2023
Den beste påskehistorien som noensinne er fortalt
Mai 2023


Den beste påskehistorien som noensinne er fortalt

Se Mormons bok i et nytt lys og overvei det dyptgripende vitnesbyrd den bærer om realiteten av den oppstandne Kristus.

Brev fra Det første presidentskap om påsken

Du husker kanskje at du hørte et brev fra Det første presidentskap opplest i din menighet eller gren for noen uker siden. Dette brevet bekjentgjorde at neste søndag – første påskedag – skal alle menigheter og grener bare møtes til nadverdsmøtet, slik at det blir mer tid til tilbedelse hjemme som familie til minne om denne viktigste høytiden.1

Brevet fra Det første presidentskap vekket min oppmerksomhet, og det fikk meg til å reflektere over hvordan familien vår har feiret påske i årenes løp. Jo mer jeg tenkte på feiringen vår, desto mer lurte jeg på om vi utilsiktet forkorter den sanne betydningen av denne høytiden, som er så sentral for alle som tror på Jesus Kristus.

Jule- og påsketradisjoner

Disse tankene fikk meg til å grunne på forskjellen på hvordan vi har feiret jul sammenlignet med påske. I desember klarer vi på en eller annen måte å flette inn moroa med “Bjelleklang”, julestrømper og gaver sammen med andre, mer gjennomtenkte tradisjoner – som å ta vare på de trengende, synge våre favorittjulesanger og salmer, og naturligvis åpne Skriftene og lese juleevangeliet i Lukas 2. Hvert år når vi leser denne avholdte historien fra en stor gammel bibel, gjør vår familie det deres familie sannsynligvis gjør – kledd med håndklær på hodet og skuldre og iført badekåper for å representere Josef, Maria og de mange som kom for å tilbe Jesusbarnet, rekonstruerer vi den høyt verdsatte julefortellingen om Frelserens fødsel.

Våre familiefeiringer i påsken har imidlertid vært litt annerledes. Jeg føler at familien vår har stolt mer på å “gå i kirken” for å sørge for den meningsfylte, Kristus-sentrerte delen av påsken. Som familie har vi så samlet oss for å dele andre påskerelaterte tradisjoner. Jeg har elsket å se våre barn og nå våre barnebarn jakte på påskeegg og grave gjennom sine påskekurver.

Men brevet fra Det første presidentskap var en vekker. Ikke bare oppfordret de oss alle til å sørge for at vår feiring av den viktigste begivenheten som noensinne vil finne sted på denne jorden – Jesu Kristi forsoning og oppstandelse – innbefatter ærbødigheten og respekten Herren fortjener, men de ga oss også mer tid sammen med våre familier og venner på første påskedag til å gjøre det.

Bilde
Den oppstandne Frelser

Disse ordene til profeten Joseph Smith legger til ytterligere bakgrunn for viktigheten av begivenhetene i forbindelse med påsken: “De fundamentale prinsipper i vår religion er apostlenes og profetenes vitnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, ble begravet, oppsto på den tredje dag og fór opp til himmelen; og alt annet som henhører til vår religion er bare supplement til dette.”2

Lesa og jeg har drøftet hvordan vår familie kan gjøre det bedre i påsken. Kanskje spørsmålet vi har stilt oss selv, er et vi alle kan overveie: Hvordan etterligner vi undervisningen og feiringen av Jesu Kristi oppstandelse, påskehistorien, med den samme balansen, fylden og den rike religiøse tradisjonen som i Jesu Kristi fødsel, juleevangeliet?

Det virker som om vi alle prøver. Jeg ser en økende innsats blant siste dagers hellige mot en mer Kristus-sentrert påske. Dette innbefatter en større og mer gjennomtenkt anerkjennelse av palmesøndag og langfredag slik det praktiseres av noen av våre kristne slektninger. Vi kan også anvende passende Kristus-sentrerte påsketradisjoner som finnes i landenes kultur og praksis over hele verden.

