Liahona
Vores lys i ørkenen
Januar 2024


»Vores lys i ørkenen«, Liahona, jan. 2024.

Vores lys i ørkenen

De, der læser Mormons Bog med oprigtighed, efterlever forskrifterne i den og beder om dens sandhed, vil føle Helligånden og øge deres tro på Frelseren og vidnesbyrd om ham.

Billede
Jereds bror med skinnende sten

Billede af Jereds bror med skinnende sten af Normandy Poulter

Selv som dreng havde jeg et vidnesbyrd om Mormons Bog. Jeg blev især draget af historien om Jereds bror og hans folk på deres rejse til »et forjættet land« (Eter 2:9).

Da Jereds bror stod over for at skulle rejse i uoplyste fartøjer, spurgte han: »Se, o Herre, vil du tillade, at vi skal krydse dette store vand i mørke?« Herren svarede: »Hvad vil I, at jeg skal gøre, for at I kan have lys i jeres fartøjer? (Eter 2:22-23).

Jereds bror vidste, at Herren var almægtig. Han vidste, at Herren var kilden til alt lys. Han vidste, at Herren havde befalet sit folk at påkalde ham, når de var i nød. Så Jereds bror udøvede tro på Herren og forberedte 16 små sten. I husker, at han derefter bad Herren om at røre stenene med sin finger, »så de kan lyse i mørket« (Eter 3:4).

Billedet af Herren, der rører ved stenene, har været ætset i mit sind, lige siden jeg første gang læste den historie. Jeg kan se den scene for mig, som om den fandt sted foran mig. Måske er det, fordi billedet af mørke, der bliver fordrevet af lys, er virkeligt for mig.

Når jeg ikke føler Helligånden, når jeg er lidt ude af harmoni med Herrens Ånd, føler jeg mørke. Men når jeg læser Mormons Bog, vender lyset tilbage. For mig Mormons Bog har været som en skinnende sten, som Herren har rørt ved. Den har oplyst min rejse gennem livet.

Et lys for evigt

Ligesom dem, der ved Herrens hånd blev bragt til det fordums Amerika, står vi alle over for storme og mørke dage på vores rejse mod ophøjelsens forjættede land. Men Herren vil gøre det for os, som han gjorde for jereditterne og nefitterne. Han vil vejlede os og oplyse vores vej – hvis vi adlyder ham, udøver tro på ham og beder om hans hjælp.

Herren sagde til Nefi: »Jeg vil også være jeres lys i ørkenen; og jeg vil berede vejen for jer, dersom I holder mine befalinger; for så vidt som I holder mine befalinger, skal I derfor blive ført mod det forjættede land; og I skal vide, at det er af mig, at I bliver ført« (1 Ne 17:13).

Herren sagde til Nefis bror Jakob: »Jeg vil for evigt være et lys for dem, der hører mine ord« (2 Ne 10:14).

Profeten Abinadi fra Mormons Bog vidnede om Frelseren: »Han er verdens lys og liv, ja, et lys, som er uendeligt, som aldrig kan formørkes« (Mosi 16:9).

Om sig selv vidnede Jesus Kristus: »Jeg er verdens lys og liv.« Han tilføjede: »Se, jeg er lyset, jeg er et eksempel for jer« (3 Ne 9:18; 18:16).

Billede
Præsident Russell M. Nelson der går

Føl lyset

Jeg elsker vores profet, præsident Russell M. Nelson. Det er en velsignelse at tjene ved hans side. Når han træder ind i et lokale, føles det straks lysere. Han bærer Kristi lys med sig.

Kristi lys er virkeligt. Det er guddommelig energi, kraft eller indflydelse, der kommer fra Gud gennem Kristus og giver liv og lys til alle ting. Det er en elsket åndelig gave, der kan føre Guds børn til Helligånden og Jesu Kristi evangelium.1 Lyset styrkes, når vi læser i Mormons Bog.

Nogle gange er vi nødt til at se tilbage på vores liv for at huske, hvordan vi er blevet hjulpet på vores rejse. Når vi ser tilbage, kan vi mærke Frelserens indflydelse igen. Når der i skrifterne står: »Husk, husk« (Hel 5:12), tror jeg, at de prøver at sige: »Husk ikke bare, hvad I engang vidste eller følte, men føl snarere det lys igen.«

For nogle er det let at føle åndeligt lys. For andre kan åndeligt lys være svært at føle på grund af personlige udfordringer eller verdslige ting, der leder vores opmærksomhed væk. Men hvis vi er trofaste, vil lyset komme – til tider på måder, vi ikke havde forventet.

