2022
Templet och din eviga färd
Juli 2022


”Templet och din eviga färd”, Vägledning för de unga, juli 2022.

Templet och din eviga färd

Vilken välsignelse det är för oss att få vägledning i Herrens hus!

Bild
ungdomar framför templet

Foto: Noel Maglaque

Du befinner dig på en färd. Den började för länge sedan när du bodde hos din himmelske Fader som hans andeson eller andedotter. Nu är du här på jorden med din ande inhyst i en fysisk kropp så att du kan lära dig allt du behöver för att en dag återvända till din himmelske Fader och vara värdig alla de välsignelser han har för sina barn. Några av de viktigaste sakerna du får lära dig under den här eviga färden lär du dig i templen i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Tempel runtom i världen

När jag föddes år 1928 fanns det bara sju tempel. Nu har vi underbara tempel spridda över hela världen. Och fler är på väg! Templen ger glädje och den kraft vi behöver för vår eviga färd.

Inga andra byggnader på jorden – inte ens de mest storslagna av byggnader – har det som templen har. Frälsaren sa till Petrus att han skulle få makt och myndighet så att ”allt som du binder på jorden ska vara bundet i himlen” (Matteus 16:19). Det är ett stort påstående! Tempel invigs och avskiljs genom prästadömets kraft som en plats där heliga förrättningar utförs. De här förrättningarna äger kraft på båda sidorna av slöjan.

Glädjen i eviga familjer

Min fru Barbara gick bort för nästan fyra år sedan. Men eftersom vi inträdde i Herrens hus och beseglades som man och hustru genom prästadömets kraft, är vi sammanlänkade med våra sju barn, 43 barnbarn och över 100 barnbarnsbarn, för all evighet. Så underbart templet är! Glädje fyller mitt hjärta eftersom min familj kommer att få vara tillsammans för evigt. Och det kan din familj också vara.

När du når min ålder är du inte så intresserad av att ha massor av pengar eller köra en fin bil. Det dyrbaraste i ditt liv kommer att vara din familj – inte bara den familj du har här, utan också din familj i evigheten.

Kraften i återställd sanning

Du vet vem du är – en Guds son eller dotter med obegränsad potential. Du vet varifrån du kommer, varför du är här och vad som ligger framför dig i den kommande världen.

Jag förundras över att de här sanningarna kom som ett anmärkningsvärt resultat av att en ung pojke knäböjde och bad i en skogsdunge. Fadern och Sonen visade sig för Joseph Smith, och steg för steg återställdes evangeliets välsignelser.

Jag uppskattar Joseph Smith väldigt mycket. Vår återställda kunskap om Guds plan, Jesu Kristi försonings centrala roll och den eviga betydelsen som familjer och tempel har – allt började med honom. Vi fortsätter att bygga tempel och tillkännage nya allteftersom budskapet om den pågående återställelsen täcker jorden.

Återställda sanningar, särskilt sanningarna vi lär oss genom templets förrättningar, ger perspektiv på livet och kraft som hjälper oss på vår eviga färd.

Gör templet till en del av ditt liv

Det kan vara svårt för dig att tro att du kan göra något i dag som kommer att göra stor skillnad om många år eller till och med efter det här livet. Men kom ihåg den eviga färd du befinner dig på. När du döps och konfirmeras tar du viktiga steg på den här färden.

Du kan hjälpa dem som är avlidna att ta sig vidare på sin färd genom att utföra dop och konfirmationer för dem i templet. Jag gjorde detta många gånger när jag var i er ålder. Jag minns ett tillfälle när jag döptes för över 60 personer. Jag kunde knappt hämta andan mellan dopen!

Om du har möjlighet att besöka templet – gör det! Gå så ofta du kan. Jag ber dig att inte snärja in dig i sådant som kan ta mycket av din tid och distrahera dig från det som är verkligt och evigt. Även om du bor långt ifrån ett tempel så fokusera och förbered dig nu att vara värdig att inträda i templet.

Förbered dig nu för dina tempelvälsignelser

En av de första tempelförrättningarna du tar emot för egen del är begåvningen. Det här är en gåva av prästadömskraft som är tillgänglig för alla Guds barn. Vi får tillgång till den här kraften genom att ta emot förrättningarna och att varje dag i livet hålla de förbund vi sluter i templet.

Du kan förbereda dig för din begåvning och andra tempelförrättningar genom att begrunda, be och lära dig om templet. Om dina föräldrar eller far- eller morföräldrar har varit i templet kan du prata med dem om vilken härlig välsignelse det är. Din biskop och andra ledare hjälper dig också. Jag hoppas också att du ska hitta goda vänner som stöttar dig. Du kommer att vara tacksam när dagen kommer då du kan besöka templet och är redo att ta emot alla de förunderliga löften och välsignelser som Herren vill ge dig.

Bild
Jesus Kristus undervisar sina lärjungar

Kristus undervisar sina lärjungar, av Justin Kunz

Färden fortsätter

Syftet med det här livet är att vi ska förbereda oss för nästa liv. Vår himmelske Faders storslagna plan är inte över vid döden, för din ande dör aldrig. Den går vidare till andevärlden för att fortsätta lära, tjäna och invänta uppståndelsen. Då ska varje knä böjas och varje tunga bekänna att Jesus är Kristus (se Jesaja 45:23). Tack vare hans försoning och uppståndelse kommer våra kroppar och andar att återförenas och vår färd fortsätter in i evigheten. Vilken underbar välsignelse det blir för oss alla!

När allt är sagt och gjort kretsar allt av evig betydelse och vikt kring Jesu Kristi liv och mission. Din kunskap och tro på honom växer när du tjänar i templet. Du får känna hans oändliga kärlek till dig och uppleva glädje och andlig kraft under hela ditt liv.

Skriv ut