2022
Vastaatko Herran kutsuun?
Kesäkuu 2022


”Vastaatko Herran kutsuun?”, Nuorten voimaksi, kesäkuu 2022.

Tule ja seuraa minua

1. Sam. 3:1–11

Vastaatko Herran kutsuun?

Herra kutsuu sinua tekemään suuria asioita nyt ja tulevaisuudessa.

Kuva
nuori mies

Tuhansia vuosia sitten eräs poika nimeltä Samuel oli temppelissä oppimassa velvollisuuksiaan papilta nimeltä Eeli. Eräänä iltana, kun Samuel oli nukahtamassa, hän kuuli jonkun kutsuvan häntä. Ensin Samuel luuli Eelin kutsuneen häntä, joten hän juoksi Eelin luo ja sanoi: ”Kutsuit minua. Tässä olen.” (1. Sam. 3:5.) Eeli ei ollut kutsunut Samuelia, ja hän lähetti Samuelin takaisin vuoteeseen.

Samuel kuuli saman kutsun ja meni Eelin luo vielä kaksi kertaa, ja tulos oli sama.

Kun Samuel oli kuullut kutsun ja mennyt Eelin luo kolmannen kerran, Eeli tajusi, että Herra oli kutsunut Samuelia. Eeli käski Samuelin mennä takaisin nukkumaan. Jos Herra kutsuisi uudelleen, Eeli käski hänen sanoa: ”Puhu, Herra, palvelijasi kuulee” (1. Sam. 3:9).

Herra kutsui uudelleen, ja Samuel noudatti Eelin neuvoa. Sitten Herra ilmoitti tahtonsa Samuelille (ks. 1. Sam. 3:11–14). Vaikka Samuel oli nuori, Herra tunsi hänet ja Herralla oli hänelle työ tehtäväksi.

Samuelin tavoin sinulla on mahdollisuus oppia, ymmärtää ja tuntea Herra ja Hänen sanansa, jotta Hänen tahtonsa voidaan ilmoittaa sinulle. Herra kutsuu sinua tekemään suuria asioita nyt ja tulevaisuudessa.

Vastaatko kutsuun?

Kuva
Samuel ja Eeli

Kuvitus Robert Barrett

Ole halukas toimimaan

Ennen Samuelin kokemusta Herran kanssa ”Samuel ei vielä tuntenut Herraa eikä Herra ollut ennen puhunut hänelle” (1. Sam. 3:7, kursivointi lisätty).

Pidän paljon tässä jakeessa olevasta ilmauksesta ei vielä. Samuel ei ehkä tuntenut Herraa, mutta kun hän oli vastannut Herran kutsuun, hän ”varttui, Herra oli hänen kanssaan eikä sallinut yhdenkään hänen sanansa osua harhaan” (1. Sam. 3:19).

Yhdistän mielelläni Samuelin kertomuksen jakeeseen OL 107:99, jossa sanotaan: ”Ja niin, jokainen oppikoon nyt velvollisuutensa ja toimimaan virassa, johon hänet on nimitetty, kaikessa uutteruudessa” (kursivointi lisätty). Me opimme ja kasvamme tekemällä, emme seisomalla sivussa. Oppikaamme, mitä Herra haluaisi meidän tekevän, ja toimikaamme sitten!

On tärkeää rukoilla tietääkseen, mitä tehdä. Sinun tulee aina rukoilla, mutta sinun tulee myös olla halukas nousemaan ylös ja tekemään jotakin. Pyhä Henki voi auttaa sinua helpommin, kun olet liikkeellä.

Pienet asiat valmistavat sinua

Kun olin diakoni, jaoin sakramentin ja keräsin paastouhreja. Ja asetin tuoleja kokouksia varten ja vein ne jälleen pois. Nämä velvollisuudet tuntuivat minusta pieniltä. Kun nyt katson taaksepäin, huomaan, että ne olivat alkuna palvelutyölleni kirkossa. Nämä pienet asiat valmistivat minua sitä päivää varten, jolloin Herra kutsuisi minua tekemään enemmän.

