2022
Guds plan for lykke og din guddommelige fremtid
Januar 2022


“Guds plan for lykke og din guddommelige fremtid”, Til styrke for ungdom, jan. 2022.

Guds plan for lykke og din guddommelige fremtid

Å forstå og etterleve planen for lykke gjør det mulig for deg å oppnå din guddommelige fremtid.

Bilde
fjellklatring

Illustrasjoner: Albert Espí

Hva faller deg inn når du hører ordet skjebne? Tenker du på noe forhåndsbestemt og uunngåelig? Noe forferdelig eller fantastisk som ikke kan forandres uansett hva du gjør? Eller kanskje du tenker på helten i en film eller bok, som var bestemt til å fullføre oppdraget, redde verden eller bli konge eller dronning?

Ordbøker er kanskje enige i disse tolkningene, men når vi snakker om guddommelig fremtid, mener vi noe annet. I motsetning til den skjebne du leser om i bøker eller ser i filmer, er det mulig å oppnå din guddommelige fremtid fordi du er et Guds barn, men det krever også at du bruker din handlefrihet.

Gud har all makt i himmelen og på jorden. Paktene vi inngår med vår himmelske Fader, gjør det mulig for ham å være vår partner når vi vandrer gjennom livets stormer. Vår guddommelige fremtid – vårt potensial når vi samarbeider med Gud – blir muliggjort ved hans plan for lykke.

Hvis du forstår vår himmelske Faders plan for din lykke, vil du kunne forstå din evige identitet og hensikt. Og å velge å inngå og holde pakter med Gud vil gjøre det mulig for deg å oppnå denne hensikten.

I Moses’ bok leser vi at “Moses ble ført opp på et meget høyt fjell, og han så Gud ansikt til ansikt, og han talte med ham” (Moses 1:1–2). Ved dette personlige besøket underviste Gud Moses om hans evige identitet. Selv om Moses var jordisk og ufullkommen, lærte han noe viktig om seg selv: Han var virkelig en Guds sønn (se Moses 1:6).

Husk hvem du er

Satan vil at du skal glemme hvem du er. Da Satan prøvde å avskrekke Moses fra å gjøre arbeidet Herren forberedte for ham, svarte Moses tappert: “Hvem er du? For se, jeg er en Guds sønn” (Moses 1:13; uthevelse tilføyd). Moses erklærte så: “Vik bort, Satan, bedra meg ikke” (Moses 1:16; uthevelse tilføyd).

Moses sa med andre ord: “Du kan ikke bedra meg, for jeg vet hvem jeg er. Du har ikke Guds lys og herlighet. Så hvorfor skulle jeg tilbe deg eller tro på dine løgner?”

Glem aldri at Gud er glad i deg og ønsker å hjelpe og velsigne deg. Han har guddommelig interesse for deg personlig som et av sine barn. Vær så snill å ta deg tid til å lære hva det virkelig vil si å være et Guds barn. Sett deg så mål og ta valg som vil hjelpe deg å leve opp til denne kunnskapen hver dag.

Jeg har et verk for deg

Du har mange presserende saker og bekymringer. Du har skolearbeid, vennskap, familieansvar og kanskje til og med en jobb. Din utfordring er naturligvis å balansere alle disse viktige rollene uten å glemme din hovedhensikt i livet. Gud har et arbeid for deg å utføre (se Moses 1:6). Det er svaret på spørsmålet “Hvorfor er jeg her på jorden?”

Som Guds barn kom du til jorden for å motta en fysisk kropp. Med kroppen kan du trofast velge å følge Jesus Kristus. Du kan velge å adlyde Guds bud, motta hellige ordinanser og inngå og holde evangeliets pakter. Å gjøre disse tingene vil forberede deg til å oppfylle din guddommelige fremtid.

Med dette i tankene kan du se hvor viktig det er å ta nadverden hver uke, studere Skriftene, be daglig, sette deg verdige mål og tjene andre. Disse tingene bidrar til å minne deg på hvorfor du egentlig er her, og de vil hjelpe deg å være verdig til å motta den personlige åpenbaringen du trenger for å være lykkelig og holde deg på paktens sti. Når du omvender deg og flittig følger Herren, vil du motta personlig veiledning på alle områder av livet.

Bilde
fottur i en jungel ved en foss

Arbeid med flid for å bli den du er ment å være

Verdens sorger og bekymringer, eller din egen usikkerhet, kan føre til at du mister din viktige rolle i Guds store frelsesplan av syne. Hvis dette skjer, oppfordrer jeg deg til å komme til Kristus (se Moroni 10:32). Ingenting i Guds evige plan er mulig uten ham, og med ham er alt godt innen rekkevidde.

Å arbeide med flid for å følge Frelseren er den beste måten å bevare et evangelieperspektiv på. Med tro på og håp i ham kan du trygt møte livets utfordringer. Du vil også få større klarhet når du tar valg, løser problemer, arbeider mot rettferdige mål og opplever fristelser.

Dine avgjørelser vil påvirke evigheten. På grunn av Jesus Kristus og hans nåde og forsoning kan du ha glede i dette liv og i det neste. Du kan forstå at din guddommelige fremtid er å motta alt han har og leve det slags liv han lever, som er “evig liv … den største av alle Guds gaver” (Lære og pakter 14:7).

Skriv ut