2022
Taivaan ikkunat
Joulukuu 2022


”Taivaan ikkunat”, Nuorten voimaksi, joulukuu 2022.

Tule ja seuraa minua

Mal. 3:8–12

Taivaan ikkunat

Minua on siunattu koko elämäni ajan, kun olen elänyt kymmenysten lain mukaan.

Kuva
perhe

Valokuvat Getty Images ja vanhin Revillon luvalla

Kun vanhemmistani tuli käännynnäisiä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, isälläni ei ollut säännöllistä palkkatuloa. Siihen aikaan, kuten nykyäänkin, Filippiineillä oli paljon köyhyyttä. Työtä oli vaikea löytää.

Niinpä hän rukoili ja kertoi Jumalalle, että hänellä oli todistus kymmenysten laista, mutta hänen täytyisi löytää työpaikka, jotta hän voisi elää sen mukaan. Hän lupasi taivaalliselle Isälle, että hän maksaisi rehelliset kymmenykset koko elämänsä ajan.

No, isäni sai työpaikan. Hän sai siivoojan töitä paikallisesta Coca-Cola-tehtaasta. Kun hän alkoi maksaa kymmenyksiä, hänen elämänsä alkoi muuttua.

Mittaamattoman siunattuja

Meidän piti ennen kävellä kirkkoon, koska meillä ei ollut riittävästi rahaa julkisiin liikennevälineisiin. Tilanne alkoi muuttua. Isä ahersi kovasti vaatimattomassa työssään ja eteni pikkuhiljaa urallaan, ja lopulta hänestä tuli myyntipäällikkö. Meillä oli ruoan lisäksi varaa matkustaa julkisilla liikennevälineillä. Yksi todellinen ihme on se, että kaikki kuusi vanhempieni lasta pääsivät opiskelemaan ja suorittivat tutkinnon.

Kuva
koulun päättäjäiset

Tuon erityisen ihmeen osalta jopa isäni työtoverit näyttivät yllättyvän. ”Kuinka voit lähettää kaikki lapsesi opiskelemaan?” he kysyivät. ”Sinä ansaitset saman verran kuin mekin. Siinä ei kerrassaan ole järkeä!”

Isälläni oli tapana hymyillä ja sanoa: ”Minua on siunattu, koska elän evankeliumin mukaan. Minua on siunattu, koska maksan kymmenykset.”

Lupauksia ja varjelusta

Vanhan testamentin profeetta Malakia opetti: ”Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon – –. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. – Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen.” (Mal. 3:10.)

Olen nähnyt, kuinka perhettäni ja minua on siunattu ajallisesti ja hengellisesti, kun olemme eläneet tämän käskyn mukaan. Minulla on ollut elämässäni useita kokemuksia, joissa minua on suojeltu fyysisiltä tai hengellisiltä vaaroilta. Uskon, että Herra suojeli minua, koska olin uskollinen kymmenysteni maksamisessa.

Kuva
perhe

Kun kymmenysten maksaminen on vaikeaa

Filippiineillä näin köyhyyttä kaikkialla. Neuvoin monille kirkon jäsenille, että kymmenysten ja muiden lahjoitusten maksaminen on tärkeää silloinkin kun se ei ole helppoa.

Muistan erään miehen, joka oli juuri liittynyt kirkkoon. Palvelin siihen aikaan hänen vaarnanjohtajanaan. ”Vaarnanjohtaja, kuinka voin maksaa kymmenykset?” hän kysyi. ”Palkkani ei riitä edes ruokaan.”

Tämä hyvä veli ajoi työkseen moottoroitua kolmipyöräistä polkupyörää. Hän työskenteli lujasti palkkansa eteen. ”Se vaatii uskoa”, vastasin hänelle. ”Mutta lupaan sinulle, että kun elät kymmenysten lain mukaan, Herra siunaa sinua.”

Hän teki niin. Muutamia kuukausia myöhemmin tapasin jälleen tämän veljen. Hän kertoi minulle, että Herra oli todellakin siunannut häntä kaikella, mitä hän tarvitsi.

Presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) kävi kerran Filippiineillä ja oli huolissaan siellä näkemänsä köyhyyden vuoksi. ”Uskon – – koko sydämestäni”, presidentti Gordon B. Hinckley sanoi, ”että jos he ottavat vastaan evankeliumin ja elävät sen mukaan, maksavat kymmenyksensä ja muut lahjoituksensa, vaikka ne olisivat niukkojakin, Herra pitää muinoin antamansa lupauksen heidän hyväkseen, ja heillä on oleva riisiä kulhoissa ja vaatteet päällään ja katto päänsä päällä.”1

Kuva
Gordon B. Hinckley vierailulla Filippiineillä

Olen nähnyt tuon lupauksen täyttyvän.

Uhrilahjojen vaikutukset

Haluan kertoa ajatuksen uhrilahjoista. Jotkut nuoret eivät ehkä ymmärrä sitä uskomatonta hyvää, jota koituu paastouhreista, humanitaarisista lahjoituksista ja muista lahjoituksista. Mutta olen nähnyt noiden lahjoitusten vaikutuksen omakohtaisesti Filippiineillä.

Kuva
kaloja

Olen nähnyt perheiden pelastuvan nälkiintymiseltä paastouhrien ansiosta. Lisäksi paljon hyvää tehdään humanitaarisen avun ja muiden lahjoitusten avulla. Esimerkiksi sillä, että lahjoittaa yhden aterian hinnan humanitaariseen apuun, voitaisiin ruokkia perhe jossakin toisessa osassa maailmaa yhden tai useamman päivän ajan.

Kun elät kymmenysten ja uhrilahjojen lain mukaan, todistan Malakian kanssa, että Herra avaa taivaan ikkunat ja vuodattaa sinulle siunauksen.

Siihen tarvitaan vain uskoa Jeesukseen Kristukseen.

Viite

  1. Artikkelissa Gordon B. Hinckley, ”Inspirational Thoughts”, Ensign, elokuu 1997, s. 7; tai ks. ”Elävän profeetan sanoja”, Valkeus, kesäkuu 1997, s. 33.

Tulosta