2011
Leringen voor onze tijd
oktober 2011


Leringen voor onze tijd

Profeten van weleer vertellen dat het Boek van Mormon vele ‘duidelijke en waardevolle dingen’ bevat die bewaard zijn om ons tot lering te strekken in deze tijd (zie 1 Nephi 13:40; 19:3). Deze waarheden scheppen duidelijkheid en meer inzicht in de volheid van het evangelie van Jezus Christus en bieden de lezers van het Boek van Mormon de hoop en de kracht om de moeilijkheden van het leven aan te kunnen. In de volgende citaten getuigen hedendaagse profeten en apostelen van deze belangrijke leringen.

De Heer denkt aan ons

Afbeelding
President Thomas S. Monson

‘Dit doet mij denken aan de woorden van de Heer in het boek Ether, in het Boek van Mormon. De Heer zegt: ‘Gij kunt dit grote diep niet oversteken, tenzij Ik u voorbereid op de golven der zee en de winden die zijn uitgegaan en de watervloeden die zullen komen’ [Ether 2:25]. Broeders en zusters, Hij heeft ons voorbereid. Als we naar zijn woorden luisteren en de geboden naleven, overleven we deze tijd van veel te grote tolerantie en goddeloosheid — een tijd die te vergelijken is met de golven, winden en overstromingen die vernietiging met zich mee kunnen brengen. Hij denkt altijd aan ons. Hij heeft ons lief en zal ons zegenen als wij het goede doen.’

President Thomas S. Monson, ‘Slotwoord’, Liahona, november 2009, p. 109.

Jezus is de Christus

Afbeelding
President Henry B. Eyring

‘Het Boek van Mormon is het krachtigste getuigenis van Jezus Christus in ons bezit dat is opgetekend. Wat was volgens Nephi de basisvoorwaarde om de Heilige Geest te ontvangen? Geloof in de Heer Jezus Christus. Ontwikkelen we geloof in de Heer Jezus Christus als we af en toe in het Boek van Mormon lezen? Dat lijkt er niet op als u Nephi goed leest. Hij zei dat het ‘de gave Gods is aan allen die Hem ijverig zoeken’. IJverig betekent in elk geval regelmatig. Het betekent zeker ook overwegen en bidden. En het bidden houdt zonder meer een vurige smeekbede in om de waarheid te kennen. Anders zouden we niet echt van ijverig kunnen spreken. En anders zou dat niet toereikend zijn voor u en voor mij.’

President Henry B. Eyring, eerste raadgever in het Eerste Presidium, ‘Going Home’, in: Brigham Young University 1986–87 Devotional and Fireside Speeches (1987), pp. 77–78.

Een verklaring van het evangelie

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

‘De essentiële onderdelen van de evangelieboodschap zijn in alle heilige Schriften te vinden, maar vooral in het Boek van Mormon en in de openbaringen aan de profeet Joseph Smith. Hierin verklaart Jezus zelf duidelijk zijn leer en evangelie, die de kinderen van God moeten naleven om “het eeuwige leven [te] hebben” (LV 14:7).’

President Dieter F. Uchtdorf, tweede raadgever in het Eerste Presidium, ‘Hebben wij geen heuglijke tijdingen vernomen?’, Liahona, november 2007, pp. 19–20.

De doop van kleine kinderen

Afbeelding
President Boyd K. Packer

‘[Sommigen beweren] dat kleine kinderen in zonde worden ontvangen en hun aardse leven beginnen in een staat van natuurlijke verdorvenheid. Die leer is vals!

‘Mormon schreef: “Indien ik de waarheid heb vernomen, is er woordenstrijd onder u geweest aangaande de doop van uw kleine kinderen’ (Moroni 8:5).

‘Hij noemde hun woordenstrijd een “grote dwaling” en schreef: (…)

‘“Luister naar de woorden van Christus, uw Verlosser, uw Heer en uw God. Zie, Ik ben in de wereld gekomen niet om rechtvaardigen, maar om zondaars bekering toe te roepen; de gezonden hebben geen geneesheer nodig, maar zij die ziek zijn; welnu, kleine kinderen zijn gezond, want zij zijn niet in staat om zonde te bedrijven; daarom is de vervloeking van Adam van hen weggenomen in Mij, zodat die geen macht over hen heeft; (…)

‘“En op deze wijze openbaarde de Heilige Geest mij het woord Gods; daarom weet ik, mijn geliefde zoon, dat het ernstige spotternij is voor het aangezicht van God om kleine kinderen te dopen” (Moroni 8:7–9). (…)

‘Lees de hele brief. De leer erin is waar.’

President Boyd K. Packer, president van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Little Children’, Ensign, november 1986, p. 17.

Waarschuwingen uit het Boek van Mormon

Afbeelding
Elder L. Tom Perry

‘Uit het Boek van Mormon leren we onder andere wat de oorzaken en gevolgen zijn van oorlog en onder welke voorwaarden oorlog gerechtvaardigd is. Het bespreekt het kwaad en het gevaar van geheime verenigingen, die worden gevormd om macht en gewin te krijgen. Het geeft aan dat Satan echt bestaat en verwijst naar methoden die hij zoal aanwendt. Het adviseert ons aangaande het juiste gebruik van rijkdom. Het bespreekt de duidelijke en waardevolle waarheden van het evangelie en dat Jezus Christus als goddelijk wezen echt bestaat en zijn zoenoffer voor alle mensen heeft volbracht. Het licht ons in over de vergadering van het huis van Israël in de laatste dagen. Het bespreekt het doel en de beginselen van zendingswerk. Het waarschuwt ons voor hoogmoed, onverschilligheid, nalatigheid, de gevaren van verkeerde tradities, huichelarij en onzedelijkheid.

