2023
Julen är hopp, frid och kärlek
December 2023


”Julen är hopp, frid och kärlek”, Vägledning för de unga, dec. 2023.

Julen är hopp, frid och kärlek

Under julen fokuserar vi på det hopp, den frid och den kärlek som Jesus Kristus erbjuder världen.

Bild
Jesusbarnet, Maria och Josef

Himlens gåva, av Dan Wilson

Jesu Kristi utlovade födelse förde med sig ”stort ljus” (Jesaja 9:2) och ”bud … om en stor glädje” (Lukas 2:10) till världen. Julen är det perfekta tillfället att fokusera våra hjärtan och sinnen på Jesusbarnet som föddes för så länge sedan och hoppet, friden och kärleken som hans evangeliebudskap för in i våra hjärtan när vi villigt följer honom.

Bild
Jesus Kristus

Led, milda ljus, av Simon Dewey

Hopp i Frälsaren

För några år sedan diagnosticerades en 19 månader gammal flicka, Hope Gentile, med en tumör i nedre delen av ryggen. ”Under de följande fem månaderna av operationer och cellgiftsbehandling”, säger Hopes far Nicholas, ”skapade Hopes kamp för livet ett kalejdoskop av upplevelser.”

En kväll under Hopes andra fem dagar långa cellgiftsbehandling lade broder Gentile märke till hur mycket hår hon hade tappat. Hennes kvarvarande rödblonda fjun gav honom en smärtsam påminnelse om hennes dödlighet. Men han fann tröst i Herrens löfte att ”inte ett hårstrå från [hennes] huvud ska falla till marken obemärkt” (Läran och förbunden 84:116).

”Jag kände att Jesus Kristus var djupt medveten om Hopes resa – och vår sorg”, säger broder Gentile. ”Han ’lämnade oss inte faderlösa’” (se Johannes 14:18).

Vid läggdags en kväll när broder Gentile läste en kartonnagebok för Hope, frågade han med fånig röst: ”Vad säger ugglan?” Hope fnissade och svarade: ”Ho-ho!” Sedan frågade han: ”Vad säger kossan?” Hope svarade stolt: ”Mu!”

I det ögonblicket lade broder Gentile märke till en bild av Frälsaren i Hopes sovrum. Anden manade honom att fråga: ”Hope, och vad säger Jesus?”

Hope gosade in sig mot hans axel, öppnade sina stora blå ögon och viskade: ”’Hålla dig.’ Jesus säger: ’Hålla dig.’”

Broder Gentile kramade försiktigt om Hopes lilla kropp och grät innerligt. När Hope kramade tillbaka viskade hon: ”Älskar dig, dada.”

Hopes prövning och osäkra framtid förde broder Gentile, hans fru Christina och deras familj närmare varandra och Frälsaren. ”Jesus höll vår familj i sina kärleksfulla armar”, säger broder Gentile. ”Jag har begrundat den ömma sanning som Gud undervisade mig om genom min dotters ord: Jesus håller om oss och välsignar oss i våra prövningar om vi låter honom.”1

Bild
flicka

Hope Gentile, fyra dagar före sin första cellgiftsbehandling i mars 2015.

Frid i Kristus

Jag är glad att kunna berätta att familjen Gentiles tro och böner besvarades. I dag är Hope en frisk, glad tioåring.

Men hur är det med de tillfällen när Guds svar inte är vad vi hade hoppats på? Kan frid komma mitt i personlig sorg?

Ja! Vi finner alltid frid när vi vänder oss till Frälsaren, vars födelse i Betlehem vi firar vid den här årstiden. Under julen kan våra personliga prövningar, vår sorg och vår sjukdom ofta kännas oförenliga med vårt julfirande. Men vårt vittnesbörd om Frälsarens födelse, död och uppståndelse ger frid och glädje.

Vår älskade profet, president Russell M. Nelson, har lärt oss:

”Liksom Frälsaren erbjuder frid ’som övergår allt förstånd’ [Filipperbrevet 4:7], erbjuder han också glädje med en intensitet, ett djup och en bredd som trotsar mänsklig logik och jordiskt förstånd. Till exempel verkar det inte möjligt att känna glädje när ens barn lider av en obotlig sjukdom eller när man förlorar jobbet, eller när ens make bedrar en. Ändå är det precis den glädjen som Frälsaren erbjuder. Hans glädje är konstant och försäkrar oss om att våra ’lidanden ska endast vara ett ögonblick’ [Läran och förbunden 121:7] och ska helgas till vårt bästa [se 2 Nephi 2:2].”2

När Herren talar tröstande till våra själar kan vi förena oss med ”den stora himmelska här som prisade Gud och sa: ’Ära åt Gud i höjden och frid på jorden bland människor’” (se Lukas 2:13–14). Vi kan komma och ”jubelsånger höja”3 för Kristus och känna att ”allt är frid”.4

Kärlekens gåva

Fadern känner dig fullkomligt – dina prövningar och ofullkomligheter, din längtan och dina förluster. Eftersom han älskar dig har han gett dig den största gåva du någonsin kan få.

”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv” (Johannes 3:16).

Eftersom Sonen också älskar dig gav han villigt sitt liv för dig.

Guds enfödde Sons gåva innebär varaktigt hopp och frid som möjliggörs genom Frälsarens försoning och uppståndelse. ”Den främsta anledningen till att vi firar jul är på grund av påsken”, har president Nelson påmint oss. ”Tack vare Jesus Kristus kan vi omvända oss och få förlåtelse för våra synder. Tack vare honom kommer var och en av oss att uppstå.”5

Bild
den uppståndne Jesus Kristus vid graven

Illustration: Dan Burr

Högläsning av de heliga redogörelserna för Frälsarens födelse i Nya testamentet står i centrum för många av våra favorittraditioner, men låt oss inte glömma att vi inte skulle ha julen utan hans försoning och uppståndelse. Mormons bok vittnar om att den uppståndne Kristus är verklig och om hans läras rikedom och djup. Om du använder sanningarna om Kristus som finns på dess sidor under julen och delar med dig av dem till andra, ger du större mening åt ditt julfirande.

Jag vittnar om att Frälsarens kärlek och centrala roll i frälsningsplanen ger frid (se Johannes 14:27) och ”ett storslaget hopp” (Ether 12:32) – vid juletiden och alltid.

Slutnoter

  1. Jag tackar Nicholas Gentile och hans dotter Hope för att de lät mig berätta om deras familj. Broder Gentile verkar som institutchef och koordinator för kyrkans seminarier och religionsinstitut i East Lansing i Michigan, USA.

  2. Russell M. Nelson, generalkonferensen i oktober 2016 (Liahona, nov. 2016, s. 82).

  3. Se ”Församlens I trogne”, Psalmer, nr 140.

  4. ”Stilla natt”, Psalmer, nr 144.

  5. Russell M. Nelson, ”Svaret är alltid Jesus Kristus”, generalkonferensen i april 2023, (Liahona, maj 2023, s. 127).

Skriv ut