Generalkonference
Tro til at handle og blive
Oktoberkonferencen 2021


Tro til at handle og blive

Gennem bøn, studium af skriften og handling kan vi låse op for himlens velsignelser og blive bedre tilhængere af Frelseren Jesus Kristus.

Kort tid efter jeg var blevet kaldet til at tjene som generalautoritet og halvfjerdser, havde jeg mulighed for at tale med præsident Russell M. Nelson et par minutter. Det var et uplanlagt møde i cafeteriet, og han var så venlig at invitere ældste S. Mark Palmer og mig til at sidde og spise frokost med ham.

»Hvad taler vi om til frokost med profeten?« var den tanke, jeg tænkte på. Så jeg besluttede mig for at spørge præsident Nelson, om han havde nogle råd eller vejledning til mig, siden jeg lige var begyndt på min kaldelse. Hans svar var meget enkelt og direkte; han så på mig og sagde: »Ældste Schmeil, du er kaldet til det, du kan blive.« Jeg gik væk fra den oplevelse og tænkte over, hvad Herren ønsker, at jeg skal blive. Da jeg tænkte over det, indså jeg, at han ønsker, at jeg bliver en bedre ægtemand, far og søn og en bedre tjener. Jeg indså så, at alt dette kunne opnås, når jeg arbejdede på at blive en bedre Jesu Kristi discipel.

Ved sidste generalkonference sagde præsident Nelson: »At gøre hvad som helst godt vil kræve en indsats. At blive en sand Jesu Kristi discipel er ingen undtagelse.«1 Præsident Nelson opfordrer os til at arbejde hårdt for at blive en bedre Jesu Kristi discipel. Han fortalte os, at for at blive mere som Frelseren, må vi styrke vores tro ved blandt andet at bede, handle og studere.

1. Bed

Han sagde: »Bed jeres himmelske Fader i Jesu Kristi navn om hjælp.«2 At bede om noget i bøn er en af nøglerne til at vide, hvordan man bliver en bedre Jesu Kristi discipel.

Hen mod slutningen af sin tjenestegerning blandt nefitterne på det amerikanske fastland steg Jesus Kristus op til himlen. Senere samledes hans disciple og »forenede sig i indtrængende bøn og faste. Og Jesus viste sig igen for dem, for de bad til Faderen i hans navn.«3 Hvorfor viste Jesus sig igen for sine disciple? Fordi de bad; de spurgte.

Derpå fortsatte han:

»Nu drager jeg til Faderen. Og sandelig siger jeg til jer: Hvad I end beder Faderen om i mit navn, det skal gives jer.

Derfor, bed, og I skal få; bank på, og der skal lukkes op for jer; for den, der beder, får; og for den, der banker på, skal der lukkes op.«4

Vi er nødt til at bede i tro om at kende Herrens vilje og acceptere, at Herren ved, hvad der er bedst for os.

2. Handl

At handle er en anden afgørende nøgle til at blive en bedre Jesu Kristi discipel. Når vi handler, vil han vejlede og lede os på vejen. Jeg er sikker på, at Nefi søgte Herrens vejledning for at vide, hvordan han fik bronzepladerne fra Laban, og alligevel prøvede han og hans brødre to gange uden held. Men de handlede, og Herren vejledte dem undervejs. Tredje gang lykkedes det til sidst for Nefi. Han sagde: »Jeg blev ført af Ånden uden på forhånd at vide, hvad jeg skulle gøre.«3

Det er sådan, Herren virker, når vi gør en indsats og handler, selv når vi ikke har en klar forståelse af, hvad der skal gøres. Herren fortalte Nefi, hvad han skulle gøre: Gå hen og hent pladerne. Men han fortalte ikke Nefi, hvordan han skulle gøre det. Han overlod det til Nefi at finde ud af det og søge Herrens hjælp – og det er ofte sådan, Herren arbejder i vores liv. Når vi handler i tro, leder og vejleder Herren os.

