2022
Kraften vi kallar nåden
Juli 2022


”Kraften vi kallar nåden”, Vägledning för de unga, juli 2022.

Hjälp i livet

Kraften vi kallar nåden

Guds nåd kan hjälpa oss, oavsett vilka utmaningar vi ställs inför.

Bild
ung kvinna

Foto: Getty Images

Jag var med på begravningsgudstjänsten för en tidigare församlingsmedlem som dog genom självmord efter en lång kamp mot depression. Mitt hjärta brast när jag sörjde förlusten av henne tillsammans med hennes vänner och familj.

Depression och andra psykiska hälsoproblem kan vara komplexa och svåra för dem som lider av dem och för alla som älskar dem. Evangeliets goda nyheter är att Kristus erbjuder hopp och hjälp genom sin gåva av nåd.

En studie med 600 unga vuxna vid Brigham Young University visade att de som förstod Jesu Kristi nåd hade lägre nivåer av depression, ångest, perfektionism och skam.1 Vad förstod de här ungdomarna om nåden som gjorde en sådan avgörande skillnad i deras liv?

Gud älskar oss oändligt

I studien trodde en del att Gud och Jesus Kristus bara älskade och hjälpte dem om de redan var fullkomliga. De här personerna hade mycket större svårigheter än andra som förstod att Gud och Jesus Kristus älskar dem oändligt mycket och alltid finns där för dem.

På engelska har ordet nåd många betydelser. Det kan betyda elegans, vänlighet eller artighet. På hebreiska betyder ordet ynnest eller välvilja som ges med medkänsla. Kanske förklarar det här varför kristna under århundradenas lopp har använt ordet nåd för att beskriva Guds ynnest, välvilja och kärlek.

Gud vill hjälpa oss

Sista dagars heliga förstår att nåd betyder mer än bara en egenskap som Gud har. Nåden beskriver också hur han engagerar sig i vår strävan att bli som han är (se Moroni 10:32). President Dieter F. Uchtdorf, dåvarande andre rådgivare i första presidentskapet, förklarade att nåd är ”den gudomliga hjälp och styrkans gåva genom vilken vi kan växa från de bristfälliga och begränsade varelser som vi är nu, till upphöjda varelser”.2

I studien som nämndes tidigare hade ungdomar som såg Gud och Kristus som redo, villiga och mäktiga att hjälpa dem färre psykiska hälsoproblem än de som kände att de fick klara sig på egen hand.

Gud möter oss där vi är

Alltför många känner att Guds hjälp är utom räckhåll för dem för att de på något sätt inte har förtjänat den än. Sanningen är den att nåd är en gåva. Du behöver inte förtjäna en gåva. Du behöver helt enkelt välja att ta emot den.

I studien fanns det färre problem med psykisk ohälsa bland dem som förstod att Gud hjälper oss var vi än befinner oss och vad vi än har gjort. Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Vi behöver inte uppnå någon miniminivå av förmåga eller godhet innan Gud hjälper oss. Vi kan få gudomlig hjälp varje timme varje dag, oavsett var vi befinner oss på lydnadens stig.”3

På min väns begravning var jag tacksam för de starka vittnesbörd som bars om det hopp och det helande som finns tillgängligt för alla genom Jesu Kristi försoning. Kristus är sannerligen lösningen på varje problem och källan till sann glädje.

Slutnoter

  1. Se Daniel K. Judd, W. Justin Dyer och Justin B. Top, ”Grace, Legalism, and Mental Health: Examining Direct and Mediating Relationships”, Psychology of Religion and Spirituality, vol. 12, nr 1, feb. 2020, s. 26–35; se även Daniel K. och W. Justin Dyer, ”Grace, Legalism, and Mental Health among the Latter-day Saints”, BYU Studies, vol. 59, nr 1 (2020), s. 5–23.

  2. Dieter F. Uchtdorf, ”Nådens gåva”, generalkonferensen i april 2015 (Liahona, maj 2015, s. 107).

  3. D. Todd Christofferson, generalkonferensen i oktober 2014 (Liahona, nov. 2014, s. 19).

Skriv ut