2014
Därför sprider vi evangeliet
Augusti 2014


Därför sprider vi evangeliet

Från ett tal under ett seminarium för nya missionspresidenter i missionärsskolan i Provo den 22 juni 2008.

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Som sista dagars heliga har var och en av oss anledning att vara missionär: Att inbjuda andra att komma till Kristus.

Bild
Two women sitting on a park bench. One is holding an open copy of a Church magazine.

I första kapitlet i Predika mitt evangelium ställs en fråga som gäller alla medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga: ”Vad är min uppgift som missionär?”

Svaret, som sammanställts i en mening ges där enligt följande: ”Att inbjuda andra att komma till Kristus genom att hjälpa dem ta emot det återställda evangeliet genom att tro på Jesus Kristus och hans försoning, omvända sig, döpas, ta emot den Helige Andens gåva och att hålla ut intill slutet.”1

Medlemmar som missionärer

Vi är alla ombedda att vara missionärer. Och för att kunna vara effektiva i att sprida Jesu Kristi evangelium måste vi ha det här ändamålet i sinnet, känna det i hjärtat, ta emot det i själen och handla därefter. När vi gör det så både inspirerar och vägleder det oss i att sprida evangeliet. Vi måste tydligt se skillnaden mellan ändamålet med att sprida evangeliet å ena sidan, och hur vi uppfyller ändamålet å andra sidan.

Ändamålet är inte bara att delta i diskussioner om evangeliet eller prata med alla vi kan om kyrkan eller att bara göra upp mål och planer. Allt det där är viktigt, men de är medel för att nå ett mål, och det är att föra människor till Kristus.

Fokus på missionssyftet

Fundera över några exempel på vad som händer när våra ansträngningar att dela med oss av evangeliet fokuserar på missionssyftet:

  1. Vi undervisar människor på ett sätt som hjälper dem att verkligen förstå evangeliet och varför och hur de bör omvända sig. Vi lyssnar på och besvarar det som finns i undersökarens sinne och hjärta.

  2. Vi söker och lyssnar till den Helige Anden för att urskilja vem som känner Anden när vi talar.

  3. Att planera – som familj, i församlingens rådsmöten och med heltidsmissionärer – blir ett verktyg som ser till att det som behöver hända för att vi ska få se omvändelse och dop faktiskt har uppmärksammats, ihågkommits och fullföljts för varje enskild undersökare.

  4. Vi gläds åt vår möjlighet att få mätta oss med Guds ord eftersom våra studier har ett syfte. Vi söker efter svar på våra undersökares djupaste frågor, så väl som våra egna.

  5. Vi inbjuder människor att komma till kyrkans möten, inte bara för att vi tror att det är det vi ska göra, utan även för att vi förstår att deltagande i kyrkan är nödvändigt för att undersökaren ska kunna utveckla en större önskan att döpa sig och att bygga en grund till att kunna hålla ut till änden i evangeliets förbund. Med tanke på detta yttersta syfte, är en inbjudan att komma till kyrkan av mycket större vikt, förklaringen till varför söndagens gudsdyrkan är viktig och vad en sista dagars helig gudstjänst innebär, ser då annorlunda ut, och anden som åtföljer våra ord får en övertygande kraft som annars inte skulle vara närvarande.

Införliva och förstå

Jag ber er att inte ignorera kapitel 1 i Predika mitt evangelium och dess fråga ”Vad är min uppgift som missionär?” Införliva syftet att föra människor till Kristus genom det återställda evangeliets principer och förordningar, så förstår ni att predikandet av evangeliet inte är ett program, det är ett mål – Faderns, Sonens och den Helige Andens mål. Införliva syftet att inbjuda människor att komma till Kristus, så förstår ni att världen inte har någon tillgång till försonande nåd och frälsning utom genom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Ni förstår då vad predikandet av evangeliet handlar om, och finner att ni är ivriga att stå till Faderns tjänst. Ni vet då att heltidsmissionärerna, liksom Mosiahs söner, undervisar ”med Guds kraft och myndighet” (Alma 17:3), och ni inbjuder dem då att undervisa evangeliet för dem som ni redan har inbjudit att ”[komma] och se” (Joh. 1:39).