3. Studér

I 3 Nefi nævnte disciplene for Frelseren, at der var mundhuggerier blandt folket angående Kirkens navn. Som svar underviste Frelseren i et vigtigt princip, da han spurgte: »Har de ikke læst skrifterne?«6 Så er studium en anden afgørende nøgle til at blive en bedre Jesu Kristi discipel. Bøn og skriftstudium går hånd i hånd. De arbejder sammen til vores gavn. Det er den proces, som Herren har fastlagt. »Tag for jer af Kristi ord, for se, Kristi ord vil fortælle jer alt det, som I skal gøre.«7

Frelseren belærte også om, at vi ikke blot skulle studere skrifterne, men også undervise ud fra dem, sådan som han viste nefitterne: »Og se, det skete, at da Jesus under ét havde udlagt alle de skrifter, som de havde skrevet, befalede han dem, at de skulle undervise i det, som han havde udlagt for dem.«8

Det er en af grundene til, at det var så vigtigt for Nefi at vende tilbage og få fat i bronzepladerne: Hans familie havde ikke blot brug for skrifterne til at hjælpe dem til at rejse til det forjættede land, men også til at hjælpe dem med at undervise deres børn. Vi må også søge vejledning fra skrifterne på vores rejse, og vi må undervise ud fra dem i vores hjem og kirkekaldelser.

4. Handl for at blive

Mange gange kommer svar på bønner ikke med det samme. Men vi må have tro til at fortsætte, handle i retfærdighed og være vedholdende ligesom Nefi, da han forsøgte at få fat i bronzepladerne. Herren vil vise os lidt ad gangen; når vi studerer skrifterne, vil Herren give os svarene eller den nødvendige styrke til, at vi kan komme igennem endnu en dag, endnu en uge og prøve endnu en gang. Ældste Richard G. Scott sagde: »Vær taknemmelig for, at Gud sommetider lader dig kæmpe i lang tid, inden svaret kommer. Det bevirker, at din tro vokser og din karakter udvikles.«9

Gennem bøn og skriftstudium har Herren altid givet mig styrke til at handle og udholde endnu en dag, endnu en uge og prøve endnu en gang. Mange gange kom svarene ikke med det samme. Jeg har spørgsmål, der endnu ikke er blevet besvaret, men jeg bliver ved med at spørge og studere, og jeg er glad for, at Herren fortsat giver mig styrke til at handle, mens jeg venter på svar.

Ældste Scott sagde også: »Når du bevæger dig ud over grænserne for din egen forståelse og ind i tvivlens tusmørke, når du udøver tro, bliver du ledt til løsninger, som du ellers aldrig ville have fundet.«10

At blive en bedre tilhænger af Frelseren Jesus Kristus er en livslang rejse, og vi befinder os alle i forskellige stadier og bevæger os i forskellige tempoer. Vi må huske, at det ikke er en konkurrence, og vi er her for at elske og hjælpe hinanden. Vi er nødt til at handle for at give Frelseren mulighed for at arbejde sammen med os i vores liv.

Herren talte til Sidney Rigdon og sagde følgende: »Jeg har betragtet dig og dine gerninger. Jeg har hørt dine bønner og beredt dig til et større værk.«11 Jeg vidner om, at Herren hører og besvarer vores bønner, han kender os, han har et stort værk for hver eneste af os. Gennem bøn, studium af skriften og handling kan vi låse op for himlens velsignelser og blive bedre tilhængere af Frelseren Jesus Kristus.

Præsident Dallin H. Oaks har forklaret: »Den endelige dom er ikke blot en evaluering af mængden af alle gode og onde gerninger – hvad vi har gjort. Det er en erkendelse af det endelige produkt af vores gerninger og tanker – altså hvad vi er blevet12

Jeg er taknemlig for profeter, seere og åbenbarere; de er vægterne på tårnet. De ser ting, som vi ikke ser. Jeg vidner om, at vi gennem deres ord kan blive bedre til at følge Frelseren Jesus Kristus og opnå vores potentiale. Jeg vidner om, at Jesus Kristus lever og kender os hver især individuelt. Dette er hans kirke. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Udskriv