2023
Kerro siitä, mikä on sinulle rakasta
Heinäkuu 2023


”Kerro siitä, mikä on sinulle rakasta”, Nuorten voimaksi, heinäkuu 2023.

Kerro siitä, mikä on sinulle rakasta

Rakkautesi evankeliumia, muita ja Herraa kohtaan antaa sinulle voimaa kertoa evankeliumista.

Kuva
Jeesus Kristus, origami, älypuhelin, neula ja lanka, silta, Mormonin kirja

Tätä tarkoitusta varten, Yongsung Kim, havenlight.com

Kävin ensimmäisen kerran Ribblejoella lähellä Prestonia Englannissa palvellessani nuorena lähetyssaarnaajana Britannian lähetyskentällä. Siellä apostoli ja lähetyssaarnaaja Heber C. Kimball oli kastanut Jeesuksen Kristuksen palautetun kirkon ensimmäiset käännynnäiset Pohjois-Amerikan ulkopuolella heinäkuussa 1837.

Kun seisoin sillalla, josta on näkymä joelle, ja ajattelin, mitä siellä oli tapahtunut, sain voimallisen todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen palautetusta evankeliumistaan.

Lähetystyöni oli suurenmoinen, käänteentekevä kokemus elämässäni. Nykyään pohdin usein sitä, millainen ilo minulle on ollut käyttää suuri osa elämästäni siihen, että kerron Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. En osaa ajatella mitään sen tärkeämpää.

Tarve kertoa evankeliumista

Kuvittele, että olisit ollut Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi Hänen ylösnousemuksensa aikaan. Eikö olisikin ollut suurenmoista nähdä Hänet ja kuulla Hänen sanomansa?

Ylösnousseen Herran voimallinen sanoma oli kutsu ja käsky kertoa Hänen evankeliumistaan. Hän sanoi: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni” (Matt. 28:19) ja ”menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille” (Mark. 16:15).

Presidentti Russell M. Nelson on julistanut: ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ei ole koskaan tarvittu kipeämmin kuin tänään. – – Meillä on pyhä vastuu kertoa Jeesuksen Kristuksen voimasta ja rauhasta kaikille, jotka kuuntelevat ja jotka antavat Jumalan vallita elämässään.”1

Herra tarvitsee sinua nyt

Elät ainutlaatuista ja ratkaisevaa aikaa – viimeistä taloudenhoitokautta ennen Jeesuksen Kristuksen toista tulemista. Profeetta Joseph Smith profetoi, että ennen kuin Herra tulee jälleen, ”Jumalan totuus etenee uljaana, jalona ja riippumattomana, kunnes se on täyttänyt jokaisen mantereen, käynyt jokaisella seudulla, pyyhkäissyt yli jokaisen maan ja kaikunut jokaiseen korvaan, kunnes Jumalan aivoitukset on täytetty ja suuri Jehova on sanova, että työ on tehty”2.

Kuka auttaa tämän toteuttamisessa? Sinä!

Sinun ei tarvitse olla kokoaikainen lähetyssaarnaaja voidaksesi kertoa evankeliumista. Herra tarvitsee sinua nyt, jotta Hänen riemullisen, iankaikkisesti merkittävän evankeliuminsa kertominen sanoin ja teoin tulee sinulle elämäntavaksi ja osaksi sitä, millainen olet.

Keskity rakkauteen

Tärkein syy, miksi kerromme evankeliumista muille, on se, että Herra on pyytänyt meitä tekemään niin. Joskus se voi olla haasteellista, mutta lupaan, että kun keskityt Herraan Jeesukseen Kristukseen ja siihen, kuinka paljon rakastat Häntä ja kuinka paljon Hän rakastaa sinua, sinua johdatetaan pyrkimyksissäsi.

