2021
Val
September 2021


”Val”, Vägledning för de unga, sep. 2021, s. 12–14.

Val

Bild
vargar

Fotografi från Getty Images

För många år sedan återgav en av våra generalauktoriteter den här utmanande berättelsen:

En vis cherokes som tillhörde en av de inhemska stammarna i USA återgav en liknelse om livet för sin sonson: ”Inom mig pågår en hemsk strid mellan två vargar”, sa farfadern. ”En är ond: full av ilska och avundsjuka, självömkan och sorg, snikenhet och lögner. Den andra är god: full av vänlighet och medkänsla, ödmjukhet och sanning, kärlek och glädje. Den striden pågår inom var och en av oss.”

”Vilken varg vinner?” frågade sonsonen.

”Den du matar”, svarade farfadern vist.1

Den här liknelsen om två vargar uttrycker en evig sanning. Guds barn föds för att välja mellan gott och ont. Motstånd hjälper oss att göra meningsfulla, rättfärdiga val. Mormons bok undervisar om den här sanningen på skrifternas språk: ”För det måste nödvändigtvis finnas en motsats till allting.”2

Vår himmelske Faders plan medför minst två gåvor som hjälper oss med de här valen: 1) Han ger oss den Helige Anden som vägleder oss i våra val, och 2) Han ger oss en Frälsare vars försoning möjliggör vår omvändelse så att effekterna av dåliga val tas bort – när de har matat den onda vargen.

Bild
Jesus Kristus

I. Omvändelse och insikt

När jag har pratat med ungdomar är omvändelse en av de saker som de frågar om mest. ”Hur kan man veta att man har omvänt sig tillräckligt?” ”Hur kan man veta att man verkligen har fått förlåtelse?” Svaret på de här frågorna kommer genom den Helige Anden, den medlem av gudomen som förmedlar budskap från himlen.

Omvändelsens gåva har kallats ”evangeliets glädjebudskap”3. Den gör att vi kan radera följderna av onda val som har matat den onda vargen och försvagat vår förmåga att höra den Helige Andens maningar. Omvändelse innebär bland annat att vi inser att vi har gjort fel, överger det som är fel och bestämmer oss för att vända hjärtat till Gud och att hålla hans bud. När vi omvänder oss nedkallar vi kraften i Jesu Kristi försoning, vilket stärker vår uppskattning för och kärlek till honom som vår Frälsare.

Behovet av omvändelse är inte begränsat till allvarliga synder som behöver bekännas inför biskopen. Omvändelse behövs varje dag. Största delen av vår omvändelse innebär att vi själva inser att vi har gjort fel, bestämmer oss för att ändra på oss och försöker gottgöra dem som vi har felat mot. När det gäller liknelsen om de två vargarna består vår omvändelse i att vi inte längre matar den onda vargen ens med små munsbitar, som när vi väljer att bli arga eller avundsjuka. Vi behöver också omvända oss (förändras) när vi har valt att slösa vår gudagivna tid på någon av alla de aktiviteter som inte har potential att göra oss bättre.

II. Inse en viktig skillnad

En härlig följd av omvändelse är att vi återfår vår värdighet så att vi kan ta emot intryck från den Helige Anden som hjälper oss göra kloka val och fyller oss med glädje. Många ungdomar undrar också: ”Hur vet jag om maningen eller svaret jag får verkligen är från Herren och inte bara vad jag vill?”

För att urskilja om en maning är ett budskap från den Helige Anden eller bara en personlig önskan behöver vi tillämpa tre sanningar.

  1. I sakramentsförrättningen föregås löftet att vi ”alltid kan ha hans Ande hos [oss]” av vårt löfte att vi ska ta på oss hans namn och alltid minnas honom, och hålla hans bud.4 När vi misslyckas med att hålla de här löftena är det lätt att vi blir förvirrade angående källan till maningarna vi känner.

  2. Maningar från Herren tas ofta emot i lugna stunder eller under vår gudsdyrkan, när vi studerar skrifterna eller ber, eller verkar i våra ämbeten – inte under själviska strävanden eller när vi omges av världsliga aktiviteter.

  3. Slutligen behöver vi vara särskilt lyhörda för vägledning om att ändra kurs från det som vi redan arbetar på. Ett intryck om att ändra kurs kan vara mer tillförlitligt än ett intryck om att vi ska ägna oss åt något som vi redan vill göra.

III. Rätt är fortfarande rätt

Mina kära unga vänner, ni växer upp i en helt annan värld än den som era föräldrar och mor- och farföräldrar upplevde. Det gör det särskilt viktigt att komma ihåg att de gamla värderingarna och buden fortfarande gäller. Vi är barn till Gud, och hans bud är fortfarande viktiga vare sig vi färdas med häst och vagn eller rymdfarkost och vare sig vi kommunicerar med vår röst eller sms:ar.

Rätt är fortfarande rätt och fel är fortfarande fel, oavsett vad filmidoler, tevepersonligheter eller idrottsstjärnor säger eller gör. Normerna i skrifterna, i levande profeters lärdomar och värderingarna i häftet Vägledning för de unga är fortfarande den bästa vägledningen när det gäller personliga val som rör sexuell renhet, fysisk hälsa, ärlighet, klädsel och utseende, och alla andra ämnen i häftet. Om du följer dem trofast blir du välsignad. ”Broschyren som heter Vägledning för de unga bör vara ditt rättesnöre”, har president Russell M. Nelson sagt. ”Den ger de normer som Herren vill att alla hans ungdomar ska upprätthålla.”5

I den här mäktiga världsomfattande andakten för ungdomar lovade vår profet:

”Om du uppriktigt och ihärdigt gör det andliga arbete som behövs för att utveckla den livsviktiga andliga gåvan att lära dig höra den Helige Andens viskningar, så ska du få all den ledning du någonsin kan behöva i ditt liv. Du får då svar på dina frågor på Herrens eget sätt och i hans egen tid.”6

Jag lägger mitt löfte till hans och vittnar om vår Frälsare Jesus Kristus, vars lärdomar och försoning gör allt det här möjligt, i Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut