2022
Nephis fire nøkler til å forstå Jesaja
September 2022


“Nephis fire nøkler til å forstå Jesaja”, Til styrke for ungdom, sep. 2022.

Kom, følg med meg

Jesaja

Nephis fire nøkler til å forstå Jesaja

Har du problemer med å lese Jesaja? Nephi er her for å hjelpe deg!

Bilde
Nephi skriver på gullplater

Illustrasjoner: Kevin Keele

Det er tydelig at profeten Jesajas skrifter i Det gamle testamente er viktige fordi de er så ofte sitert i Det nye testamente og i Mormons bok. Frelseren selv sa: “Store er Jesajas ord” (3 Nephi 23:1).

Hvorfor må de likevel være så vanskelige å forstå?

Mist ikke motet! Nephi kjente til vårt strev. Han var enig i at “Jesaja sa mye som var vanskelig … å forstå” (2 Nephi 25:1). Heldigvis har Nephi gitt oss fire nøkler som kan hjelpe oss å forstå betydningen av Jesajas ord.

Nøkkel én: Vi lever i de siste dager

Nephi skrev at de som levde i de “siste dager” ville være i stand til å “forstå” Jesajas ord (2 Nephi 25:8). Kanskje det er fordi folk i de siste dager ville ha et perspektiv som folk på Jesajas tid ikke hadde. For lenge siden forsto de kanskje ikke hvordan folk kunne “kalle det onde godt og det gode ondt” (Jesaja 5:20) men vi ser at dette skjer overalt rundt oss.

Folk i fortiden forsto kanskje heller ikke hva Herren mente da han sa: “[Jeg vil] fremdeles gå underlig fram mot dette folket, underlig og forunderlig” (Jesaja 29:14).

Profeter i vår tid har fortalt oss at dette “underlige og forunderlige” sikter til fremkomsten av Mormons bok og den vedvarende gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium. Dere er velsignet ved å leve i en tid da dere kan være vitne til oppfyllelsen av mange av Jesajas profetier.

Nøkkel to: Ha profetiens ånd

Nephi sa at Jesajas ord kan være “klare og tydelige for alle som er fylt med profetiens ånd” (2 Nephi 25:4). Det kan høres skremmende ut til å begynne med, men det betyr ikke at det bare er profeter som kan forstå Jesaja. Skriftene forteller oss også at “Jesu vitnesbyrd er profetordets ånd” (Åpenbaringen 19:10). Med andre ord, hvis du tror på Jesus Kristus, har du allerede begynnelsen på det som skal til for å forstå Jesaja!

Jesajas skrifter vitner om Jesus Kristus og hans forsoning. Til og med hans navn vitner om Frelseren! Jesajas navn betyr “Herren er frelse”, eller “Jesus frelser”.

Nøkkel tre: Forstå poesi og symboler

Nephi forklarte at Jesajas ord er vanskelige for dem som ikke er kjent med “måten å profetere på blant jødene” (2 Nephi 25:1). Jesajas ord er lettere å forstå når vi lærer mer om Østens skrivetradisjoner på Jesajas tid, for eksempel poesi og symboler. Jesaja brukte som oftest komplekse symboler i sine skrifter.

Jesaja skrev for eksempel om dem som er “høyreiste og stolte” som å være som “Libanons sedertrær” og “eikene i Basan [Syria]” (2 Nephi 12:13). Sedertrær og eiker er hardved-trær. Jesaja brukte en poetisk måte å si at stolte og hovmodige mennesker er som høye trær fordi de har forherdet sitt hjerte og tror at de er bedre enn andre. Å lese Jesaja som poesi kan hjelpe oss å forstå det han underviste bedre.

Nøkkel fire: Kjenn geografien

Jesaja nevner 108 forskjellige steder i sine skrifter. Dette kan være ganske forvirrende å holde oversikt over, spesielt hvis du aldri har bodd der! Nephis fjerde nøkkel er å kjenne Jerusalem og “området deromkring” (2 Nephi 25:6).

Jerusalem er på samme sted som det alltid har vært, men i oldtiden sto det sentralt i tre konkurrerende verdensmakter. Mot øst lå Babylon, et senter for kunst og mote. Mot nord lå Assyria, den militære makt på Jesajas tid. I sydvest lå Egypt, et handelssenter. Bare det å vite så mye kan hjelpe oss å holde oversikt over hvem som truet med å angripe Israel og føre bort fanger. Symbolsk symboliserer Babylon verdslighet, Assyria stolthet og Egypt rikdom.

Jesajas ord er til deg

Jesaja underviste mange andre ting som er viktige for oss å forstå. Han vitnet om Israels adspredelse og innsamling, som president Russell M. Nelson har sagt “er det viktigste som foregår på jorden i dag … Og om du velger det, om du ønsker det, kan du være en stor del av den” (“Sions ungdom, kom nå alle” [verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018], 8, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org, se Jesaja 49:13–23).

Bilde
Jesu Kristi annet komme

Jesaja vitnet også om oppbyggingen av Sion som forberedelse til Frelserens annet komme og tusenårsrikets regjeringstid (se for eksempel Jesaja 5152). Med et vitnesbyrd om Jesus Kristus kan Ånden vitne for deg om betydningen av Jesajas ord og hvordan de kan hjelpe og velsigne deg i dag.

Skriv ut