2022
Att övervinna Satans taktik
Januari 2022


”Att övervinna Satans taktik”, Vägledning för de unga, jan. 2022.

Kom och följ mig

Mose 14

Att övervinna Satans taktik

Satan gör allt han kan för att lura oss. Tack och lov har vi gudomlig hjälp att undvika hans fällor.

Bild
magiker

En magiker knäpper med fingrarna och en boll försvinner inför dina ögon.

Fantastiskt!

Sedan drar han en kanin ur en tom hatt och får något att verka sväva.

Hjälp! Hur gjorde han det?

Magiker har kommit på hur de ska få folk att tro att de har bevittnat något omöjligt när de i själva verket bara såg det som magikern ville att de skulle se.

Just det! Magiker sågar inte itu sina assistenter på riktigt. De har hittat smarta sätt att lura oss att tro att vi har sett något som egentligen inte har hänt. Hemligheten ligger i illusioner och bedrägerier.

Även om allt detta görs för skojs skull och för underhållning är andra typer av illusioner och bedrägerier farliga – både fysiskt och andligt.

En farlig illusionist och bedragare

Satan är fiende till all rättfärdighet och vill inte att någon ska följa vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Han vill att vi ska vara lika olyckliga som han själv är (se 2 Ne. 2:27).

För att åstadkomma detta gör han allt han kan för att få oss att ifrågasätta eller ignorera eviga sanningar. Han arbetar obevekligt för att förvirra oss så att vi tror att gott är ont och ont är gott (se Jes. 5:20). Det är därför han ibland kallas lögnens fader och den store bedragaren (se Mose 4:4). Och han har gjort detta under en lång, lång tid.

Fallet

I Edens lustgård sa Gud till Adam och Eva att de inte fick äta frukten från trädet med kunskapen om gott och ont. Om de gjorde det skulle de bli tvungna att lämna Edens lustgård och så småningom dö. Men Gud sa till dem att de kunde välja (se Mose 3:16–17).

Satan vill förstöra Guds plan. Han försökte göra det genom att fresta Eva att äta av den förbjudna frukten. Han ljög och sa att hon inte skulle dö (vilket direkt motsade vad Gud hade sagt). Han berättade också halvsanningar för henne (se Mose 4:11).

Så småningom åt både Adam och Eva av frukten och blev utestängda från Guds närvaro. Skrifterna kallar detta för ”andlig död”. De blev också dödliga, vilket innebär att de kunde dö fysiskt. Det här kallas fallet.

Som ättlingar till Adam och Eva är vi också separerade från Guds närvaro och kommer att uppleva den fysiska döden. Vi prövas dessutom av jordelivets svårigheter och Satans frestelser.

Allt detta kan låta som något dåligt, men fallet är en viktig del av vår himmelske Faders plan. Det ger oss möjlighet att lära oss och växa genom att använda vår handlingsfrihet för att välja att göra gott. Och tack vare Jesus Kristus och hans försoning kan vi omvända oss när vi syndar och förbereda oss för att få evigt liv. Allt som hände vid fallet rättar Jesus Kristus till. Satan hindrade inte Guds plan.

Att övervinna Satans taktik

Satan fortsätter i dag att försöka lura oss och bedra oss. Det finns flera sätt han gör det på:

1. Frestelser

Satan gillar att lägga orena och otrevliga tankar i vår väg. Han vill att dessa saker ska komma in i våra sinnen och att vi ska agera utifrån dem. Vi kan motstå denna frestelse genom att säga åt Satan att försvinna (se äldste Stevensons budskap på s. 4). Ett av våra bästa skydd mot frestelser är att alltid be (se Alma 13:28; 3 Ne. 18:15). Vi kan också läsa och studera skrifterna. De för in Anden i våra hjärtan, försäkrar oss om vad som är sant och stärker oss mot framtida frestelser.

2. Lögner och bedrägeri

Satan säger ibland saker som: ”Du gör aldrig något rätt”, ”du har syndat för mycket för att kunna bli förlåten”, ”det är omöjligt att förändra sig” eller ”du är värdelös och ingen bryr sig egentligen om dig”.

Det här är lögner. Tro inte på dem! Här är sanningen: Gud älskar dig och gläds åt dig eftersom du är hans barn. Du är fantastisk! Du har så mycket potential, och när du följer honom har du en ljus framtid! Även när du har gjort misstag kan du fortfarande ha hopp och tillsammans med Kristus vända på saker och ting.

Du kan alltid räkna med att Satan ljuger för dig. Du kan också räkna med att Anden alltid talar om sanningen för dig (se Jakob 4:13). Det är en av anledningarna till att det är viktigt att sträva efter att alltid ha Anden med oss.

Vi kan också identifiera och motstå Satans lögner genom att regelbundet läsa skrifterna och budskap från kyrkans ledare. Du kan hitta upplyftande skriftställen eller citat som påminner dig om sanningar som motverkar Satans lögner. Du kan memorera dem eller lägga dem på en plats där du ofta ser dem.

3. Förtvivlan

Satan älskar när vi känner oss modfällda. Han vill att vi ska tro att det som gör oss nedstämda kommer att finnas kvar för alltid. Men det är helt enkelt inte sant.

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum lärde att Satan vill att vi ska tro detta eftersom ”[Satan] vet att han inte kan bli bättre, att han inte kan gå framåt, att trots evigheters evighet kommer han aldrig att få en ljus framtid. Han är en olycklig man som är bunden av eviga begränsningar och han vill att ni också ska vara olyckliga. Gå inte på det.”1

Din himmelske Fader och Jesus Kristus vill att du ska vara lycklig. Om du vänder dig till dem kan de hjälpa dig att uthärda prövningar och finna frid och glädje.

Vi vet vem som vinner i slutändan

Frälsaren har uppmanat oss att ”vända oss till honom i varje tanke, tvivla inte, frukta inte” (se L&F 6:36). När vi följer denna inbjudan kommer hans försonande nåd och kraft alltid att vara starkare än Satans försök att lura oss. Vi behöver inte falla offer för Satans taktik. Vi kan få mod och styrka att övervinna Satans frestelser och uthärda livets utmaningar.

Bild
Jesus Kristus

Låt inte era hjärtan oroas, av Howard Lyon

Kristus sa om sig själv: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus” (Joh. 8:12). Han sa också: I världen får ni lida, men var frimodiga: Jag har övervunnit världen” (Joh. 16:33).

Jesus Kristus kan lyfta upp oss och stärka oss mot alla taktiker som Satan försöker använda mot oss. När vi minns Frälsaren och hans läror kan vi genomskåda Satans trick och illusioner och se ”tingen som de verkligen är” (Jakob 4:13).

Skriv ut