Utah i USA

Uventede øyeblikk

“2020 var et vanskelig år for alle – å være isolert så lenge kan forårsake depresjon. Men jeg vet at hvis vi ser etter Herrens tilstedeværelse når vi ber og studerer Skriftene, vil han være der for oss. Det er kanskje ikke når vi forventer det, men han vil være der for oss når han finner det rett, og det er alltid rett tid. I disse uventede øyeblikkene vil vi forstå at Guds nærhet og kjærlighet er med oss.”

Martin N., 18, Chihuahua i Mexico

Husk oppbyggende ord

“Noen ganger føler vi at vi ikke har mål eller mening. Fortsett å tro på evangeliet. Selv når vi føler at vi ikke kan be, kan vi knele i noen minutter likevel. Vi kan lytte til Skriftene eller et budskap fra Kirken. Vi kan huske ordene i en salme eller lære utenat en setning som minner oss om motet vi har. Jeg har lært utenat en setning av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum som gir meg håp: ‘Det fine med evangeliet er at vi får poeng for å prøve, selv om vi ikke alltid lykkes’ (generalkonferansen i april 2016 [Ensign eller Liahona, mai 2016, 125–26).”

Giani V., 22, Córdoba i Argentina

Husk hans kjærlighet

“Jesu Kristi evangelium handler om kjærlighet. Jesus Kristus overvant verden fordi han elsker oss. På grunn av dette offeret vet jeg at han forstår alt jeg gjennomgår. I Matteus 11:28 gir Frelseren oss følgende oppfordring: ‘Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!’ Hans kjærlighet er det vi må huske mest når vi har det vanskelig.”

Lyvia S., 17, Paraná i Brasil

Skriv ut