2021
Hur man söker efter Sion och Herrens välsignelser
September 2021


”Hur man söker efter Sion och Herrens välsignelser”, Vägledning för de unga, sep. 2021, s. 2–5.

Kom och följ mig

Hur man söker efter Sion och Herrens välsignelser

Läran och förbunden 97:21

Det är ett stort ansvar att bygga upp Sion, men det ger också stora belöningar.

Bild
flicka som studerar skrifterna

Himlens första stora sanning är att Gud älskar oss av allt sitt hjärta, all sin förmåga, allt sitt förstånd och all sin styrka. Han vill vårt allra bästa – han har alltid velat det och han kommer alltid att vilja det. Han vill att vi ska vara lyckliga. Inte lyckliga för stunden eller ytligt lyckliga, utan djupt och evigt lyckliga, som han är. Han vill att vi ska växa och nå vår gudomliga potential som en son eller dotter till Gud.

Jag vet att det här inte alltid är lätt. Många av er har problem och personliga svårigheter som ibland kan kännas överväldigande. Du har förmodligen tittat på dina egna omständigheter, på några situationer i din familj, eller på problemen i olika nationer runt om i världen och undrat: Hur kan jag ta mig igenom den här labyrinten av utmaningar? Ett svar kanske förvånar dig: Sträva efter att bygga upp Sion.

Var är Sion?

Bild
Jesus Kristus med fiskare

Älskar du mig mer än dessa? av David Lindsley

Under historiens gång har Gud regelbundet kallat sitt folk att upprätta Sion. Detta var oftast en viss plats där Guds folk kunde vara fria från världens inflytande och leva i harmoni med varandra. Men i den här sista storslagna tidsutdelningen är Sion inte begränsat till en geografisk plats. I vår tid kan Sion vara var som helst där en trofast medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga finns. Herren sa om de här människorna i Sion att de var ”av ett hjärta och ett sinne” (Mose 7:18) och ”renhjärtade” (L&F 97:21). Kort sagt tänker vi inte längre på Sion som var vi ska leva utan hur vi ska leva.

Många underbara välsignelser finns i beredskap åt dig när du gör ditt bästa för att bygga upp Sion, vara den som Frälsaren behöver att du är och hjälper till att bereda vägen för hans återkomst till jorden. En sådan ansträngning kräver arbete och enormt stor tro, men den ger också varaktig lycka och glädje. Jag hoppas att du tycker det är lika upplivande och spännande som jag gör! Som president Russell M. Nelson har sagt finns det ingenting – bokstavligt talat ingenting – som kan vara viktigare.1 Och vi får delta! Vi är soldater vid sanningens frontlinje. Vi bär inte på kulor – vi bär på bandage! Vi har kallats att hjälpa till att läka världen och att utgöra en världsomfattande samling människor som Frälsaren kan komma till.

Älska Gud och vår nästa

Bild
ungdomar som tar gruppselfie

Vi kan uppnå detta slags familj eller grannskap eller nation genom att hålla budet att älska andra. Och ju mer vi älskar Gud, desto mer älskar vi vår nästa och ser hur vi kan välsigna dem. Vi har vår nästa att välsigna, de fattiga att lyfta och gott att göra överallt.

Herren beskrev en gång det här ansvaret och den här välsignelsen på följande sätt:

”Var därför trofast. … Hjälp de svaga, lyft upp händerna som hänger ner och styrk de matta knäna.

Och om du är trofast intill änden ska du få odödlighetens krona och evigt liv i de boningar som jag har berett i min Faders hus” (L&F 81:5–6).

Stå för sanningen

Bild
pojkar som pratar

När Gud kallar oss att bygga upp Sion så kallar han oss att stå för hans lärdomar och vara fasta i vår tro. Det här är inte alltid lätt eller bekvämt att göra, men vi måste göra det – med medkänsla, ödmjukhet, förståelse och osviklig kärlek till andra. I vår strävan att etablera Sion möter vi helt säkert personer som kanske inte ser ut eller klär sig eller uppför sig lämpligt. När vi möter sådana personer måste vi vara noga med att bemöta dem rättfärdigt, inte självrättfärdigt. Det bästa vi kan göra i sådana situationer är att själva uppföra oss lämpligt och visa dem ”uppriktig kärlek” (se L&F 121:41).

Jag vill att andra ska få de välsignelser jag har, men ibland undrar jag hur jag ska dela dem på ett sätt som inte är förolämpande eller skapar missförstånd. Det här skriftstället har hjälpt mig igenom alla mina ämbeten i kyrkan och personliga ansvar som en lärjunge till Kristus.

”Därför säger jag er sannerligen: Höj era röster för dessa människor, uttala de tankar som jag ska lägga i era hjärtan, och ni ska inte komma på skam inför människorna,

för det ska i samma stund, ja, i samma ögonblick, bli er givet vad ni ska säga.

Dock ger jag er en befallning att vadhelst ni förkunnar i mitt namn ska ni förkunna med allvar i hjärtat, med ödmjukhetens anda i allt.

Och jag ger er detta löfte att i den mån ni gör detta ska den Helige Anden utgjutas för att bära vittne om allt vad ni säger” (L&F 100:5–8).

En välsignelse på den fortsatta vägen framåt

Bild
ungdomar i staden

Mina kära unga vänner, vi har utmanande dagar framför oss, men era liv blir i slutändan storslagna när ni ger era hjärtan till Gud, älskar Herren Jesus Kristus och gör ert bästa för att leva enligt evangeliet. Om ni är trofasta kommer Sion att vara där ni är. Jag välsignar er med förmåga att ta emot det med glädje. Herren har så mycket i beredskap åt er!

Slutnot

  1. Se Russell M. Nelson, ”Israels hopp” (världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018), HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

Skriv ut