Vår inbjudan – kom till Kristus

För mig fångar missionssyftet storslagenheten i Guds verk och härlighet (se Mose 1:39). Vilken strävan är större än den att föra Guds barn till slutgiltig frälsning genom deras Återlösares nåd, Herren Jesus Kristus? Kom ihåg att vårt missionssyfte inte bara är att varna andra, utan också att frälsa dem, inte bara att undervisa utan också att döpa, inte bara att föra andra till Kristus utan också att få dem att bli ståndaktiga i Kristus till änden.

Vår inbjudan till världen är att komma till Kristus. Kom till Kristus är en förkortning, ett sätt att med tre ord beskriva frälsningsplanen. Det betyder att vi får ta del av frukten av hans försoning och uppståndelse – och i slutänden evigt liv. Evigt liv är beroende av hur vi utövar vår moraliska handlingsfrihet, men det är möjligt endast genom Jesu Kristi nåd. Att komma till honom innebär att vi gör det som krävs för att hålla fast vid denna nåd – den förlåtande, renande, förvandlande, återlösande kraften i hans oändliga försoningsoffer.

Detta glada budskap, evangeliet, uttrycks bäst av Jesus själv i Mormons bok:

”Se, jag har givit er mitt evangelium, och detta är det evangelium som jag har givit er — att jag kom till världen för att göra min Faders vilja, därför att min Fader sände mig.

Och min Fader sände mig för att jag skulle kunna lyftas upp på korset, och så att jag, sedan jag lyfts upp på korset skulle kunna dra alla människor till mig, för att människorna, liksom jag hade lyfts upp av människor, på samma sätt skulle lyftas upp av Fadern för att stå inför mig för att dömas efter sina gärningar, vare sig de är goda eller de är onda.

Och av denna anledning har jag blivit upplyft. Därför skall jag enligt Faderns makt dra alla människor till mig så att de kan dömas efter sina gärningar” (3 Nephi 27:13–15).

Glada budskap och goda nyheter

Grunden till evangeliet, eller det glada budskapet, är således att vi har en Fader i himlen som på grund av sin kärlek till oss har sänt sin enfödde Son för att återlösa oss från synd och död. Sonen, i fullkomlig lydnad till Fadern, till vilken han gav äran, erbjöd oss sitt liv i denna avsikt. Han köpte oss med sitt blod, och inför honom svarar vi för vårt liv (se 1 Kor. 6:19–20). Han är nu vår domare. Han är rättvisan personifierad.

Evangeliets glada budskap förkunnar vidare att tack vare Jesu försoningsoffer är han även barmhärtigheten personifierad. Hans nåd, förtjänster och barmhärtighet räcker till för att förlåta och rena oss så att vi på domens dag kan stå heliga och obefläckade inför honom. (Se 2 Nephi 2:8; Moroni 10:32–33.)

Missionssyftet i Predika mitt evangelium förklarar vad som måste göras för att detta ska ske. Det står att, för att få förlåtelse och bli renad, krävs ”tro på Jesus Kristus och hans försoning, [omvändelse], [dop], … den Helige Andens gåva och [uthållighet] intill slutet”.2

Vidare avslutar Frälsaren i 3 Nephi 27 sitt uttalande om vad evangeliet utgörs av:

”Och det skall ske att var och en som omvänder sig och blir döpt i mitt namn skall bli mättad. Och om han håller ut intill änden, se, då skall jag hålla honom utan skuld inför min Fader den dag då jag skall stå för att döma världen. …

Och inget orent kan komma in i hans rike. Därför kommer ingenting in i hans vila utom de som har tvättat sina kläder i mitt blod genom sin tro och omvändelse från alla sina synder och genom sin trofasthet intill änden.

Och detta är befallningen: Omvänd er, alla jordens ändar, och kom till mig och bli döpta i mitt namn så att ni kan bli heliggjorda genom att ta emot den Helige Anden, så att ni kan stå obefläckade inför mig på den yttersta dagen.

Sannerligen, sannerligen säger jag er att detta är mitt evangelium” (3 Nephi 27:16, 19–21).

