2022
Jesus Kristus kan …
September 2022


“Jesus Kristus kan …”, Til styrke for ungdom, sep. 2022.

Kom, følg med meg

Ordspråkene, Forkynneren, Jesaja

Jesus Kristus kan …

Sannheter som ble skrevet for tusenvis av år siden, lærer deg hva Herren kan gjøre for deg i dag.

Bilde
Jesus Kristus og Peter går på vannet

Finisher of Faith [Troens fullender], av J. Alan Barrett

Det er ingen utløpsdato på sannhet fra Gud. Det er fordi det er kunnskap “om tingene som de virkelig er og om tingene som de virkelig vil bli” (Jakobs bok 4:13).

Sannheter som ble skrevet for tusenvis av år siden i Det gamle testamente, er fortsatt sanne nå. Og noen av dem hjelper deg å forstå hva Herren kan gjøre for deg i dag. Her er noen slike sannheter fra Ordspråkene, Forkynneren og Jesaja (som du skal studere denne måneden). De viser deg at Jesus Kristus kan …

Gjøre dine stier rette

Til tider føler vi oss alle forvirret, bortkomne eller trenger veiledning. Hvis du gir Herren din fulle tillit, ydmykhet og takknemlighet, “skal han gjøre dine stier rette” (se Ordspråkene 3:5–6).

Hvis du holder hans bud, “fører [han] deg på den vei du skal gå” og gjør “din fred … som floden” (Jesaja 48:17–18).

Bilde
Jesus Kristus og ung mann

Meeting the Savior [Møtet med Frelseren], av Jen Tolman

Gi deg perspektiv

Holdningene og livsstilen i verden kan virke kul eller som noe som gir glede. Men Jesu Kristi læresetninger kan hjelpe deg å forstå hvor tomme og flyktige verdens levemåter er.

Alt “gjort under solen … [er] tomhet og jag etter vind” (Forkynneren 1:14). Med andre ord bringer verdens måte frustrasjon. Det er som å jage etter vinden og prøve å fange den. Lykke kommer når vi gir Gud respekt og ærbødighet og holder hans bud (se Forkynneren 12:13).

Det er mange folk i verden som “kaller det onde godt og det gode ondt, som gjør mørke til lys og lys til mørke, som gjør bittert til søtt og søtt til bittert” (Jesaja 5:20). Men Herren viser oss sannheten. Ved å følge hans levemåte og hans ord kan vi “med glede … dra ut, og i fred … føres fram” (se Jesaja 55:8–12).

(Se også Jesaja 40:6–8; 51:7–8.)

Tilgi dine synder

Vi gjør alle feil. Vi har alle syndet. Men hvis vi omvender oss og fortsetter å arbeide med flid for å holde Guds bud, kan Jesus Kristus gjøre oss rene og hele igjen. “[Han vil] forbarme seg over [oss] … for han vil gjerne forlate alt” (Jesaja 55:7). Han har sagt:

“Om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde som skarlagen, skal de bli som den hvite ull” (Jesaja 1:18).

“Jeg, jeg er den som utsletter dine misgjerninger … og dine synder kommer jeg ikke i hu” (Jesaja 43:25).

Bilde
Jesus Kristus omfavner noen

Foto: Mark Mabry

Styrke deg

Vi føler oss alle svake eller trette noen ganger. Jesus Kristus kan gi deg styrke. “For i Herren Herren har vi en evig klippe” (Jesaja 26:4). Hvis du er ydmyk og stoler på ham, kan han hjelpe deg å motstå fristelse, ta vanskelige avgjørelser eller bare fortsette til tross for vanskeligheter. Han har sagt:

“Frykt ikke, for jeg er med deg! Se deg ikke engstelig om, for jeg er din Gud! Jeg styrker deg og hjelper deg” (Jesaja 41:10).

Aldri glemme deg

Frelseren Jesus Kristus ofret seg selv for deg fordi han elsker vår himmelske Fader – og fordi han elsker deg. Hans offer gjorde det mulig for deg å oppstå og få en sjanse til å bli som vår himmelske Fader. Han vil aldri svikte deg eller glemme deg. Han har sagt:

“Glemmer vel en kvinne sitt diende barn … om også de glemmer, så glemmer ikke jeg deg.

Se, i begge mine hender har jeg tegnet deg” (Jesaja 49:15–16).

Siden han har gjort så mye for oss og aldri vil glemme oss, skulle vi også arbeide med flid for å “alltid minnes ham” (Lære og pakter 20:77, 79).

Skriv ut