2023
Kirkon tarjoama koulutus: Jokaiselle löytyy paikka
Lokakuu 2023


”Kirkon tarjoama koulutus: Jokaiselle löytyy paikka”, Nuorten voimaksi, lokakuu 2023.

Kirkon tarjoama koulutus: Jokaiselle löytyy paikka

Koulutus on tärkeää. Herra – ja Hänen kirkkonsa – auttavat sinua oppimaan kaiken mahdollisen.

Kuva
Nuoria piirissä

Valokuva ??

”Mitkä ovat suunnitelmani lukion tai ammattikoulun jälkeen?”

”Mitä haluan tehdä?”

”Miksi haluan tulla?”

”Sopiiko korkeakoulu minulle?”

Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä! Ja vastauksilla on merkittävä, elinikäinen vaikutus elämääsi. Siksi Herra – ja Hänen kirkkonsa – haluavat auttaa sinua oppimaan kaiken mahdollisen.

Miksi koulutus on niin tärkeää?

Taivaallinen Isä haluaa sinun olevan aina oppimassa. On olemassa ajallisia ja hengellisiä syitä tavoitella oppimista ja koulutusta. Pyhissä kirjoituksissa opetetaan: ”Jumalan kirkkaus on äly eli toisin sanoen valo ja totuus” (OL 93:36). Oppiminen ja koulutus ovat ”osa iankaikkista tavoitettasi tulla enemmän taivaallisen Isän kaltaiseksi”1.

Rakas profeettamme, presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Kirkossa koulutuksen ja tiedon hankkiminen ovat uskonnollisia, vastuullisia tehtäviä. Me koulutamme mieltämme, jotta jonakin päivänä voimme palvella jotakuta muuta tavalla, jolla on arvoa.”2

Herra auttaa sinua

Suuria siunauksia tulee, kun otat Herran mukaan opiskeluusi. Hän auttaa sinua voittamaan esteitä – ehkä sinun on vaikea keskittyä koulussa tai lukeminen on sinulle vaikeaa. Kun käännyt Herran puoleen ja teet oman osasi, Herra vahvistaa ponnistelujasi ja tarjoaa tilaisuuksia, joita et osaa nyt edes kuvitella!

Apua Herran kirkolta

Asuitpa missä tahansa, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko tarjoaa koulutusmahdollisuuksia kirkon koululaitoksen kautta. Tähän sisältyy seminaari, joka tarjoaa hengellisen perustan oppimisellesi yläkoulu- ja lukio- tai ammattikouluvuosinasi. Ja siihen sisältyy monia kirkon kouluja ja ohjelmia.

Tiedätkö, miksi kirkko sijoittaa niin paljon resursseja koulutukseen? Se johtuu Herran rakkaudesta sinua kohtaan. Hän haluaa sinun kasvavan lähemmäksi Häntä ja saavan emotionaalista, älyllistä ja hengellistä voimaa. Kirkon johtajat haluavat samaa! Me rukoilemme sinun ja menestyksesi puolesta. Me panostamme sinuun ja siihen, että autamme sinua saavuttamaan jumalalliset mahdollisuutesi.

Opi korvaamaan pelko uskolla

Kuinka Herra ja Hänen kirkkonsa voivat auttaa sinua koulutuspolullasi? Eräs nuori mies Brasiliasta oppi, että Herra ja Hänen kirkkonsa voivat auttaa merkittävin tavoin.

Opiskelu tuntui Samadista pelottavalta. ”Minusta tuntui, ettei se ollut minua varten”, hän sanoo. ”Mutta isäni kannusti minua kokeilemaan BYU – Pathway Worldwide -ohjelmaa. Minua pelotti enkä uskonut itseeni, mutta päätin liittyä mukaan.”

Aluksi Samad oli turhautunut. ”Minusta tuntui, etten ollut saavuttanut mitään”, hän sanoo. ”Tarvitsin valoa ja toivoa. BYU – Pathwaysta tuli minulle se toivo.”

Samad alkoi luottaa itseensä ja taivaalliseen Isään. ”Mitä enemmän opin joka viikko, sitä paremmalta minusta tuntui”, hän kertoo. ”Palvelulähetyssaarnaajat ja opettajat muistuttivat minua lahjoistani ja kyvyistäni. Loistavat oppikurssit ja kertomukset ihmisistä, jotka ovat saaneet siunauksia, ovat auttaneet minua avaamaan sydämeni ja antamaan Herran muuttaa minua paremmaksi.”

Samadin toivottomuus ja tulevaisuudenpelko haihtuivat aina uuden lukukauden myötä. ”Haluan kertoa tästä kokemuksesta muille, joilla on samoja pelkoja ja ahdistusta kuin minulla”, hän sanoo. ”Jeesuksessa Kristuksessa on toivoa. Hän voi auttaa sinua opiskelussasi. Otin ensimmäisen askeleen, enkä tule koskaan katumaan sitä.”

Sinulle on paikka, valitsetpa minkä tahansa koulutuspolun. Herra haluaa sinun käyttävän koulutustasi vaikuttaaksesi asioihin, ja Hän opastaa sinua, kun pyrit oppimaan koko elämäsi ajan.

Kuva
Nuoria nostamassa käsiään koulussa

Mitä vaihtoehtoja on tarjolla?

Vaikka kirkon kaikki koulutusohjelmat on suunniteltu tuomaan sinut lähemmäksi Jeesusta Kristusta, niin kullakin ohjelmalla on oma painopisteensä. Tässä on kirkon koululaitoksen tarjoamia vaihtoehtoja:

  • Instituutti on ohjelma, jonka tarkoituksena on tarjota hengellistä täydennystä ja sosiaalisia yhteyksiä nuorille aikuisille, jotka opiskelevat muualla kuin kirkon oppilaitoksessa tai eivät enää opiskele.

  • BYU – Pathway Worldwide palvelee opiskelijoita yli 180 maassa auttaen heitä kasvattamaan itseluottamustaan akateemisesti. Oppilaat voivat saada korkealaatuista, kohtuuhintaista koulutusta missä tahansa he asuvatkin.

  • Brigham Youngin yliopisto (BYU) Provossa Utahissa on akateemisesti vaativa ja sinne on valikoivat sisäänpääsyvaatimukset ja kohdennetut jatko-opiskeluohjelmat.

  • BYU–Havaijissa on opiskelijoita yli 70 maasta, painottuen Aasiaan ja Tyynenmeren alueelle

  • BYU–Idaho painottaa erityisesti perustutkinto-opiskelijoiden koulutusta keskittyen opettamiseen.

  • Ensign College Salt Lake Cityssä Utahissa tarjoaa innovatiivisia, uskoa rikastavia ja käytännönläheisiä kursseja, joiden tarkoituksena on auttaa opiskelijoita Utahin suurkaupunkialueella saamaan työpaikka.

Tulosta