2022
Guds lycksalighetsplan och din gudomliga bestämmelse
Januari 2022


”Guds lycksalighetsplan och din gudomliga bestämmelse”, Vägledning för de unga, jan. 2022.

Guds lycksalighetsplan och din gudomliga bestämmelse

Genom att förstå och leva enligt lycksalighetsplanen kan du nå din gudomliga bestämmelse.

Bild
bestiga ett berg

Illustrationer: Albert Espí

Vad tänker du på när du hör ordet bestämmelse? Tänker du på något förutbestämt och oundvikligt? Något hemskt eller underbart som du inte kan ändra på oavsett vad du gör? Eller kanske tänker du på hjälten i en film eller en bok som var förutbestämd att fullfölja sitt uppdrag, rädda världen eller bli kung eller drottning?

Ordböcker kan hålla med om dessa tolkningar, men när vi talar om gudomlig bestämmelse menar vi något annat. Till skillnad från det öde som du läser om i böcker eller ser i filmer är det möjligt att uppnå din gudomliga bestämmelse eftersom du är ett Guds barn, men det kräver också att du använder din fria vilja.

Gud har all makt i himlen och på jorden. De förbund vi ingår med vår himmelske Fader gör det möjligt för honom att vara vår partner när vi vandrar genom livets stormar. Vår gudomliga bestämmelse – vår potential när vi samarbetar med Gud – möjliggörs genom hans lycksalighetsplan.

Genom att förstå vår himmelske Faders plan för din lycka kan du inse din eviga identitet och ditt syfte. Om du väljer att ingå och hålla förbund med Gud kan du uppnå det syftet.

I Moses bok läser vi att ”Mose blev förd upp på ett mycket högt berg, och han såg Gud ansikte mot ansikte och han talade med honom” (Mose 1:1–2). Genom detta personliga besök lärde Gud Mose om hans eviga identitet. Även om Mose var dödlig och ofullkomlig lärde han sig något viktigt om sig själv: han var verkligen en Guds son (se Mose 1:6).

Kom ihåg vem du är

Satan vill att du ska glömma vem du är. När Satan försökte avleda Mose från det arbete som Herren hade förberett för honom, svarade Mose modigt: ”Vem är du? För se, jag är en Guds son” (Mose 1:13; betoning tillagd). Mose sa då: ”Gå bort, Satan, bedra mig inte” (Mose 1:16; betoning tillagd).

Mose sa med andra ord: ”Du kan inte lura mig, för jag vet vem jag är. Du har inte Guds ljus och härlighet. Så varför skulle jag dyrka dig eller tro på dina lögner?”

Glöm aldrig att Gud älskar dig och vill hjälpa och välsigna dig. Han har ett gudomligt intresse för dig personligen som ett av hans barn. Ta dig tid att lära dig vad det verkligen innebär att vara Guds barn. Sätt sedan upp mål och gör val som hjälper dig att leva upp till den kunskapen varje dag.

Jag har ett uppdrag åt dig

Du har många angelägna frågor och bekymmer. Du har skolarbete, vänskap, familjeansvar och kanske till och med ett jobb. Din utmaning är naturligtvis att balansera alla dessa viktiga roller utan att glömma bort ditt huvudsyfte i livet. Gud har ett uppdrag för dig att utföra (se Mose 1:6). Det är svaret på frågan: ”Varför är jag här på jorden?”

Som Guds barn kom du till jorden för att få en fysisk kropp. Med din kropp kan du välja att troget följa Jesus Kristus. Du kan välja att lyda Guds bud, ta emot heliga förrättningar och ingå och hålla evangeliets förbund. Genom att göra dessa saker förbereder du dig för att uppfylla din gudomliga bestämmelse.

Med detta syfte klart i åtanke kan du se hur viktigt det är att ta emot sakramentet varje vecka, studera skrifterna, be dagligen, sätta upp meningsfulla mål och tjäna andra. Dessa saker hjälper dig minnas varför du egentligen är här, och de hjälper dig att vara värdig att ta emot den personliga uppenbarelse som du behöver för att vara lycklig och stanna kvar på förbundsstigen. När du omvänder dig och flitigt följer Herren får du personlig vägledning i varje aspekt av ditt liv.

Bild
vandring genom djungeln vid ett vattenfall

Sträva efter att bli den du är tänkt att vara

Världens bekymmer och oro, eller din egen osäkerhet, kan få dig att förlora din viktiga roll i Guds stora frälsningsplan ur sikte. Om det händer uppmanar jag dig att komma till Kristus (se Moro. 10:32). Ingenting i Guds eviga plan är möjligt utan honom, och med honom är allt gott inom räckhåll.

Att sträva efter att följa Frälsaren är det bästa sättet att behålla ett evangelieperspektiv. Med tro och hopp på honom kan du med tillförsikt möta livets utmaningar. Du kommer också att ha större klarhet när du gör val, löser problem, arbetar mot rättfärdiga mål och möter frestelser.

Dina beslut kommer att påverka evigheten. Genom Jesus Kristus och hans försonande nåd kan du få glädje i det här livet och i nästa. Du kan förverkliga din gudomliga bestämmelse att ta emot allt han har och leva det liv han leder, vilket är ”evigt liv … den största av alla Guds gåvor” (L&F 14:7).

Skriv ut