Tro och förpliktelse

När vi vittnar om evangeliet genom Anden, får de som är villiga att höra tillräcklig bekräftelse för att börja ha tro på Jesus Kristus och hans försoning. Denna tro får dem att vilja omvända sig. Medlemmar och heltidsmissionärer kan, återigen genom Anden, lära dem vilka förändringar de behöver göra och hjälpa dem att besluta sig för att handla. Det viktigaste vi kan hjälpa undersökaren att bestämma sig för att vilja göra, är att döpa sig i vatten. Detta dop åtföljs av, eller bättre uttryckt, fullbordas av mottagandet av den Helige Anden, vilket medför syndernas förlåtelse och även helgelse (se 2 Nephi 31:17).

Detta tillstånd av att stå rättfärdiggjord och fläckfri inför Herren kan bibehållas hela livet om man fortsätter att leva i tro, omvänder sig vid behov och återupplivar dopets löften. Vi kallar detta att härda ut till änden. De som härdar ut till änden är inte rädda för att dömas efter sina gärningar, för de kommer att ha varit en följd av tro, omvändelse och dop av vatten och Ande.

Första principerna först

Hyrum Smiths uttalande som finns med i Predika mitt evangelium är djupsinnigt: ”Predika om evangeliets första grundsatser – predika dem om och om igen. Du kommer att finna att dag efter dag kommer nya tankar och ytterligare ljus angående dem att uppenbaras för dig. Du kan öka din insikt om dem så att du förstår dem ännu tydligare. Då kommer du att kunna förklara dem bättre för dem du undervisar.”3

I detta uttalande förklarar Hyrum Smith, patriarken, att dessa första principer, hjärtat i evangeliet, inte kan förstås med en gång. Ytterligare ljus och djupare förståelse kommer med tiden i en mångfald av uppenbarande upplevelser.

När medlemmar delar med sig av sina vittnesbörd och ber heltidsmissionärerna att hjälpa dem genom att undervisa om evangeliet, så kom ihåg att en växande förståelse för evangeliet inte endast kommer genom studier utan också när vi delar med oss av evangeliet. Om vi studerar, förbereder oss och delar med oss av evangeliets principer genom Anden, ”kommer du att kunna förklara dem bättre”, och Anden kan då undervisa och vittna för alla som deltar – både medlemmar, missionärer och undersökare.

Delta i frälsningens verk

Lär dig hur du personligen kan hjälpa till med omvändelse, att behålla medlemmar och att återaktivera på hasteningthework.lds.org.

Det finns mer information om glädjen av att sprida evangeliet på lds.org/topics/missionary-work/change, och du kan lära dig att dela med dig av evangeliet på lds.org/church/share.

Bild
Elder missionaries teaching people in Ghana.

Varför, vad och hur

Missionsverksamhetens varför, vad och hur förkunnas mer angeläget i Mormons bok än någon annanstans. Den är full av exempel på dem som förstod och arbetade på att uppfylla avsikten med missionsarbetet. Den innehåller skrifternas i särklass tydligaste framställning av de grundläggande lärosatser vi bör lära ut. Den bär med sig en ande som leder till omvändelse och ett vittnesbörd om att just dessa lärosatser är sanna. Den omvänder alla som läser den och ber om den med uppriktigt hjärta och ärligt uppsåt (se Moroni 10:3–5).

Mormons bok fastslår att Jesus Kristus verkligen är Guds Son och den helige Messias. Den inspirerar till tro på honom. Den för människor till Kristus. Vi står i evig skuld till dess författare och till profeten Joseph Smith för att han översatte den genom Guds gåva och kraft.

Jag vittnar om att, precis som Herren lever, är Mormons bok sann. Dess vittnesbörd om Jesus Kristus är sant. Dess översättare, Joseph Smith, är återställelsens store profet. Lär av Mormons bok, studera den, undervisa ur den, älska den och handla i enlighet med den, så får ni veta varför vi delar med oss av evangeliet och att det är vårt privilegium och vår plikt att inbjuda och hjälpa andra att komma till Kristus.

Slutnoter

  1. Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2005), s. 1.

  2. Predika mitt evangelium, s. 1.

  3. Predika mitt evangelium, s. 6.

Skriv ut