Liahona
De invloed van vrouwen
Mei 2024


‘De invloed van vrouwen’, Liahona, mei 2024.

Wereldwijde ZHV-devotional 2024

17 maart 2024

De invloed van vrouwen

Onderschat nooit de buitengewone macht in u om anderen ten goede te beïnvloeden.

Lieve ZHV-zusters, ik ben dankbaar dat ik vandaag tot u kan spreken. Ik denk vaak aan u. Ik ben erg dankbaar voor u en ben schatplichtig aan u. Het goede wat deze kerk doet – en het goede in de wereld – is voor een groot deel aan u te danken! Dank u voor uw toewijding aan de Heer en uw inzet om anderen te verheffen. Ik weet hoezeer de Heer van u houdt en op u rekent.

Ik bewonder uw geloof en ontvankelijkheid voor de Geest. Ik raak geïnspireerd door uw ijver, dynamische leiderschap, en vermogen om een behoefte te zien en te lenigen. Ongeletterdheid, ondervoeding, mentale problemen of de dagelijkse noden van anderen: u pakt uitdagingen in het leven aan met ongekende vaardigheid, medeleven, inzicht en liefde. U zet de zending van de kerk van de Heer kracht bij.

Zusters, met uw door God begiftigde talenten kunt u letterlijk levens veranderen! Dat geldt met name nu we ons gedreven inzetten om op Gods bevel Israël te vergaderen. Telkens wanneer we iemand op het verbondspad wijzen en helpen blijven, vergaderen we Israël. Niemand doet dat beter dan u – als moeder, leidster, leerkracht, zuster en vriendin. U bereidt toekomstige generaties van de kerk van de Heer en de wereld voor!

Onlangs hoorden we over een 3-jarig meisje dat een dutje had gedaan. Haar broer vermaakte haar toen ze wakker was met allerlei knuffeldieren. Maar waar vond ze uiteindelijk troost en vreugde in? Haar eigen Boek van Mormon! Dit meisje ziet haar moeder elke dag in het Boek van Mormon lezen. Ze wilde als haar moeder zijn!

De verfijnende invloed van Gods verbondsvrouwen is gewoonweg onmetelijk. Ik koester mijn broeders en het voorrecht om met hen samen te werken. Maar de twee mensen die me het meest hebben beïnvloed, zijn mijn vrouw Dantzel, moeder van onze tien kinderen, die plotseling op 78-jarige leeftijd stierf, en de afgelopen 18 jaar mijn geweldige vrouw Wendy.

Tijdens mijn recente zware herstel van een val heeft Wendy onvermoeibaar naar lichaam en geest voor me gezorgd. Niemand doet haar dat na. De enorme invloed van Dantzel en Wendy op mij is overduidelijk. Ze hebben mijn leven veranderd! Ze hebben mijn leven completer gemaakt.

Vrouwen zijn al vanaf het begin cruciaal in Gods plan. Gods heilsplan berustte op de heroïsche daden van twee heldhaftige vrouwen: Eva,1 ‘de moeder van alle levenden’,2 en Maria,3 de moeder van onze Heer Jezus Christus.

Zusters, onderschat nooit de buitengewone macht in u om anderen ten goede te beïnvloeden. Met die gave heeft onze hemelse Vader iedere verbondsvrouw begiftigd. Als verbondsdochter van God bent u extra ontvankelijk voor de Geest. U hebt ook een moreel kompas waardoor u persoonlijke openbaring kunt ontvangen en waarheid van dwaling onderscheiden. Mannen behoren uiteraard ook goed van kwaad te onderscheiden en het geestelijke werk te doen om openbaring te ontvangen. Maar als we ooit de morele rechtschapenheid van vrouwen verliezen, gaat de wereld ten onder.4

Zusters, uw stem is nodig om de leer van Christus te onderwijzen. Uw capaciteiten als vrouw zijn nodig om misleiding te herkennen en waarheid te verwoorden. Uw geïnspireerde wijsheid is nodig in uw gezin, wijk en ringraden, en op andere invloedrijke plekken in de wereld. Uw familie, de kerk en de wereld hebben u nodig! Zusters, niemand kan alles en dat moet u ook niet proberen. Maar ik weet hoe cruciaal uw aandeel is in de opbouw van Gods koninkrijk.

Dus vraag ik u vandaag: laat de Schriften uw persoonlijke Liahona zijn,5 de tempel uw toevlucht en plek voor bezinning, en uw gebeden het kanaal dat u vertelt waar de Heer u die dag nodig heeft. Het zal u mettertijd verbazen hoe Hij u precies daarheen leidt waar u iemand kunt begeleiden en vergezellen die u nodig heeft.

Daartoe zegen ik u met meer geestelijk onderscheidingsvermogen en vreugde in hulp bieden aan anderen. Ik zegen u met de wijsheid om in te zien wat nodig is en niet harder te lopen dan u kunt. Ik zegen u met de moed om gebruik te maken van uw hemelse voorrechten als verbondsdochter van God. Ik zegen u met het zekere gevoel dat onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, u kennen en liefhebben. Zij hebben u nu naar de aarde gestuurd omdat u nu onmisbaar bent voor Gods koninkrijk! Ik zegen u met het besef dat u met uw goddelijke gaven als dochter van God levens en zelfs de wereld kunt veranderen!

Ik houd van u, lieve zusters. Deze dingen zijn waar. We dragen allemaal bij aan werk van de Heer. Ik getuig dat Jezus Christus leeft! Hij staat aan het hoofd van deze kerk. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken