2022
Taidetta tyhjästä
Helmikuu 2022


”Taidetta tyhjästä”, Nuorten voimaksi, helmikuu 2022.

Koti-illan havaintoesitys

Taidetta tyhjästä

Kun sinusta tuntuu, että ponnistelusi eivät riitä, katso Jeesukseen Kristukseen, joka muuttaa ponnistelusi suuremmiksi.

Epäonnistuminen. Riittämättömyys. Virheen tekeminen. Jopa synti. Olipa kyse mistä tahansa, olet luultavasti kokenut tunteen siitä, ettet ole riittävän hyvä. Jeesuksen Kristuksen seuraajina me haluamme aina tehdä parhaamme, mutta joskus voimme lannistua, koska emme ole täydellisiä.

Totuus on, ettemme voi mitenkään olla täydellisiä omin voimin. Täydellisyys on Jeesuksessa Kristuksessa (ks. Moroni 10:32–33). Kun tulemme Hänen luokseen, olemme nöyriä, teemme parannuksen ja osoitamme uskoamme, niin Hän tekee ”sen, mikä on heikkoa, – – vahvaksi” (Et. 12:27). Kuten presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Kun uskomme Häneen, me voimme siirtää vuoria elämässämme.”1

Tämän havaintoesityksen avulla sinä ja perheesi voitte puhua siitä, miten taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus voivat auttaa teitä kaikkia muuttamaan vajavuutenne joksikin paremmaksi kuin luulitte.

Toimi näin

  1. Pyydä yhtä perheenjäsentä raapustamaan kuulakärkikynällä paperille jotakin yksinkertaista. Pyydä, että hän tietoisesti yrittää olla piirtämättä mitään tunnistettavaa hahmoa.

  2. Anna paperi toiselle perheenjäsenelle ja pyydä häntä tekemään tusseilla tai värikynillä jotakin uutta paperiin raapustetusta hahmosta – esine, henkilö, taideteos. Se voi olla mitä tahansa, mitä hän keksiikään. Ole luova!

  3. Kun hän on valmis, pyydä häntä näyttämään uutta luomustaan muulle perheelle. Muidenkin perheenjäsenten voi olla hauska kokeilla tätä.

1

Kuva
piirros

2

Kuva
piirros

3

Kuva
tyttö ja nuori mies piirustuksen kanssa

Anna Jumalan auttaa

Aivan kuten paperiin tehdyt raapustukset, joskus meidänkään ponnistelumme tehdä hyvää eivät ole yksinään kovinkaan merkittäviä. Saatamme päästä lähelle tavoitteidemme saavuttamista, ja toisinaan taas ponnistelujemme tulosta ei edes huomaa.

Mutta kun jätämme ponnistuksemme Herran haltuun, Hän voi tehdä hämmästyttäviä asioita! Presidentti Ezra Taft Benson (1899–1994) opetti: ”Miehet ja naiset, jotka luovuttavat elämänsä Jumalalle, huomaavat, että Hän pystyy saamaan heidän elämästään irti paljon enemmän kuin he itse saisivat. Hän syventää heidän iloaan, avartaa heidän näkemystään, kirkastaa heidän ymmärrystään, vahvistaa heidän lihaksiaan, kohottaa heidän mielialaansa, moninkertaistaa heidän siunauksiaan, lisää heidän mahdollisuuksiaan, lohduttaa heidän sieluaan, antaa heille ystäviä ja vuodattaa heille rauhan. Se, joka kadottaa elämänsä Jumalan palveluksessa, löytää iankaikkisen elämän.”2

Saatamme turhautua, kun pyrkimyksemme tehdä hyvää eivät suju toivomallamme tavalla, mutta meidän ei tarvitse lannistua. Kun ”[rukoilet] Isää Kristuksen nimessä, jotta hän pyhittäisi” sinun tekosi sinulle, niin ponnistelusi koituvat sielusi parhaaksi (2. Nefi 32:9). Heikkouksistamme huolimatta, kun olemme nöyriä ja uskomme Jumalaan, Hän auttaa meitä tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen!

Tulosta