N. T. Wright, forsker på Det nye testamente, foreslo: “Vi burde feire påske på nye kreative måter innen kunst, litteratur, barneleker, poesi, musikk, dans, festivaler, klokkespill, spesielle konserter … Dette er vår største religiøse feiring. Ta bort julen, og du mister to kapitler i Bibelen i begynnelsen av Matteus og Lukas, ingenting annet. Ta bort påsken, og du har ikke noe nye testamente. Du har ingen kristendom.”3

Påsken, Bibelen og Mormons bok

Vi verdsetter Bibelen for alt den lærer oss om Jesu Kristi fødsel, tjenestegjerning, korsfestelse og oppstandelse. Ingen ord legemliggjør mer håp og evig konsekvens for hele menneskeheten enn de som ble uttalt av en engel fra himmelen ved graven i hagen: “Han er blitt reist opp”.4 Vi er dypt takknemlige for Skriftene i Det nye testamente som bevarer påskehistorien og Frelserens påsketjeneste i Judea og Galilea.

Da Lesa og jeg fortsatte å grunne og prøve å utvide familiens påskefeiring til å bli mer Kristus-sentrert, snakket vi om hvilke skriftlesningstradisjoner vi kunne introdusere i vår familie – påskens motstykke til Lukas 2, om dere vil.

Og så fikk vi denne åpenbaringen: I tillegg til de viktige versene om påske i Det nye testamente, blir vi som siste dagers hellige begavet med en meget bemerkelsesverdig påskegave! En gave i form av et unikt vitne, enda et vitnesbyrd om påskemirakelet som inneholder kanskje de mest praktfulle påskeskriftsteder i hele kristendommen. Jeg henviser naturligvis til Mormons bok, og mer konkret, til beretningen om da Jesus Kristus viste seg for innbyggerne i den nye verden i sin oppstandne herlighet.

Profeten Joseph Smith beskrev Mormons bok som “den mest korrekte av alle jordens bøker”,5 og fra og med 3 Nephi 11 forteller den den fantastiske historien om den oppstandne Kristi besøk til nephittene, Frelserens påsketjeneste. Disse påskeskriftstedene bærer vitnesbyrd om Herren Jesu Kristi oppstandelse.

I disse kapitlene kaller Kristus tolv disipler, underviser slik han gjorde i sin Bergpreken, bekjentgjør at han har oppfylt Moseloven og profeterer om Israels innsamling i de siste dager. Han helbreder de syke og ber for folket på en så strålende måte at “ingen tunge kan uttale, heller ikke kan noe menneske skrive eller noe menneskehjerte fatte så store og vidunderlige ting som vi både så og hørte Jesus uttale. Og ingen kan forestille seg hvilken glede som fylte våre sjeler da vi hørte ham be til Faderen for oss.”6

Bilde
Jesus Kristus viser deg for nephittene

Denne påsken kommer familien vår til å fokusere på de første 17 versene av 3 Nephi 11, som dere er kjent med. Dere husker den store folkemengden rundt omkring tempelet i landet Overflod som hørte Gud Faderens røst og så Jesus Kristus stige ned fra himmelen for å gi den vakreste påskeinnbydelsen:

“Stå opp og kom frem til meg, så dere kan … føle naglegapene i mine hender og i mine føtter, så dere kan vite at jeg er … hele jordens Gud og er blitt drept for verdens synder.

Og … forsamlingen gikk frem … den ene etter den andre … til de alle hadde … sett med sine øyne og følte med sine hender … og bar vitnesbyrd om at det var han …

Og … [de ropte] som med én røst og sa:

Hosianna! Velsignet være Den Aller Høyeste Guds navn! Og de falt ned ved Jesu føtter og tilba ham.”7

Forestill deg: Nephittene ved tempelet rørte faktisk ved den oppstandne Herres hender! Vi håper å gjøre disse kapitlene i 3 Nephi like mye til en del av vår påsketradisjon som Lukas 2 er av vår juletradisjon. I virkeligheten inneholder Mormons bok den beste påskehistorien som noensinne er fortalt. La det ikke være den beste påskehistorien som aldri ble fortalt.

Jeg innbyr dere til å se Mormons bok i et nytt lys og overveie det dyptgripende vitnesbyrd den bærer om realiteten av den oppstandne Kristus, så vel som rikdommen og dybden i Kristi lære.

Mormons bok vitner om Jesus Kristus

Vi kan spørre: Hvordan kan det å lese skriftsteder i Mormons bok i påsken velsigne oss og våre kjære på en meningsfylt måte? Mer enn man kanskje er klar over. Hver gang vi leser og studerer fra Mormons bok, kan vi forvente bemerkelsesverdige resultater.

