2022
Overvinn Satans taktikker
Januar 2022


“Overvinn Satans metoder”, Til styrke for ungdom, jan. 2022.

Kom, følg med meg

Moses 14

Overvinn Satans metoder

Satan gjør alt han kan for å bedra oss. Heldigvis har vi guddommelig hjelp til å unngå fellene hans.

Bilde
tryllekunstner

En tryllekunstner knipser med fingrene, og en ball forsvinner rett foran øynene dine.

Fantastisk!

Så trekker han en kanin opp av en tom flosshatt og synes å få noe til å sveve.

Oi! Hvordan klarte han det?

Tryllekunstnere har funnet ut hvordan de skal få folk til å tro at de har vært vitne til noe umulig, når de i virkeligheten bare så det tryllekunstneren ønsket at de skulle se.

Akkurat! Tryllekunstnere sager ikke egentlig assistentene sine i to. De har funnet smarte måter å lure oss til å tro at vi har sett noe som egentlig ikke skjedde. Hemmeligheten ligger i illusjoner og bedrag.

Selv om alt dette gjøres for moro og underholdning, er andre typer illusjoner og bedrag farlige – både fysisk og åndelig.

En farlig illusjonist og bedrager

Satan er fienden av all rettferdighet og ønsker ikke at noen skal følge vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Han ønsker at vi skal være like ulykkelige som han er (se 2 Nephi 2:27).

For å oppnå dette gjør han alt han kan for å få oss til å stille spørsmål ved eller ignorere evige sannheter. Han arbeider ubønnhørlig for å forvirre oss til å tro at godt er ondt og ondt er godt (se Jesaja 5:20). Dette er grunnen til at han noen ganger er kjent som løgnens far og den store bedrager (se Moses 4:4). Og han har gjort dette i lang, lang tid.

Fallet

I Edens have ba Gud Adam og Eva om ikke å spise av frukten fra treet til kunnskap om godt og ondt. Hvis de gjorde det, ville de måtte forlate Edens have og til slutt dø. Men Gud fortalte dem at de kunne velge (se Moses 3:16–17).

Satan ønsker å ødelegge Guds plan. Han prøvde ved å friste Eva til å spise den forbudte frukten. Han løy og sa hun ikke ville dø (noe som var direkte i strid med det Gud hadde sagt). Han fortalte henne også halvsannheter (se Moses 4:11).

Til slutt spiste både Adam og Eva frukten og ble kastet ut fra Guds nærhet. Skriftene kaller dette “åndelig død”. De ble også jordiske mennesker, noe som betyr at de kunne dø fysisk. Dette kalles fallet.

Som etterkommere av Adam og Eva er også vi adskilt fra Guds nærhet og vil oppleve fysisk død. Vi blir også prøvet ved livets vanskeligheter og Satans fristelser.

Dette høres kanskje negativt ut, men fallet er en viktig del av vår himmelske Faders plan. Det gir oss anledning til å lære og vokse ved å bruke vår handlefrihet til å velge å gjøre godt. Og på grunn av Jesus Kristus og hans forsoning kan vi omvende oss når vi synder, og forberede oss til å motta evig liv. Alt som skjedde i forbindelse med fallet, retter Jesus Kristus opp i. Satan stoppet ikke Guds plan.

Overvinn Satans taktikker

Satan fortsetter i dag å prøve å lure oss og bedra oss. Her er noen måter han gjør dette på:

1. Fristelse

Satan liker å legge urene og uvennlige tanker i veien for oss. Han ønsker at disse tingene skal komme inn i vårt sinn, og at vi skal handle ifølge dem. Vi kan motstå denne fristelsen ved å be Satan gå sin vei (se eldste Stevensons budskap på side 4). En av våre beste beskyttelser mot fristelse er å alltid be (se Alma 13:28; 3 Nephi 18:15). Vi kan også lese og studere Skriftene. Dette gir oss Ånden i vårt hjerte, forsikrer oss om hva som er sant og styrker oss mot fremtidige fristelser.

2. Løgn og bedrag

Satan forteller oss noen ganger ting som: “Du gjør aldri noe riktig”, “Du har syndet for mye til å bli tilgitt”, “Det er umulig å forandre seg”, eller “Du er verdiløs, og ingen bryr seg om deg.”

Dette er løgner. Ikke tro på dem! Her er sannheten: Gud er glad i deg og gleder seg over deg fordi du er hans barn. Du er fantastisk! Du har så mye potensial, og når du følger ham, er fremtiden lys! Selv om du har gjort feil, kan du fortsatt ha håp, og sammen med Kristus kan du snu ting.

Du kan alltid regne med at Satan forteller deg løgner. Du kan også regne med at Ånden alltid forteller deg sannheten (se Jakobs bok 4:13). Det er én grunn til at det er viktig å arbeide med flid for alltid å ha Ånden med oss.

Vi kan også avdekke og motstå Satans løgner ved regelmessig å lese Skriftene og budskapene fra Kirkens ledere. Du kan finne oppbyggende skriftsteder eller sitater som minner deg om sannheter som motvirker Satans løgner. Du kan lære dem utenat eller ha dem et sted hvor du vil se dem ofte.

3. Fortvilelse

Satan elsker når vi føler oss motløse. Han vil at vi skal tro at det som gjør oss nedfor, vil være der for alltid. Men slik er det ikke.

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum underviste at Satan ønsker at vi skal tro på dette fordi “[Satan] vet at han ikke kan forbedre seg, at han ikke kan ha fremgang, at han i verdener uten ende aldri vil ha en lys morgendag. Han er en ulykkelig mann bundet av evige begrensninger, og han vil at også dere skal være ulykkelige. Ikke fall for det.”1

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker at du skal være lykkelig. Hvis du vender deg til dem, kan de hjelpe deg å utholde prøvelser og finne fred og glede.

Vi vet hvem som vinner til slutt

Frelseren oppfordrer oss: “Se hen til [ham] i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke” (Lære og pakter 6:36). Når vi følger denne oppfordringen, vil hans forsoning, nåde og kraft alltid være sterkere enn Satans forsøk på å bedra oss. Vi trenger ikke å bli offer for Satans metoder. Vi kan ha mot og styrke til å overvinne Satans fristelser og utholde livets utfordringer.

Bilde
Jesus Kristus

Let Not Your Hearts Be Troubled [La ikke deres hjerte forferdes], av Howard Lyon

Frelseren har sagt: “Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys” (Johannes 8:12). Han sa også: “I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden” (Johannes 16:33).

Jesus Kristus kan løfte oss opp og styrke oss mot enhver metode Satan prøver å bruke mot oss. Når vi minnes Frelseren og hans læresetninger, kan vi gjennomskue Satans knep og illusjoner og se “tingene som de virkelig er” (Jakobs bok 4:13).

Skriv ut