2022
Vapahtaja voi pelastaa meidät
Joulukuu 2022


”Vapahtaja voi pelastaa meidät”, Nuorten voimaksi, joulukuu 2022.

Vapahtaja voi pelastaa meidät

Tulet kohtaamaan elämässäsi paljon ongelmia. Mutta taivaallinen Isä antoi Poikansa Jeesuksen Kristuksen auttamaan sinua.

Kuva
Jeesus Kristus

Kristuksen valo, Regan Reichert

Onko sinulla joskus ollut ongelma, joka on tuntunut liian suurelta käsiteltäväksi? Ehkä se oli tavallaan omaa syytäsi – tai jopa enemmän kuin tavallaan. Ehkä sen on sen sijaan aiheuttanut joku, josta välität. Tai ehkä se johtui vain siitä, että elät epätäydellisessä maailmassa. Elämässä riittää ongelmia. Joskus se voi tuntua todella, todella vaikealta.

Hyvä uutinen on, ettei meidän tarvitse koskaan selviytyä niistä yksin. Vapahtaja on ottanut päälleen meidän syntimme, meidän murheemme ja meidän heikkoutemme (ks. Alma 7:11–13). Hän tietää, mitä me koemme ja mitä me tarvitsemme. Kun luotamme Häneen ja hyväksymme Hänen tahtonsa, Hän voi pelastaa meidät mistä tahansa kohtaamastamme ongelmasta.

Hän pelastaa meidät…

Synnistä

Eräs nuori nainen nimeltä Thricia tunsi syyllisyyden, häpeän ja kelvottomuuden tunteita tehtyään jotakin väärää. Hän alkoi kuunnella kirkon musiikkia, katsella kirkon videoita ja tutkia evankeliumiaiheisia puheita tarkkaavaisemmin, mutta nuo tunteet eivät haihtuneet. Viimein hän päätti puhua seurakunnanjohtajansa kanssa. Tavatessaan hänet Thricia tunsi taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen rakkauden itseään kohtaan. Nyt hän tuntee kiitollisuutta siitä, että Vapahtajan sovituksen ansiosta hän voi saada syntinsä anteeksi ja saada apua voittaakseen heikkoutensa. ”Juuri nyt pidän mielessäni sen, että Hän on aina kanssani tällä matkalla”, hän sanoo.

Jokainen meistä epäonnistuu ja tekee syntiä. Mutta Vapahtaja voi auttaa. Hän ei välttämättä poista kaikkia tekojemme seurauksia, mutta Hän voi auttaa meitä, kun rukoilemme taivaalliselta Isältä anteeksiantoa ja yritämme korjata asiat.

Vapahtaja vuodatti verta ja kuoli sinun syntiesi tähden Getsemanessa ja ristillä. Kun päätät tehdä parannuksen ja seurata Häntä, ”vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi” (Jes. 1:18).

Kuva
Jeesus Kristus aviorikoksesta tavatun naisen kanssa

En tuomitse minäkään, Eva Timothy

Vihasta

Toisinaan kohtaamme ongelmia muiden ihmisten huonojen valintojen vuoksi. Erään nuoren naisen paras ystävä alkoi kertoa hänestä valheita muille tytöille heidän seurakunnassaan. Nuori nainen oli ymmärrettävästi vihainen, mutta hän päätti olla ystävällinen, ja taivaallinen Isä ja Vapahtaja auttoivat häntä.

Sinullakin on luultavasti ollut hetkiä, jolloin olet ollut vihainen. Ehkäpä pikkuveljesi ”lainaa” asioita, jotka eivät ole hänen, tai isosiskosi kiusaa sinua jatkuvasti. Tai ehkä olet kokenut vakavampia asioita, joista olla vihainen, kuten laiminlyöntiä tai väkivaltaa.