Kuva
nuori nainen

Toisinaan ajattelemme, että hengellisten kokemusten tai kehotusten täytyy olla ihmeellisiä tai tapahtua huikealla, merkittävällä tavalla, kuten unen näkeminen tai äänen kuuleminen. Mutta useimmiten – ainakin minun kohdallani – kokemukset Hengen kanssa ovat olleet pieniä ajatuksia ja ideoita tehdä jotakin tai auttaa jotakuta. Saat lisää kokemuksia Hengestä, kun toimit noiden kehotusten mukaan. Jos siis saat pienen kehotuksen tehdä jotakin hyvää ja myönteistä, tee se! Herra ei anna sinulle suuria asioita tehtäväksi ennen kuin kuuntelet ja toimit pienissä asioissa.

Herra luottaa sinuun

Palvellessani piispana seurasin erään seurakuntani nuoren miehen edistymistä diakonina, opettajana ja pappina. Sitten hän valmistautui palvelemaan lähetystyössä. Hän oli ujo ja hiljainen, ja hän tuli perheestä, joka ei ollut kovin aktiivinen evankeliumissa.

Sinä sunnuntaina, jolloin hän aikoi pitää puheen ennen lähetystyöhön lähtöään, kysyin, oliko hänen puheensa valmisteltu.

”Kyllä”, hän sanoi. Hän avasi kansion ja näytti minulle puheensa.

”Se on hieno”, sanoin. ”Mutta minä haluan tehdä kokeen. Puhuisitko sen sijaan sydämestäsi?”

”Haluat minun tekevän mitä?” hän sanoi.

”Minä luotan sinuun”, sanoin. ”Puhu vain sydämestäsi. Tiedän, että tulet tekemään suuria asioita tässä kokouksessa. Olen aivan vieressäsi, jos tarvitset minua.”

Hän piti pyytämäni puheen. En koskaan unohda, kuinka hermostunut hän oli muiden puhujien puhuessa häntä ennen. Mutta kun tuli hänen aikansa puhua, hän nousi ja esitti voimallisen sanoman. Tämä ujo poika, josta oli tullut Herran puhemies, vangitsi koko kuulijakunnan.

Todellinen ihme tapahtui kokouksen jälkeen. Kolme hänen ystävistään, jotka olivat aiemmin kertoneet minulle, etteivät he aikoisi palvella lähetystyössä, tulivat luokseni silmät kyynelissä. Jokainen heistä sanoi: ”Haluan lähteä lähetystyöhön.” Tämän nuoren miehen todistus sai heidät vakuuttuneiksi siitä, että heidän täytyi palvella. Nuo kaikki kolme palvelivat menestyksekkäästi lähetystyössä. Tämä nuori mies on nyt isä ja on yhä aktiivisesti mukana Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa. Hän on myös auttanut monien perheensä jäsenten tuomisessa takaisin kirkkoon.

Tämä kokemus muistuttaa minua siitä, että Herra luottaa kirkon nuoriin. Herra on antanut teille enemmän tapoja, joilla osoittaa että Hän luottaa teihin, kuin koskaan aiemmin. Kun olin teidän ikäisenne, en ollut lähellekään valmis niihin tilaisuuksiin, joita teillä on! Mutta tiedän, että olette valmiita auttamaan kirkon rakentamisessa, asuittepa missä tahansa.

Kuva
Jeesus Kristus

Kuvitus Ben Sowards

Sinä et koskaan ole yksin

Kun vastaat Herran kutsuun koko elämäsi ajan, sinulle luvataan, ettet koskaan ole yksin. Herra opastaa sinua. Sinun pitää ehkä varttua hieman vanhemmaksi, kuten minä olen, nähdäksesi, kuinka Herra on johdattanut sinua. Herra opastaa sinua esimerkiksi profeetan ja apostolien välityksellä. He tuntevat Herran äänen. Hän opastaa sinua myös, kun luet pyhiä kirjoituksia.

Sinua on siunattu lahjoilla, kyvyillä ja taidoilla tehdä suuria asioita. Tämän pitäisi antaa sinulle varmuutta vastata Herran kutsuun ja tulla sellaiseksi kuin Hän tietää sinun voivan tulla.

Tulosta