2021
Bygg ditt bästa jag
September 2021


”Bygg ditt bästa jag”, Vägledning för de unga, sep. 2021, s. 6–7.

Kom och följ mig

Bygg ditt bästa jag

Fem sätt att bygga ett lyckligt och glädjefyllt liv.

Läran och förbunden 95:13–14

Bild
ung kvinna, röntgenbild, tempelskiss

Illustrationer: Juliet Percival

När Herren befallde Joseph Smith att bygga Kirtlands tempel lämnade han inte honom att ensam försöka lista ut hur det skulle gå till. Han uppenbarade en plan som skulle leda till att det lyckades.

”Låt uppföra huset, men inte på världens sätt”, förkunnade Herren. ”Låt … uppföra det enligt det sätt som jag ska visa” (L&F 95:13–14). Herren gav sedan instruktioner om hur templet skulle byggas (se L&F 95:15–17).

Tack och lov har Herren visat oss mer än bara hur tempel ska byggas. Han har också gett oss instruktioner för att hjälpa oss bli den bästa person vi kan bli. När vi följer dem bygger vi våra liv, ”inte på världens sätt” utan på det sätt som Herren har planerat.

Här är fem sätt att bygga ett lyckligt och glädjefyllt liv med Jesus Kristus i centrum.

Bygg en säker grundval

Vilken arkitekt eller byggare som helst kan intyga att en fast grundval är nödvändig för alla byggnader. Helaman lärde att den bästa grundvalen för våra liv är ”klippan, vår Återlösare, som är Kristus, Guds Son” (Hel. 5:12). Vi kan göra Kristus till vår grundval genom att komma till honom och följa hans lärdomar. Hur tycker du det går för dig att göra Kristus till grundvalen i ditt liv?

Tjäna andra

Bild
fötter

Ett annat bra sätt att bygga våra liv, enligt äldste Dieter F. Uchtdorf, tidigare andre rådgivare i första presidentskapet, kommer ”när vi är på benen och tjänar Herren och dem som är runt omkring oss”1. När du tjänar andra gör du det som Jesus gjorde och lär dig att bli mer som han. Och du välsignar inte bara dem du tjänar – även du blir välsignad.

Skapa en rutin med regelbundna böner och skriftstudier.

Bild
händer knäppta i bön

Ett annat sätt att bygga ett lyckligt liv är att bygga en relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus. Ett bra sätt att göra det är genom bön och skriftstudier.

President Uchtdorf har sagt: ”För att vi ska kunna stärka vårt förhållande till Gud krävs det att vi har meningsfulla stunder ensamma med honom. Att i tysthet fokusera på daglig personlig bön och skriftstudier … är några kloka investeringar av tid och ansträngningar som för oss närmare vår himmelske Fader.”2

Bönen är en möjlighet att kommunicera med vår Fader i himlen. Han känner oss, älskar oss och vill höra ifrån oss! När vi ber uppriktigt, tackar honom och ber om det vi behöver så lyssnar han och svarar alltid på sitt eget sätt och i sin egen tid.

När det gäller att studera skrifterna finns det mer än ett rätt sätt att göra det på. Det viktiga är att du gör det! President Russell M. Nelson har sagt: ”Att vi dagligen fördjupar oss i Guds ord är absolut nödvändigt för andlig överlevnad.”3 När du ägnar tid varje dag åt skrifterna får du utan tvekan hjälp att bygga ett liv av tro och styrka.

Omge dig med personer som uppmuntrar dig att göra gott

Bild
pojke med utsträckta armar

Vår himmelske Fader vill att vi ska ta kontakt och bygga relationer med andra – särskilt släkt och vänner. Vi formas ofta av dem vi tillbringar tid med. Vare sig de är medlemmar i kyrkan eller inte bör du omge dig med personer som hjälper dig att leva enligt evangeliet, hålla Herrens normer och bli en bättre människa. Du kan också hjälpa dem omkring dig att göra detsamma. Vilka av dina vänner hjälper dig att bygga din grundval på rättfärdighet?

Gläds åt att bygga din grundval

Det finns många andra sätt som hjälper dig att bygga ditt liv så att du blir andligt stark och känner glädje, bland annat att gå i kyrkan och ta del av sakramentet, ingå och hålla förbund och följa de levande profeternas råd.

Det är viktigt att komma ihåg att allt det här kräver arbete och tid. Det finns alltid något att bygga på och lära sig, men du behöver inte göra det ensam. Herren hjälper dig varje dag när du försöker göra ditt bästa för att bygga ett liv som du och han kan vara stolta över och som ger dig glädje.

Skriv ut