2022
Kuinka minä voisin kertoa Mormonin kirjasta?
Joulukuu 2022


”Kuinka minä voisin kertoa Mormonin kirjasta?”, Nuorten voimaksi, joulukuu 2022.

Kuinka minä voisin kertoa Mormonin kirjasta?

Näin nuoret eri puolilla maailmaa liittyivät yhteen antaakseen Mormonin kirjalle uuden äänen.

Kuva
nuori mies kuuntelemassa podcastia

Muistatteko, kun presidentti Nelson soitti pianolla laulua ”Nuoret Israelin” maailmanlaajuisilla nuorten musiikkifestivaaleilla 17. maaliskuuta 2021? Hän kutsui meitä Herran nuorisopataljoonaksi ja kehotti meitä antamaan Hengen ohjata meitä, kun autamme Israelin kokoamisessa näinä myöhempinä aikoina.

Mietin – kuten luultavasti monet teistä – mitä minä 15-vuotiaana voisin tehdä noudattaakseni profeetan kutsua, etenkin keskellä maailmanlaajuista pandemiaa.

Vuotta aiemmin presidentti Nelson oli myös esittänyt maailmalle kehotuksen #kuulehäntä, mikä tarkoittaa Herran Jeesuksen Kristuksen sanojen kuuntelemista. Tiesin, että Mormonin kirja on toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta. Sain ajatuksen auttaa ihmisiä kuulemaan Herran ääntä kertomalla Mormonin kirjasta uudella tavalla: teini-ikäisten äänittämänä podcastina.

Ajattelin, että kirkolta saatavien Mormonin kirjan ammattimaisesti tuotettujen äänitteiden lisäksi olisi hienoa kuulla, kun tavalliset teini-ikäiset kuten sinä ja minä lukisivat kirjaa ääneen niin kuin me sen koemme. Emme aina lue täydellisesti, eivätkä kaikki osaa lausua jokaista sanaa oikein. Mutta se ei haittaa, sillä eihän kukaan meistä ole täydellinen. Itse asiassa pidän joidenkin äänitteiden puutteista – minusta tuntuu kuin kuuntelisin jonkun ystäväni lukemista.

Projekti vaati paljon työtä. Kävi ilmi, että 250 eri henkilön äänitteiden pyytämisessä, muokkaamisessa, kokoamisessa, julkaisemisessa ja podcastin isännöimisessä on melkoinen urakka. Tuloksena on tallenne Mormonin kirjan koko tekstistä, ja mukana on lukijoita 15:stä Yhdysvaltain osavaltiosta ja kymmenestä maasta eri puolilta maailmaa. Tallenteita voidaan kuunnella verkkosivustolla www.teensreadthebook.com ja kaikilla tärkeimmillä podcastien kuuntelualustoilla kohdassa Teens Read the Book.

Kuva
nuoria

McKay (keskellä keltaisessa paidassa) yhdessä muiden nuorten kanssa, jotka auttoivat podcastin tekemisessä. He nauttivat mahdollisuudesta puhua podcastista ja pohtia sitä, kuinka suuri siunaus oli työskennellä sen parissa.

Minusta on mahtavaa kuunnella äänitteitä lähettäneiden nuorten erilaisia ääniä ja puhetapoja. Koska lukijat tiesivät, että heidän äänensä kuultaisiin kaikkialla maailmassa, monet tekivät kovasti töitä tehdäkseen äänitteensä hyvin. Jotkut, kuten uusiseelantilainen Thomas (joka luki luvun 3. Nefi 20) tai perulainen José (joka luki luvun 3. Nefi 23), harjoittelivat tunti- tai päiväkausia ennen äänittämistä. Kymmenen nuoren ryhmällä Etelä-Koreasta oli haasteena, ettei englanti ole heidän äidinkielensä. Heidän ratkaisunsa oli toimia yhdessä, kukin äänittäen muutamia jakeita kerrallaan, ja liittämällä ne yhteen luvuiksi 2. Nefi 28 ja 29.

Kun aloitin projektin, tavoitteenani oli auttaa ihmisiä tuntemaan Hengen vaikutus ja pääsemään lähemmäksi Jeesusta Kristusta. Se että näin nuorten, joista useimpia en tunne, vastaavan kutsuuni, osoitti minulle, kuinka syviä tunteita heillä on Mormonin kirjaa kohtaan. Heidän sanansa on nyt ladattu ja niitä on kuunneltu tuhansia kertoja. He auttavat ihmisiä tuntemaan Jumalan Hengen.

Eräs kotiin palannut lähetyssaarnaaja kirjoitti minulle, että viime kuukausina hän oli rukoillut ”uutta tapaa lukea [Mormonin kirjaa] tai uudenlaista tapaa opiskella. Tämä projekti oli vastaus rukouksiini.”

Olen kiitollinen niille, jotka osallistuivat tähän projektiin, ja siitä tavasta, jolla tunsin Herran auttavan sen tekemisessä. Minulle on kunnia olla osa Herran nuorisopataljoonaa ja seisoa muiden Mormonin kirjaa rakastavien rinnalla. Olen myös oppinut, että kun vastaamme Herran profeetan kehotuksiin, Henki ohjaa meidän pyrkimyksiämme.

Tiedän omakohtaisesti, että Mormonin kirja voi auttaa meitä tuntemaan Hengen ja pääsemään lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta. Elämäni onnellisimpia hetkiä on ollut silloin, kun olen säännöllisesti lukenut Mormonin kirjaa. Toivon, että me kaikki Herran nuorisopataljoonassa kuulemme Herran äänen ja tunnemme Hänen voimansa Mormonin kirjan sanojen välityksellä.

Kirjoittaja asuu Kaliforniassa Yhdysvalloissa.

Tulosta