2022
Gud kan hjelpe oss i vanskelige tider
Mars 2022


“Gud kan hjelpe oss i vanskelige tider”, Til styrke for ungdom, mars 2022.

Gud kan hjelpe oss i vanskelige tider

Jesus Kristus vet hvordan han kan hjelpe hver enkelt av oss, uansett hvilke prøvelser vi har.

Bilde
Jesus Kristus

The Savior Walked on Water [Frelseren gikk på vannet], av Walter Rane

Jeg husker hvordan det føltes da jeg var tenåring, da jeg levde i en tid som virket vanskelig. En verdenskrig raste. Unge menn som var litt eldre enn meg, ble drept i strid. Det var gjengkamper i nærliggende nabolag. En verdensomspennende økonomisk depresjon var ennå ikke over, og mange var fattige. Familien min og jeg var de eneste siste dagers hellige i byen vi bodde i.

Likevel var jeg lykkelig og optimistisk. Jeg hadde blitt lært, slik du har blitt, at våre prøvelser er en potensiell velsignelse hvis de får oss til å søke hjelp fra vår himmelske Fader og Frelseren.

Hvorfor prøvelser?

Prøvelser gir oss den dyrebare muligheten til å velge å utøve tro. Vi kan be og søke hjelp fra Jesus Kristus, som vet hvordan han kan hjelpe oss. Han opplevde enhver prøvelse vi noensinne vil komme ut for. Han vet utmerket godt hvordan han kan hjelpe hver og en av oss. Og han er glad i oss.

Hensikten med utfordringer i livet er å se hva vi vil velge å gjøre. Vil vi utøve tro til å holde budene han har gitt oss uansett hvilke prøvelser vi står overfor? En kjærlig Gud gjør alltid det som er best for oss. Han kan fjerne eller redusere prøvelsen hvis det vil styrke vår tro. Andre ganger vil han kanskje ikke det.

Når du har studert tidligere profeters liv i Det gamle testamente, har du sett hvordan Herren hjelper oss trinn for trinn å reise oss gjennom vanskelige prøvelser. For eksempel lærte Herrens måte å hjelpe Josef og Moses meg å be om og motta hjelp i vanskelige tider.

Josefs prøvelser

Josef, Jakobs elskede sønn, ble kastet i en brønn av sine brødre og deretter solgt som slave til Egypt. Hans far ble fortalt av brødrene at han var blitt drept. Mens Josef var slave, ga Herren ham evnen til å tyde Faraos drømmer. Han viste Josef hvordan Egypt kunne takle en fremtidig hungersnød. Han ga Josef moralsk styrke til å motstå fristelser, til å bli løslatt fra fengsel, og 32 år gammel, til å motta en høy stilling av Farao. Farao sa om Josef: “Kan vi finne en mann som denne, en mann som har Guds Ånd?”1

Måten Herren hjalp Josef på, lærer meg hvordan han kan hjelpe oss i vanskelige tider. Etter hvert som Josef fortsatte å ta riktige valg, styrket Herren Josef, ga ham åndelige evner og gjorde menneskene rundt ham mildere stemt.

Bilde
Herren viser seg for Moses

Moses Seeing Jehovah [Moses ser Jehova], av Joseph Brickey

Moses’ prøvelser

Herrens hjelp til Moses i hans prøvelser lignet også på hans hjelp til Josef. Moses’ prøvelser begynte også i hans ungdom. Moses ble adskilt fra sine foreldre. Hans tidlige prøvelse var å bli oppdratt av Faraos datter. Til forsvar for en israelitt drepte han en egypter og måtte flykte ut i ørkenen.

Herren viste seg for Moses og kalte ham til å befri Israels barn fra trelldom i Egypt. Denne tilsynelatende umulige oppgaven var en prøvelse Moses følte var for stor for ham. De vanskeligste prøvelsene i livet ditt kan komme når du får en oppgave av Herren som virker for vanskelig, og du føler at du trenger Guds hjelp.

Herren begynte med å gi Moses den hjelpen du vil trenge. Han fortalte Moses at det var han som ville styrke ham gjennom prøvelsene som lå foran ham.

“Jeg er den jeg er. Og … Så skal du si til Israels barn: JEG ER har sendt meg til dere.”2 Med denne forsikringen fikk Moses tro og styrke til å takle alle prøvelsene i forbindelse med oppgaven han hadde fått. Ikke bare hadde Herren kalt ham, men Herren ville gå foran ham på tilsynelatende mirakuløse måter.

Bilde
Jesus Kristus

Light of the World [Verdens lys], av Walter Rane

Dine prøvelser

De vanskelige tidene du og jeg opplever, vil være unike. Det finnes ikke to liv som er helt like. Prøvelser er tilpasset hver enkelt av en kjærlig himmelsk Fader og hans elskede Sønn Jesus Kristus. Måten de besvarer våre bønner om hjelp på, vil være det som er best for oss. For noen kan det være å styrke oss, og for andre kan det være å gi oss glede mens vi strever videre i tro.

For oss alle er den hjelpen vi trenger mest når vi blir prøvet, uansett hvordan og hvor lenge, en levende tro på Jesus Kristus. Det var den troen som gjorde det mulig for Josef å tyde drømmer i Egypt. Det var en sikker tro på Jesus Kristus som oppildnet og styrket Moses i hans vanskelige oppdrag å hjelpe Herren å befri sitt folk.

I din ungdom har du allerede blitt satt på prøve av vanskelige tider, slik jeg ble. Men i likhet med meg har du lært å stole på Jesus Kristus. Jeg innser nå hvorfor jeg følte en slik optimisme og til og med glede da jeg var ung. Det var ikke det at jeg forventet at tidene skulle bli bedre eller lettere. Det var at jeg følte meg trygg på at hvis jeg ville stole på og tjene ham, ville alt ordne seg på en eller annen måte.

Min bestemor ba min far synge sammen med henne på vei hjem etter å ha blitt fortalt at hun snart ville dø av kreft: “Om hytten på vår reise brytes ned … Alt er vel! Alt er vel!”3 Jeg bærer vitnesbyrd om at en oppstanden Jesus Kristus vet hvordan han kan hjelpe hver enkelt av oss, uansett hvilke prøvelser vi har. Vi trenger bare å be med tro på ham.

Jesus Kristus elsker deg og vil hjelpe deg, til alle tider og i henhold til hva som er best for deg. Dette vitner jeg om i kjærlighet til deg og til ham, i Jesu Kristi navn. Amen.

Skriv ut