Kuva
Suurennuslasi Jeesuksen Kristuksen kuvan päällä

Hän on noussut, Greg Olsen

Rakkautesi evankeliumia ja muita kohtaan sekä – mikä tärkeintä – rakkautesi Herraa kohtaan antaa sinulle voimaa ottaa vastaan Hänen jumalallisen kutsunsa kertoa Hänen evankeliumistaan.

Rakasta evankeliumia

Herra on sanonut: ”Ota vastaan oppia minulta” (OL 19:23; ks. Matt. 11:29). Mitä enemmän tutkit evankeliumia ja opit Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen pyhästä tehtävästään Vapahtajana ja Lunastajana, sitä enemmän rakkautesi evankeliumia kohtaan kasvaa.

Kerrot rakkaudestasi evankeliumiin, kun elät sen mukaan. Apostoli Paavali opetti: ”Näytä sinä [uskovista] hyvää esimerkkiä puheissasi ja elämäntavoissasi, rakkaudessa, uskossa ja puhtaudessa” (1. Tim. 4:12). Hyvin usein ihmiset ovat vastaanottavaisia evankeliumille, koska he ovat saaneet myönteisiä kokemuksia kirkon jäsenten kanssa. Älä elä hengellisyyttä peitellen. Anna valosi loistaa (ks. Matt. 5:16) ja osoita muille, että evankeliumi on tärkeä osa sitä, kuka olet ja mitä teet.

Rakasta muita

Ajattele ystäviäsi. Kerrotko heille elokuvista, musiikista ja ruoista, joista pidät? Käytätkö kykyjäsi ja harrastuksiasi heidän hyväkseen? Ehkäpä olet miettinyt, ottavatko he evankeliumin vastaan, jos kerrot siitä heille. Et saa koskaan tietää, ellet yritä. Presidentti Nelson on opettanut: ”Jokainen ansaitsee mahdollisuuden saada tietää Jeesuksen Kristuksen palautetusta evankeliumista.”3

Auta rakastaen ystäviä, perheenjäseniä, naapureita, luokkatovereita ja muita – muistaen, että he ovat veljiäsi ja sisariasi ja taivaallisen Isäsi rakkaita lapsia – niin sinun on helpompi kertoa heille evankeliumista.

Rakasta Herraa

Meidän Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenten sanoma maailmalle on, että Jeesus Kristus elää! Hän on mahdollistanut sen, että jokainen meistä voi saada pelastuksen ja korotuksen.

Tunnet Herran rakastavan sinua, kun pohdit kaikkea, mitä Hän on tehnyt hyväksesi. Sielusi täyttyy rakkaudella Häntä kohtaan, ja huomaat, ettet voi olla kertomatta niistä ihmeellisistä totuuksista, joita olet saanut Häneltä.

Sinun ilosi on oleva suuri

Hengellisesti innoittava kokemukseni sillalla Ribblejoen yllä nuorena lähetyssaarnaajana toi minulle iankaikkista iloa, jota luvataan niille, jotka kertovat evankeliumista muille (ks. OL 18:15).

Herran Jeesuksen Kristuksen apostolina olen nyt vieläkin varmempi siitä, että evankeliumista kertominen on ilo ja syvällinen ilmaus rakkaudestamme palautettua evankeliumia, Jumalan lapsia ja Herraa kohtaan.

Kuva
Quentin L. Cook sekä nuoria

Vanhin Cook puhuu Taalin tulivuorenpurkauksen vuoksi evakuoitujen nuorten kanssa Batangasissa Filippiineillä 15. tammikuuta 2020.

Todistan, että kun otat vastaan Herran kutsun ja kerrot siitä, mikä on sinulle rakasta, autat Häntä rakentamaan kirkkoaan ja valmistat maailmaa Hänen paluutaan varten, jolloin ”Hän on hallitseva kuninkaiden Kuninkaana ja – – herrojen Herrana”4. Rukoilen, että seuraat Häntä ja kerrot Hänen evankeliumistaan koko elämäsi ajan.

Tulosta