2021
Aan jezelf werken
September 2021


‘Aan jezelf werken’, Voor de kracht van de jeugd, september 2021, 6–7.

Kom dan en volg Mij

Aan jezelf werken

Vijf tips voor een gelukkig en vreugdevol leven.

Leer en Verbonden 95:13–14

Afbeelding
röntgenfoto van jonge vrouw; blauwdruk van tempel

Illustraties, Juliet Percival

Toen de Heer Joseph Smith gebood om de Kirtlandtempel te bouwen, liet Hij hem niet aan zijn lot over om zelf te bedenken hoe hij dat moest doen. Hij openbaarde een plan dat tot succes zou leiden.

‘Laat het huis gebouwd worden, maar niet naar de wijze van de wereld’, zei de Heer. ‘Laat het worden gebouwd naar de wijze die Ik zal tonen’ (Leer en Verbonden 95:13–14). De Heer gaf vervolgens instructies hoe de tempel gebouwd moest worden (zie Leer en Verbonden 95:15–17).

Gelukkig heeft de Heer ons meer geleerd dan alleen de bouw van tempels. Hij heeft ons ook instructies gegeven om zo goed mogelijk door het leven te gaan. Als we Hem volgen, zullen we niet alleen ‘niet naar de wijze van de wereld’ leven, maar op de manier die de Heer heeft bedacht.

Hier zijn vijf tips voor een gelukkig en vreugdevol leven waarin Jezus Christus centraal staat.

Bouw een vast fundament

Elke architect of aannemer zal je vertellen dat een stevig fundament voor elk gebouw essentieel is. Helaman legt uit wat het beste fundament van ons leven is: ‘de rots van onze Verlosser, die Christus is, de Zoon van God’ (Helaman 5:12). Wanneer we tot Hem komen en zijn leringen naleven, zal Christus ons fundament zijn. In welke opzichten is Christus het fundament van jouw leven?

Dien anderen

Afbeelding
voeten

Een andere goede manier om aan onszelf te werken is volgens president Dieter F. Uchtdorf, destijds tweede raadgever in het Eerste Presidium, ‘terwijl we de Heer en onze naasten helpen’.1 Als je anderen dient, doe je wat Jezus deed en ga je meer op Hem lijken. Dan ben je niet alleen de mensen die je dient tot zegen, maar ook jezelf.

Creëer een vaste routine van gebed en Schriftstudie

Afbeelding
gevouwen handen

Een andere manier om een gelukkig leven te leiden, is door een relatie met onze hemelse Vader en Jezus Christus op te bouwen. Dat kunnen we het beste door gebed en Schriftstudie.

President Uchtdorf heeft gezegd: ‘Als wij onze relatie met God willen verbeteren, moeten we wat zinvolle tijd alleen met Hem doorbrengen. Als we ons rustig op onze dagelijkse gebeden en Schriftstudie concentreren, […] zijn dat enkele verstandige tijdsinvesteringen om dichter bij onze hemelse Vader te komen.’2

Het gebed is een manier om met onze Vader in de hemel te communiceren. Hij kent ons, houdt van ons en wil graag van ons horen! Als we oprecht bidden, onze dank uitspreken en vragen om wat we nodig hebben, zal Hij luisteren en op zijn tijd en wijze altijd antwoorden.

Wat Schriftstudie betreft, is er niet slechts één goede manier. Het gaat erom dat we het doen! President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Ons dagelijks in Gods woord verdiepen, is […] cruciaal om […] geestelijk te overleven.’3 Als we dagelijks tijd aan Schriftstudie besteden, zal dat ongetwijfeld aan een leven vol geloof en kracht bijdragen.

Omring je met mensen die je aanmoedigen om het goede te doen

Afbeelding
jongen met uitgestrekte armen

Onze hemelse Vader wil dat wij contact leggen en een band opbouwen met anderen – vooral met familieleden en vrienden. We worden vaak gevormd door de mensen met wie we omgaan. Of ze lid van de kerk zijn of niet, je moet je omringen met mensen die je inspireren om het evangelie en de normen van de Heer na te leven, en een beter mens te worden. En jij kunt hetzelfde betekenen voor anderen. Wie van je vrienden of vriendinnen helpt jou met het leggen van een rechtschapen fundament?

Vind vreugde in het leggen van je fundament

Er zijn nog veel andere manieren waarop we een geestelijk en vreugdevol leven kunnen leiden, zoals naar de kerk gaan en aan het avondmaal deelnemen, verbonden sluiten en naleven, en de raad van levende profeten opvolgen.

Het is belangrijk om te beseffen dat al die dingen tijd en energie vergen. Er is altijd wel iets te bouwen of te leren, maar we staan er niet alleen voor. De Heer zal ons elke dag helpen als wij ons best doen om zo te leven dat wij en Hij trots kunnen zijn. En dat zal tot vreugde leiden.

Noten

  1. Dieter F. Uchtdorf, ‘Stilstaan op de weg naar Damascus’, algemene aprilconferentie 2011 (Liahona, mei 2011, 76).

  2. Dieter F. Uchtdorf, ‘De belangrijkste dingen’, algemene oktoberconferentie 2010 (Liahona, november 2010, 21).

  3. Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, algemene aprilconferentie 2020 (Liahona, mei 2020, 89).

Afdrukken