2023
Stigen från Betlehem
December 2023


”Stigen från Betlehem”, Vägledning för de unga, dec. 2023.

Stigen från Betlehem

Jesus Kristus, barnet i Betlehem, för oss till förbundsstigen som leder till templet och tillbaka till vår himmelske Faders närhet.

Bild
julkrubba och Kristi dop

Illustration: Corey Egbert

I december förra året besökte min fru och jag Betlehem. När jag såg ut över staden och gick på dess gator sjöng jag ”O Betlehem, du lilla stad” för mig själv (Psalmer, nr 146). Jag tänkte tillbaka till över 2 000 år sedan, till när Maria och Josef kom dit för att skattskrivas. Jag tänkte på Maria som färdades medan hon var gravid och som födde barn i ett stall.

Vi besökte de steniga palestinska kullarna i närheten, bland annat där herdarna vakade över sina hjordar. Jag tänkte på ängeln som visade sig för dem och förkunnade ”bud … om en stor glädje för hela folket” (Lukas 2:10) och bad dem leta efter barnet i en krubba. Vi såg grottliknande stall likt det där Jesus bör ha fötts och stenkrubbor likt den där han bör ha legat.

På andra ställen såg vi platser där Jesus gick, undervisade, led, dog och uppstod. Jerusalem, Tempelberget, Olivberget, Getsemane, Golgata och Trädgårdsgraven. Vi såg Jesu livsstig, från profetior om honom till hans födelse till hans död och uppståndelse.

Det var underbart att besöka de här platserna, men man behöver inte åka dit för att förstå och verkligen känna ett band till barnet i Betlehem och Frälsaren på Golgata. Jag vet – och du kan veta – genom den Helige Andens kraft att Jesus Kristus är Guds Son och världens Frälsare.

Och med det vittnesbördet kanske du tänker på Frälsarens födelse och hans väg genom livet och undrar: Vilken är min väg? Hur kan jag följa i hans fotspår?

Bild
Jesus Kristus undervisar

Hur man kommer till Frälsaren i dag

För att komma till Frälsaren behöver du inte vandra där Jesus vandrade. Du behöver sträva efter att vandra som han vandrade och följa hans exempel.

I dag åker vi inte till Betlehem för att söka Frälsaren. Vi vänder oss till skrifterna och kyrkans ledare. De som inte tillhör vår tro vänder sig till missionärer och vänner som är medlemmar i kyrkan. Vi går till dopbassänger och sakramentsmöten. Vi besöker templet. Med andra ord ingår och håller vi heliga förbund.

Barnet i Betlehem är anledningen till att vi tar del av sakramentet. Han är anledningen till att vi besöker templet. Han är hur vi kommer in och håller oss kvar på förbundsstigen, som leder genom templet och slutligen tillbaka till vår himmelske Faders närhet. Han är anledningen till att vi strävar efter att utföra frälsningens och upphöjelsens verk.

Bild
uppståndelsen och en julkrubba

Hur du kan fira den här julen

Vår himmelske Faders ”heliga barn” (Moroni 8:3) Jesus är också anledningen till att vi firar jul. Hans frid, som inte är av den här världen, är anledningen till att vi förenar oss med andra över hela världen och önskar ”frid på jorden bland människor” (Lukas 2:14) – åt hela den mänskliga familjen.

Djupet av julens innebörd för dig och mig som Jesu efterföljare i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga kommer av vårt förbundsband till Frälsaren och vår himmelske Fader. Den kommer av att vi förstår Jesu Kristi roll i våra liv.

Ta dig tid den här julen att reflektera över undret med scenen i stallet i Betlehem för alla dessa år sedan. Och lyssna till Anden som vittnar för dig att barnet i krubban är den som sonade för dig, mig och hela mänskligheten. Kom sedan ihåg vad han har uppmanat oss att göra och vad han har lovat oss. Låt oss komma ihåg våra förbund.

Låt allt du gör den här tiden på året öka din tro på Jesus Kristus och din tillit till honom. Sträva efter att göra det han skulle göra. Sträck dig ut till andra i kärlek. Var ett exempel och visa andra det eviga ljuset som lyste på de mörka gatorna i den lilla staden Betlehem.

Skriv ut