Lesa og jeg var nylig til stede ved syningen av en kjær venn, en troens kvinne hvis liv ble avbrutt av sykdom. Vi møtte hennes familie og nære venner, og utvekslet gode minner om denne vakre sjelen som hadde beriket vårt liv.

Mens jeg sto et stykke unna kisten og snakket med andre, la jeg merke til to unge piker i Primær-alder som nærmet seg kisten og strakte seg opp på tærne – øynene nådde akkurat opp til kanten – for å vise sin siste respekt til sin kjære tante. Uten noen andre i nærheten, gikk Lesa bort til dem og bøyde seg ned for å gi trøst og undervisning. Hun spurte hvordan det gikk med dem, og om de visste hvor tanten deres var nå. De fortalte om sin sorg, men så sa disse dyrebare Guds døtre, med frimodighet i øynene, at de visste at tanten deres nå var lykkelig og at hun kunne være sammen med Jesus.

I denne sårbare alderen fant de fred i lykkens store plan, og på sin egen barnlige måte vitnet de om den dype virkeligheten og enkle skjønnheten ved Frelserens oppstandelse. De visste dette i sitt hjerte på grunn av omhyggelig undervisning fra kjærlige foreldre, familie og Primær-ledere som plantet et frø av tro på Jesus Kristus og evig liv. Klokere enn deres alder skulle tilsi, forsto disse unge pikene sannheter som kommer til oss gjennom påskebudskapet og den oppstandne Frelsers tjenestegjerning og profetenes ord slik de ble fortalt i Mormons bok.

Jeg har lagt merke til at når president Russell M. Nelson gir Mormons bok i gave til noen som ikke tilhører vår tro, herunder verdens ledere, slår han ofte opp i 3 Nephi og leser om da den oppstandne Kristus viste seg for nephittene. Ved å gjøre dette bærer den levende profet i bunn og grunn vitnesbyrd om den levende Kristus.

Vi kan ikke stå som vitner om Jesus Kristus før vi kan bære vitnesbyrd om ham. Mormons bok er enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus, for gjennom alle dens hellige sider vitner den ene profeten etter den andre ikke bare om at Kristus vil komme, men at han kom.

På grunn av Ham

Jeg holder i hånden et eksemplar av den første utgaven av Mormons bok. Å gjøre det beveger meg alltid. I store deler av mitt voksne liv har jeg vært fascinert, begeistret og betatt av det den unge Joseph Smith gjorde for å få denne hellige boken med hellig skrift oversatt og utgitt. Miraklene som måtte finne sted er overveldende å tenke på.

Men det er ikke derfor denne boken beveger meg. Det er fordi denne boken, mer enn noen annen som noensinne er utgitt på jorden, bærer vitnesbyrd om Jesu Kristi liv, tjenestegjerning, læresetninger, forsoning og oppstandelse. Mine kjære brødre og søstre, å studere regelmessig fra denne boken om Jesus Kristus vil forandre livet deres. Det vil åpne deres øyne for nye muligheter. Det vil styrke deres håp og fylle dere med nestekjærlighet. Mest av alt vil det bygge opp og styrke deres tro på Jesus Kristus og velsigne dere med sikker kunnskap om at han og vår Fader kjenner dere, elsker dere og ønsker at dere skal finne veien hjem, med stor H.

Kjære brødre og søstre, tiden er kommet, forutsagt av profeter i fordums tid, “da kunnskapen om en Frelser skal utbres blant alle nasjoner, slekter, tungemål og folk.”8 Vi ser oppfyllelsen av denne profetien for våre øyne, gjennom det vitnesbyrdet om Jesus Kristus som finnes i Mormons bok.

Bilde
Herren Jesus Kristus

Ingen bok gjør mer for å vise at:

  • På grunn av Jesus Kristus forandret alt seg.

  • På grunn av ham er alt bedre.

  • På grunn av ham er livet overkommelig – spesielt de smertefulle øyeblikkene.

  • På grunn av ham er alt mulig.

Hans besøk som en oppstanden Frelser, introdusert av Gud Faderen, er et svært strålende og seierrikt påskebudskap. Det vil hjelpe våre familiemedlemmer å få et personlig vitnesbyrd om Jesus Kristus som vår Frelser og Forløser, han som brøt dødens bånd.

Jeg avslutter med mitt vitnesbyrd om at Mormons bok er sann og om Jesus Kristus som den levende Guds Sønn. I Jesu Kristi navn. Amen.

Skriv ut