‘Nu is het aan ons om een studie te maken van het Boek van Mormon, bekend te raken met de beginselen die erin voorkomen en die op ons leven toe te passen.’

Ouderling L. Tom Perry van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Zegeningen van het Boek van Mormon lezen’, Liahona, november 2005, p. 8.

Alle dingen zullen worden hersteld

Afbeelding
Elder Dallin H. Oaks

‘De letterlijke en universele aard van de opstanding wordt helder beschreven in het Boek van Mormon. De profeet Amulek heeft gezegd:

‘“De dood van Christus zal de banden van die stoffelijke dood verbreken, zodat allen uit die stoffelijke dood zullen worden opgewekt.

‘“De geest en het lichaam zullen opnieuw worden verenigd in hun volmaakte gedaante; zowel ledematen als gewrichten zullen worden hersteld tot hun eigen gestalte, namelijk zoals wij nu op dit tijdstip zijn; (…)

‘“Welnu, die herstelling zal tot allen komen, zowel jong als oud, zowel geknechten als vrijen, zowel man als vrouw, zowel goddelozen als rechtvaardigen; en er zal zelfs niet zoveel als een haar van hun hoofd verloren gaan; integendeel, alles zal tot zijn volmaakte gestalte worden hersteld’ (Alma 11:42–44).

‘Alma verkondigde ook dat bij de opstanding “alle dingen (…) tot hun eigen en volmaakte gedaante [zullen] worden hersteld” (Alma 40:23). (…)

‘Wat een troost is het om te weten dat allen die in dit leven (…) benadeeld zijn, zullen herrijzen in “hun eigen en volmaakte gedaante”.’

Ouderling Dallin H. Oaks van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Opstanding’, Liahona, juli 2000, p. 17.

Gevaren van geheime verenigingen

Afbeelding
Elder M. Russell Ballard

‘In het Boek van Mormon staat dat geheime verenigingen een ernstig probleem zijn, niet alleen voor personen en gezinnen, maar voor hele beschavingen. Ook tegenwoordig zijn er geheime verenigingen: bendes, drugskartels en georganiseerde misdaadfamilies. Geheime verenigingen werken tegenwoordig net als destijds de roversbende van Gadianton in het Boek van Mormon. (…) Hun activiteiten bestaan uit “moorden en plunderen en stelen en hoererijen bedrijven en allerlei goddeloosheid begaan, tegen de wetten van hun land en ook de wetten van hun God” [Helaman 6:23].

‘Als we niet oppassen, zullen de geheime verenigingen in deze tijd net zo snel en volledig macht en invloed verkrijgen als in de tijd van het Boek van Mormon.’

Zie ouderling M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Sta voor waarheid en deugd’, De Ster, januari 1998, p. 39.

De moeilijkheden van het leven oplossen

Afbeelding
Elder Richard G. Scott

‘Het Boek van Mormon bevat boodschappen die daar op hemelse aanwijzing zijn geplaatst om ons te tonen hoe wij de invloed van verkeerde tradities kunnen corrigeren en een overvloedig leven ontvangen. Het leert ons de problemen en moeilijkheden van deze tijd aan te pakken. (…) [De Heer] heeft voorzien in de mogelijkheid tot herstel van ernstige fouten in het leven, maar die aanwijzingen zijn nutteloos als ze in een gesloten boek verscholen blijven.’

Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘True Friends That Lift’, Ensign, november 1988, p. 76.

Een herinnering aan onze verbonden

Afbeelding
Elder Robert D. Hales

‘In het Boek van Mormon worden we eraan herinnerd dat onze doop een verbond is “om te allen tijde en in alle dingen en op alle plaatsen waar gij u ook moogt bevinden, als getuige van God [en zijn koninkrijk] op te treden, zelfs tot de dood, opdat gij door God zult worden verlost en onder de deelgenoten der eerste opstanding zult worden gerekend, zodat gij het eeuwige leven zult hebben” (Mosiah 18:9).’

Ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Het doopverbond: in het koninkrijk en van het koninkrijk zijn’, Liahona, januari 2001, p. 7.

De zegeningen voor gehoorzaamheid

Afbeelding
Elder Quentin L. Cook

‘In het Boek van Mormon wordt het volk vaak beloofd dat ze voorspoedig in het land zullen zijn “voor zoverre gij mijn geboden onderhoudt” [zie 1 Nephi 2:20; 2 Nephi 4:4]. Deze belofte gaat vaak vergezeld van de waarschuwing dat ze van Gods tegenwoordigheid worden afgesneden als ze de geboden van God niet onderhouden [zie Alma 36:30].’

Ouderling Quentin L. Cook van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Hopelijk weet u dat we het hartstikke moeilijk hadden’, Liahona, november 2008, p. 105.

Afdrukken