Kun olet vihainen, rukoile taivaallista Isää. Kuuntele saamaasi innoitusta ja luota Vapahtajan voimaan pelastaa sinut. Aivan kuten Hän otti päälleen sinun syntisi, Hän maksoi niiden ihmisten tekojen hinnan, jotka ovat satuttaneet meitä. Hän voi auttaa meitä päästämään irti vihastamme ja löytämään rauhan aikanaan.

Pelosta

Eräs uusi lähetyssaarnaajasisar pelkäsi monia asioita – uuteen paikkaan menemistä, evankeliumista kertomista satunnaisille ihmisille – jopa lentokoneella matkustamista. Niinpä hän oli peloissaan, kun he eräällä lennolla joutuivat turbulenssiin. Mutta sillä hetkellä hän muisti Vapahtajan, ja vaikka häntä yhä pelotti, hänen uskonsa Vapahtajaan toi rauhan tunteen. ”Jeesus Kristus oli tyynnyttänyt meret, ja Hän saattoi ehdottomasti tyynnyttää lentopelkoni”, hän sanoo.

Ehkäpä pelkäät esimerkiksi korkeita paikkoja, hämähäkkejä tai puheiden pitämistä kirkossa. Tai ehkä olet ahdistunut tai pelkäät vakavia ongelmia kuten sairautta, perheriitoja tai vaikeuksia paikkakunnallasi.

Olipa pelkojesi syy mikä tahansa, muista, että Vapahtaja rakastaa sinua ja ymmärtää. Saatat yhä toisinaan pelätä, mutta uskosi Jeesukseen Kristukseen voi antaa Hänen tyynnyttää myrskyisiä meriäsi ja pelastaa sinut pelosta.

Murheesta

Chase oli hyvin surullinen, kun hänen vanhempansa erosivat. Eräänä päivänä hän itki ja rukoili taivaallista Isää. Rukoillessaan hän tunsi rauhaa ja tiesi, että Jeesus Kristus välitti hänestä ja tiesi, mitä hän joutui kokemaan.

Meillä kaikilla on murheellisia aikoja. Mutta Vapahtaja otti päälleen kipuja, ahdinkoja, koetuksia, sairauksia ja kuoleman, jotta Hän osaisi ”lihan mukaisesti auttaa kansaansa” (Alma 7:11–12). Hän tietää tarkalleen, miltä sinusta tuntuu ja kuinka Hän voi auttaa sinua.

Ongelmasi eivät ehkä katoa, mutta Hän keventää ne kuormat, jotka on pantu harteillesi, ja vahvistaa sinua, niin että voit kantaa kuormasi helposti (ks. Moosia 24:14–15).

Kuva
Jeesus Kristus

Hän on noussut, Dan Wilson

Kuolemasta

Cherry oli 12-vuotias, kun hänen äitinsä kuoli. Cherry ei ollut vielä kirkon jäsen, ja hänestä tuntui, ettei hänen elämällään ollut enää merkitystä. Hän tunsi olevansa hajalla, surullinen ja yksin. Hän jopa mietti oman henkensä riistämistä. Sitten hän sai tietää evankeliumista, ja nyt hän valmistautuu menemään kasteelle äitinsä puolesta temppelissä. Hän tietää, että koska Vapahtaja kuoli ja nousi kuolleista, me kaikki nousemme jonakin päivänä kuolleista. Kuolema ei ole loppu.

Rakkaan ihmisen kuolema on yksi vaikeimmista asioista, mitä voimme kokea. Mutta Vapahtaja tuo toivoa. Kun turvaamme Häneen, me voimme toivoa iankaikkisuutta, joka on onnellisempi kuin osaamme kuvitella.

Kyllä, elämä on täynnä ongelmia – pieniä, isoja ja joitakin, jotka tuntuvat liian suurilta käsitellä. Mutta taivaallinen Isä antoi Poikansa ratkaisuksi niihin kaikkiin. Kun pyrit seuraamaan Jeesusta Kristusta, Hän antaa sinulle voimaa kestää ja pelastaa sinut kerta toisensa jälkeen.

Tulosta