2022
Jesus Kristus kan …
September 2022


”Jesus Kristus kan …”, Vägledning för de unga, sep. 2022.

Kom och följ mig

Ordspråksboken; Predikaren; Jesaja

Jesus Kristus kan …

Sanningar som skrevs för tusentals år sedan lär dig vad Herren kan göra för dig i dag.

Bild
Jesus Kristus och Petrus går på vattnet

Trons fullkomnare, av J. Alan Barrett

Sanningar från Gud har inget utgångsdatum. Det är för att de utgör kunskap ”om tingen som de verkligen är och om tingen som de verkligen kommer att vara” (Jakob 4:13).

Sanningar som skrevs för tusentals år sedan i Gamla testamentet är fortfarande sanna nu. Och några av dem hjälper dig att förstå vad Herren kan göra för dig i dag. Här är några sådana sanningar från Ordspråksboken, Predikaren och Jesaja (som du ska studera den här månaden). De visar dig att Jesus Kristus kan …

jämna dina stigar

Det finns tillfällen då vi alla känner oss förvirrade, vilsna eller i behov av vägledning. Om du ger Herren din fulla tillit, ödmjukhet och tacksamhet ”så ska han jämna dina stigar” (Ordspråksboken 3:5–6).

Om du håller hans bud leder han dig ”på vägen du ska vandra” och låter ”din frid bli som en flod” (Jesaja 48:17–18).

Bild
Jesus Kristus och ung man

Mötet med Frälsaren, av Jen Tolman

ge dig perspektiv

Världens attityder och livsstilar kan verka coola och tilltalande. Men Jesu Kristi lärdomar kan hjälpa dig att se hur tomma och flyktiga världens sätt är.

”Allt som görs under solen … är förgängligt och ett jagande efter vind” (Predikaren 1:14). Med andra ord leder världens sätt till frustration. Det är som att jaga efter vinden och försöka fånga den. Lycka kommer när vi visar respekt och vördnad för Gud och håller hans bud (se Predikaren 12:13).

Många människor i världen ”kallar det onda gott och det goda ont, … gör mörker till ljus och ljus till mörker, … gör bittert till sött och sött till bittert!” (Jesaja 5:20). Men Herren visar oss sanningen. Genom att följa hans väg och hans ord kan vi ”med glädje … dra ut, i frid … föras fram” (se Jesaja 55:8–12).

(Se även Jesaja 40:6–8; 51:7–8.)

förlåta dina synder

Vi gör alla misstag. Vi har alla syndat. Men om vi omvänder oss och fortsätter sträva efter att hålla Guds bud kan Jesus Kristus göra oss rena och hela igen. ”Han [ska] förbarma sig över [oss], … för han vill gärna förlåta” (Jesaja 55:7). Han har sagt:

”Om än era synder är blodröda ska de bli snövita, om än de är röda som scharlakan ska de bli vita som ull” (Jesaja 1:18).

”Jag, jag är den som utplånar dina brott …, dina synder minns jag inte mer” (Jesaja 43:25).

Bild
Jesus Kristus omfamnar någon

Foto: Mark Mabry

stärka dig

Alla känner vi oss svaga eller trötta ibland. Jesus Kristus kan ge dig styrka. ”De som hoppas på Herren får ny kraft” (Jesaja 40:31). Om du är ödmjuk och litar på honom kan han hjälpa dig att motstå frestelser, fatta svåra beslut eller bara fortsätta framåt trots svårigheter. Han har sagt:

”Var inte rädd, för jag är med dig, se dig inte ängsligt om, för jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig” (Jesaja 41:10).

aldrig glömma dig

Frälsaren Jesus Kristus offrade sig för dig för att han älskar vår himmelske Fader – och för att han älskar dig. Hans offer gjorde det möjligt för dig att uppstå och få en chans att bli som din himmelske Fader. Han överger eller glömmer dig aldrig. Han har sagt:

”Kan en mor glömma sitt lilla barn …? Och även om hon skulle glömma, så glömmer jag inte dig.

Se, jag har skrivit dig på mina händer” (Jesaja 49:15–16).

Eftersom han har gjort så mycket för oss och aldrig glömmer oss, bör också vi sträva efter att ”alltid minnas honom” (Läran och förbunden 20:77, 79).

Skriv ut