2022
Nephis fyra nycklar till att förstå Jesaja
September 2022


”Nephis fyra nycklar till att förstå Jesaja”, Vägledning för de unga, sep. 2022.

Kom och följ mig

Jesaja

Nephis fyra nycklar till att förstå Jesaja

Har du svårt att läsa Jesaja? Nephi är här för att hjälpa till!

Bild
Nephi skriver på guldplåtar

Illustrationer: Kevin Keele

Det är uppenbart att profeten Jesajas skrifter i Gamla testamentet är viktiga eftersom de citeras så ofta i Nya testamentet och Mormons bok. Frälsaren själv sa: ”Jesajas ord är stora” (3 Nephi 23:1).

Men varför måste de vara så svåra att förstå?

Bli inte missmodig! Nephi visste vad vi kämpar med. Han höll med om att ”Jesaja sa mycket som var svårt … att förstå” (2 Nephi 25:1). Tack och lov har Nephi gett oss fyra nycklar som kan hjälpa oss att låsa upp betydelsen av Jesajas ord.

Nyckel ett: Lev i de sista dagarna

Nephi skrev att de som lever i ”de sista dagarna” kommer att ”förstå” Jesajas ord (2 Nephi 25:8). Kanske är det så för att människorna i de sista dagarna skulle ha ett perspektiv som människorna på Jesajas tid inte hade. För länge sedan kanske människorna inte förstod hur man kunde kalla ”det onda gott och det goda ont” (Jesaja 5:20) och ändå ser vi att detta händer överallt omkring oss.

Dessutom kanske folket på den tiden inte förstod vad Herren menade när han sa: ”Se, därför ska jag än en gång göra underbara ting med detta folk, underbara och förunderliga” (Jesaja 29:14).

Nutida profeter har sagt att dessa ”underbara och förunderliga” ting syftar på Mormons boks framkomst och den pågående återställelsen av Jesu Kristi evangelium. Du har förmånen att få leva i en tid när du kan bevittna uppfyllelsen av många av Jesajas profetior.

Nyckel två: Ha profetians ande

Nephi sa att Jesajas ord kan vara ”tydliga för alla dem som är fyllda av profetians ande” (2 Nephi 25:4). Det kan låta skrämmande först, men det betyder inte att bara profeter kan förstå Jesaja. Skrifterna lär att ”Jesu vittnesbörd är profetians ande” (Uppenbarelseboken 19:10). Med andra ord: Om du tror på Jesus Kristus har du redan början på det som krävs för att förstå Jesaja!

Jesajas skrifter vittnar om Jesus Kristus och hans försoning. Till och med hans namn vittnar om Frälsaren! Jesajas namn betyder ”Herren är frälsningen” eller ”Jesus frälser”.

Nyckel tre: Förstå poesi och symboler

Nephi förklarade att Jesajas ord är svåra för dem som inte är bekanta med ”judarnas sätt att profetera” (2 Nephi 25:1). Jesajas ord är lättare att förstå när vi lär oss mer om Mellanösterns skrifttraditioner på Jesajas tid, som poesi och symboler. Jesaja använde oftast komplexa symboler i sina skrifter.

Jesaja skrev till exempel om dem som är ”höga och upphöjda” som ”Libanons cedrar” och ”Basans [Syriens] ekar” (2 Nephi 12:13). Cedrar och ekar är lövträd med hårt virke. Jesaja använde ett poetiskt sätt att säga att höga och upphöjda människor är som höga träd eftersom de har förhärdat sina hjärtan och tror att de är bättre än andra. Att läsa Jesaja som poesi kan hjälpa oss att bättre förstå det han undervisade om.

Nyckel fyra: Känn till geografin

Jesaja nämner 108 olika platser i sina skrifter. De kan vara ganska förvirrande att hålla reda på, särskilt om du aldrig har bott där! Nephis fjärde nyckel är att känna till ”områdena runt omkring” Jerusalem (2 Nephi 25:6).

Jerusalem ligger på samma plats som den alltid har gjort, men i forna dagar var den centrum för tre konkurrerande världsmakter. Österut låg Babel, ett centrum för konst och mode. I norr fanns Assyrien, den militära makten på Jesajas tid. I sydväst låg Egypten, ett centrum för handel. Bara den vetskapen kan hjälpa oss att hålla reda på vem som hotade att anfalla Israel och föra bort fångar. Symboliskt sett representerar Babel världslighet, Assyrien högmod och Egypten rikedomar.

Jesajas ord är till för dig

Jesaja undervisade om mycket annat som är viktigt för oss att förstå. Han vittnade om Israels förskingring och insamling, som president Russell M. Nelson har sagt ”är det viktigaste som sker på jorden i dag. … Och om ni väljer det, om ni vill, kan ni vara en stor del i det” (”Israels hopp” [världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018], s. 8, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org, se Jesaja 49:13–23).

Bild
Jesu Kristi andra ankomst

Jesaja vittnade också om uppbyggandet av Sion som förberedelse för Frälsarens andra ankomst och tusenåriga styre (se t.ex. Jesaja 5152). Med ett vittnesbörd om Jesus Kristus kan Anden vittna för dig om vikten av Jesajas ord och hur de kan hjälpa och vara till välsignelse för dig i dag.

Skriv ut