Præsident Nelson, der har rådet os til »bønsomt at studere Mormons Bog hver dag«,2 har delt flere måder, hvorpå Mormons Bog kan bringe os tættere på Frelseren og hjælpe os til at føle evangeliets lys, forstå evangeliets sandheder og efterleve evangeliske lærdomme.

Præsident Nelson sagde, at når vi læser Mormons Bog, vil vores forståelse og påskønnelse af Jesu Kristi forsoning vokse.

Vi vil føle et ønske om at »fødes på ny« (Mosi 27:25), idet bogen hjælper os til at opleve en forandring i hjertet (se Mosi 5:2).

Når vi læser og studerer Mormons Bogs lærdomme om Israels indsamling, vil vi føle et større ønske om at søge efter vore afdøde kære og udføre frelsens og ophøjelsens ordinancer for dem i templet.

Vi vil føle lys, når vi modtager svar på vores spørgsmål, vejledning til at træffe beslutninger og styrke til at omvende os og modstå ondskab.

Og når vi læser sandhederne, der findes i Mormons Bog, vil vi føle helbredelse, tryghed, genoprettelse, bistand, styrke, trøst og glæde i vores sjæl.3

»O, er dette da ikke virkeligt?« spurgte Alma om det svulmende, spirende frø af sandhed, kundskab og vidnesbyrd. »Jeg siger jer: Jo, fordi det er lys; og hvad der end er lys, er godt, fordi det er begribeligt; derfor ved I, at det er godt« (Alma 32:35).

Billede
portræt af Jesus Kristus

Kristi billede [Christ’s Image], af Heinrich Hofmann

Find Frelseren i mørket

Da min ven Kamryn var 10 år gammel, fik hun en sjælden, men permanent øjensygdom, der påvirkede hornhinden i hendes højre øje.4 Nogle gange, når smerten blev konstant og ubærlig, kunne Kamryn ikke udholde noget lys. Hendes forældre, der var bange for, at hun ville blive blind, mørklagde vinduerne i hendes soveværelse for at gøre det mere behageligt for hende. Kamryns mor, Janna, mindes:

»Omkring fire måneder efter hendes diagnose gik jeg ind på hendes mørke værelse. Da mine øjne tilpassede sig, kunne jeg se Kamryn liggende i fosterstilling på sin seng. Hun havde så store smerter, at hun hverken bevægede sig eller græd, da hun hørte mig komme ind. Hun lå bare dér med øjne, der var så opsvulmede, at hun ikke kunne åbne dem.

»Jeg knælede ned ved hendes seng, tog hendes hånd i min og klemte den tre gange – vores hemmelige kode for ›Jeg elsker dig‹. Normalt klemte hun tilbage fire gange, som betyder ›Jeg elsker dig mere‹, men hun svarede ikke. Hun havde for store smerte. Med tårer løbende ned ad mine kinder, så jeg på min engang så livlige 10-årige datter, der nu lå helt krøllet sammen. Mit hjerte brast.«

Janna bad en lydløs, inderlig bøn.

»Jeg fortalte vor himmelske Fader, at jeg vidste, at han vidste bedst, men jeg bad: ›Hjælp hende.‹ Mens jeg sad der og bad, skyllede en bølge af varme ind over mig. Jeg følte mig rolig, idet en tanke om Frelseren Jesus Kristus kom til mit sind: ›Han er lyset. Find ham i mørket.‹«

Janna løftede hovedet og hviskede i Kamryns øre: »Du er nødt til at finde Frelseren i mørket.«

Bagefter faldt Kamryn i søvn, mens hun lyttede til salmer og skrifter på Kirkens app.

Billede
en pige med klap for øjet

Når Kamryns øjenbetændelse blusser op, finder hun Frelseren i mørket.

Foto med tilladelse fra Kamryns familie

Kamryns sygdom ligger det meste af tiden i dvale, men når den blusser op, så trøster Janna og hendes mand, Darrin, hende og sætter igen tæpper for vinduerne i soveværelset. I de smertefulde tider siger Kamryn: »Jeg finder bare Frelseren i mørket.«5

Når livet virker som »en mørk og dyster ørken« (1 Ne 8:4), kan vi også være nødt til at finde Frelseren i mørket. Jeg vidner om, at Mormons Bog med dens vidnesbyrd om, at »Jesus er Kristus, den evige Gud«,6 vil føre os til ham. Jeg ved, at de, der oprigtigt læser Mormons Bog, efterlever dens forskrifter og beder om dens sandhed, vil føle Helligånden og øge deres tro på og vidnesbyrd om Frelseren.

Må vi vise taknemmelighed for denne »mest korrekte« bog7 ved at læse den, værdsætte den og bruge den til at styrke vores tro og andres tro på verdens lys.

Udskriv