2022
Sitoutuneina Vapahtajaan liitoin
Helmikuu 2022


”Sitoutuneina Vapahtajaan liitoin”, Nuorten voimaksi, helmikuu 2022.

Tule ja seuraa minua

1. Mooses 17; 22; Abraham 2

Sitoutuneina Vapahtajaan liitoin

Kuva
David A. Bednar

Pyhien liittojen solmiminen ja pitäminen sitovat meidät Vapahtajaan.

Kuva
kuva

Ensimmäisessä puheessaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidenttinä presidentti Russell M. Nelson tähdensi pyhien evankeliumin liittojen tärkeyttä. Hän sanoi:

”Kaikille kirkon jäsenille sanon – pysykää liittopolulla. Teidän sitoumuksenne seurata Vapahtajaa tekemällä Hänen kanssaan liittoja ja sitten pitämällä ne liitot avaa mahdollisuuden jokaiseen hengelliseen siunaukseen ja etuoikeuteen, joka on miesten, naisten ja lasten saatavilla kaikkialla.”1

Herra Jeesus Kristus kutsuu meitä kaikkia ”[pääsemään] osallisiksi hänen pelastuksestaan ja hänen lunastuksensa voimasta”2. Hänen kanssaan solmimiemme pyhien liittojen lupaukset, siunaukset ja voima voivat muuttaa sydämemme, antaa hengellistä ohjausta ja varjelusta sekä antaa meille kestävää iloa.

Mitä ovat liitot?

Liitto on sopimus Jumalan ja Hänen lastensa välillä. On tärkeää muistaa, että Hän asettaa kaikkien evankeliumin liittojen ehdot. Te ja minä emme tee sitä. Me käytämme moraalista tahdonvapauttamme saadaksemme tietoa Jumalan asettamista liitoista, hyväksyäksemme ne ja pitääksemme ne kunniassa.

Monet teistä ovat jo tehneet liiton, kun teidät kastettiin. Ja kun edistytte Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa, te teette lisää liittoja. Pyhimmät liitot vastaanotetaan ainoastaan pyhässä temppelissä – Herran huoneessa.

Seuraavat neljä periaatetta tähdentävät lupauksia ja siunauksia, joita koituu siitä, että solmii kelvollisesti liittoja Jumalan kanssa ja pitää ne uskollisesti.

Kuva
perhe temppelin luona

Liitot auttavat meitä tietämään, keitä me todella olemme

Jumala on tehnyt liittoja uskollisten lastensa kanssa maailman alusta asti. Esimerkiksi Abraham oli suuri profeetta, joka halusi vanhurskautta ja noudatti kaikkia Jumalan käskyjä – myös käskyä uhrata uhrina rakas poikansa Iisak. Abrahamin vankkumattoman kuuliaisuuden vuoksi Jumala teki hänen kanssaan liiton ja lupasi lukuisien jälkeläisten loistavat siunaukset ja sen, että maan kansakuntia siunattaisiin hänen jälkeläistensä kautta.3

Abrahamin jälkeläiset siunaavat kaikkia kansakuntia, koska hänen jälkeläisillään on vastuu kertoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista ja kutsua kaikkia ottamaan vastaan pelastuksen ja korotuksen toimitukset asianmukaisella pappeuden valtuudella.4 Myöhemmin Herra uudisti tämän liiton Abrahamin pojan Iisakin ja hänen pojanpoikansa Jaakobin kanssa ja tänä päivänä meidän kauttamme, jotka elämme ja palvelemme myöhempinä aikoina aikojen täyttymisen taloudenhoitokautena.

Kuinka nämä lupaukset ja siunaukset liittyvät sinuun? Joko kirjaimellisen syntyperän tai adoption kautta sinä olet Jumalan Abrahamille antamien lupausten laillinen perillinen. Sinun on määrä siunata Jumalan poikia ja tyttäriä todistamalla Jeesuksen Kristuksen jumalallisuudesta, julistamalla Hänen palautetun evankeliuminsa sanomaa ja kutsumalla kaikkia vastaanottamaan pyhiä liittoja ja pappeuden toimituksia.

Me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä sekä Abrahamin jälkeläisiä. Meidät on asetettu ennalta kuolevaisuutta edeltävässä olemassaolossa tulemaan maan päälle ja auttamaan Jumalan Abrahamille antaman liiton ja lupausten täyttämisessä. Tätä me olemme, ja tästä syystä me olemme täällä – nyt ja aina.

Liitot tuovat meitä lähemmäksi Vapahtajaa

Liiton alaiset lupaukset ja siunaukset eivät olisi mahdollisia ilman Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta. Hän kutsuu meitä katsomaan Häneen5, tulemaan Hänen luokseen6, oppimaan Hänestä7 ja sitoutumaan Häneen8 Hänen palautetun evankeliuminsa liitoin ja toimituksin.

Liitot ja toimitukset ovat niitä rakennuskiviä, joiden avulla voimme rakentaa elämämme ”Lunastajamme [ja Hänen sovituksensa] kalliolle”9. Juuri sen vuoksi, että pyhien liittojen pitäminen uskollisesti kunniassa sitoo meidät lujasti Vapahtajaan, Hänestä tulee hengellisen ohjauksen ja voiman tärkein lähde elämässämme.

Ota Hänen ikeensä harteillesi

Vapahtaja on sanonut: ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.

Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon.

Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.”10

Ies on puinen aisa, jolla yleensä valjastetaan härkä- tai muu juhtapari, jotta ne pystyvät yhdessä vetämään kuormaa. Ikeen avulla eläimet pysyvät rinnakkain niin että ne voivat kulkea yhdessä ja suorittaa tarvittavan työn.

Pyhien liittojen solmiminen ja pitäminen valjastaa meidät ja sitoo meidät Herraan. Tämä tarkoittaa sitä, että me luotamme Häneen, turvaamme Häneen ja vedämme kuormaamme Hänen kanssaan elämän matkalla. Meidän parhaimpaamme ei voi verrata Hänen parhaimpaansa. Mutta kun meidät on valjastettu Vapahtajan rinnalle ja Hänen kanssaan, me voimme saada elämäämme Hänen sovituksensa puhdistavat, kaiken mahdollistavat ja täydentävät voimat.

Et ole koskaan yksin

Toinen Vapahtajaan liittojen kautta sitoutumisen suuri lupaus ja siunaus on se, että me emme ole – eikä meidän tarvitse koskaan olla – yksin. Me voimme ponnistella iloisina eteenpäin päivittäisessä elämässämme taivaallisen avun turvin. Vapahtajan sovituksen ja solmimiemme liittojen ansiosta me saamme voimaa tehdä enemmän ja tulla paremmiksi kuin mihin pystyisimme turvautuen pelkästään kuolevaisuuden rajalliseen kykyymme.

Meitä siunataan mittaamattomasti, kun pyhien liittojen kautta sitoudumme Herraan. Ja minä todistan, että tämä Herran julistus on totta: ”Ja nyt, jatkakaa matkaanne ja iloitkoot sydämenne; sillä katso ja näe, minä olen teidän kanssanne aina loppuun asti.”11

Tulosta