2021
Op zoek naar Zion en de zegeningen van de Heer
September 2021


‘Op zoek naar Zion en de zegeningen van de Heer’, Voor de kracht van de jeugd, september 2021, 2–5.

Kom dan en volg Mij

Op zoek naar Zion en de zegeningen van de Heer

Leer en Verbonden 97:21

Zion opbouwen is een grote verantwoordelijkheid die echter tot grote zegeningen leidt.

Afbeelding
meisje bestudeert de Schriften

De eerste grote waarheid van de hemel is dat God ons met geheel zijn hart, macht, verstand en sterkte liefheeft. Hij heeft het allerbeste met ons voor – dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven. Hij wil dat wij gelukkig zijn; niet tijdelijk of oppervlakkig, maar intens en eeuwig gelukkig, zoals Hij. Hij wil dat wij als zoon of dochter van God groeien en ons eeuwig potentieel bereiken.

Dat is niet altijd makkelijk, dat begrijp ik. Velen van jullie hebben met tegenspoed en beproevingen te maken, die soms overweldigend zijn. Je hebt vast weleens stilgestaan bij je eigen omstandigheden, de omstandigheden thuis, of de problemen in de wereld, en je afgevraagd hoe je veilig door dat mijnenveld van problemen kon komen. Een van de antwoorden kan verrassend zijn: probeer Zion op te bouwen.

Waar is Zion?

Afbeelding
Jezus Christus met vissers

Hebt u Mij meer lief dan dezen?, David Lindsley

Door de geschiedenis heen heeft God zijn volk geregeld opgeroepen om Zion te vestigen. Dat was meestal een specifieke plek waar Gods volk vrij kon zijn van wereldse invloeden en in harmonie met elkaar kon leven. Maar in deze laatste bedeling is Zion niet tot een geografische locatie beperkt. In onze tijd kan Zion overal zijn waar een getrouw lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen zich bevindt. De Heer noemt dit volk van Zion ‘één van hart en één van zin’ (Mozes 7:18) en ‘de reinen van hart’ (Leer en Verbonden 97:21). Kortom, we beschouwen Zion niet meer als een plek waar we leven, maar een manier waarop we leven.

Er liggen veel zegeningen in het verschiet voor ons als we ons best doen om Zion op te bouwen, als we zijn wie de Heiland van ons verwacht, en als we de weg voor zijn terugkeer op aarde voorbereiden. Daar is veel werk en geloof voor nodig, maar dat zal ons blijvend geluk en vreugde geven. Ik hoop dat jullie dit net zo aangrijpend en opwindend vinden als ik! President Russell M. Nelson heeft gezegd dat niets – letterlijk niets – belangrijker is.1 En wij kunnen eraan deelnemen! Wij zijn de soldaten in de frontlinies van de waarheid. We hebben geen kogels bij ons, maar verbandmiddelen! Wij zijn geroepen om de wereld te genezen en in een wereldwijde menigte mensen te voorzien waarnaar de Heiland kan komen.

Heb God en je naasten lief

Afbeelding
jongeren die een selfie nemen

We kunnen zo’n gezin, gemeenschap of samenleving creëren als we de geboden van God onderhouden. Hoe meer we God liefhebben, hoe meer we onze naasten liefhebben en manieren bedenken om hen tot zegen te zijn. Er zijn medemensen die we kunnen helpen, armen die we kunnen opbeuren en veel goeds wat we overal kunnen doen.

De Heer heeft deze verantwoordelijkheid en zegen ooit als volgt beschreven:

‘Welnu, wees getrouw; […] kom de zwakken te hulp, verhef de handen die slap neerhangen en sterk de knikkende knieën.

‘En indien u getrouw bent tot het einde, zult u een kroon van onsterfelijkheid hebben en het eeuwige leven in de woningen die Ik heb bereid in het huis van mijn Vader’ (Leer en Verbonden 81:5–6).

Sta pal voor de waarheid

Afbeelding
pratende jongens

Wanneer God ons oproept om Zion op te bouwen, roept Hij ons op om pal te staan voor zijn leringen en standvastig te blijven in ons geloof. Dat is niet altijd makkelijk of prettig, maar dat moeten we doen – met barmhartigheid, nederigheid, begrip en eindeloze naastenliefde. In ons streven om Zion te vestigen, komen we ongetwijfeld in aanraking met mensen die er ongepast uitzien of zich ongepast gedragen. Wanneer we zulke mensen tegenkomen, moeten we ervoor zorgen dat we rechtschapen en niet zelfingenomen reageren. In dergelijke situaties kunnen we ons het best goed gedragen en ‘ongeveinsde liefde’ voor hen tonen (zie Leer en Verbonden 121:41).

Ik wil graag dat anderen dezelfde zegeningen als ik ontvangen, maar ik vraag me soms af hoe ik ze erover kan vertellen zonder dat het aanstootgevend is of verkeerd begrepen wordt. In mijn kerkroepingen en persoonlijke verantwoordelijkheid als discipel van Christus heb ik veel aan deze verzen gehad:

‘Daarom, voorwaar, Ik zeg u: Verhef uw stem tot dit volk; spreek de gedachten uit die Ik in uw hart zal leggen, en u zult niet worden beschaamd tegenover de mensen;

‘want het zal u in het uur zelf, ja, op het moment zelf, worden ingegeven wat u zult zeggen.

‘Maar Ik geef u een gebod dat u wat u ook in mijn naam verkondigt, zult verkondigen met een ernstig hart, met een zachtmoedige geest, in alle dingen.

‘En Ik doe u deze belofte, dat voor zover u dat doet, de Heilige Geest zal worden uitgestort om te getuigen van alle dingen die u zeggen zult’ (Leer en Verbonden 100:5–8).

Een zegen voor de toekomst

Afbeelding
jongeren in de stad

Mijn dierbare jonge vrienden, je zult moeilijke tijden meemaken, maar je zult uiteindelijk een prachtig leven leiden als je je hart aan God geeft, de Heer Jezus Christus liefhebt en je best doet om het evangelie na te leven. Als je getrouw bent, zal Zion zijn waar jij bent. Ik zegen je dat je het vreugdevol zult aanvaarden. De Heer heeft zoveel voor je in petto!

Noot

  1. Zie Russell M. Nelson, ‘Hoop van Israël’ (wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018), 8, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

Afdrukken