Liahona
Kvinnors inflytande
Maj 2024


”Kvinnors inflytande”, Liahona, maj 2024.

Från den världsomfattande andakten för Hjälpföreningen 2024

17 mars 2024

Kvinnors inflytande

Underskatta aldrig den enastående kraften inom er att ha ett gott inflytande på andra.

Mina kära systrar i Hjälpföreningen, jag är tacksam att få tala med er i dag. Jag tänker ofta på er. Jag är djupt tacksam för er och står i skuld till er. Så mycket av det goda som den här kyrkan åstadkommer – och så mycket av det goda som händer i världen – sker tack vare er! Tack för er hängivenhet mot Herren och för era ansträngningar att förädla andra. Jag vet hur mycket Herren älskar er och litar till er.

Jag förundras över er tro och lyhördhet för det som rör Anden. Jag inspireras av er flit, ert dynamiska ledarskap och er förmåga att se ett behov och uppfylla det. Oavsett det gäller läs- och skrivkunnighet, undernäring, psykisk ohälsa eller dagliga behov, hanterar ni verkliga problem med en sällsynt kombination av skicklighet, medkänsla, insikt och kärlek. Hela Herrens kyrkas uppdrag stärks av er.

Systrar, ni har en gudomlig förmåga som gör att ni bokstavligen kan förändra liv! Det gäller särskilt när vi verkar med iver för det gudomliga uppdraget att samla Israel. Varje gång vi hjälper någon att hitta förbundsstigen och stanna kvar på den hjälper vi till att samla Israel. Ingen gör detta bättre än ni – som mödrar, ledare, lärare, systrar och vänner. Ni förbereder framtida generationer i Herrens kyrka och i världen!

Nyligen fick vi höra om en liten treårig flicka som vaknade upp från sin tupplur. För att underhålla henne gav hennes bror henne det ena gosedjuret efter det andra. Men vad var det som gav henne tröst och glädje i slutändan? Hennes alldeles egna exemplar av Mormons bok! Denna lilla flicka ser sin mamma läsa i Mormons bok varje dag. Hon vill vara som sin mamma!

Det är helt enkelt omöjligt att beräkna det livsförfinande inflytande som Guds förbundskvinnor har. Jag älskar mina bröder och värdesätter förmånen att få arbeta med dem. Men de två personer på jorden som haft störst inflytande på mig är min fru Dantzel, mor till våra tio barn, som plötsligt gick bort vid 78 års ålder, och, under de senaste 18 åren, min underbara fru Wendy.

Medan jag kämpade för att bli frisk från ett fall tog Wendy outtröttligt hand om mig både fysiskt och andligt. Hon har gjort det på ett sätt som ingen annan hade kunnat. Det enorma inflytande som Dantzel och Wendy har haft på mig kan inte överskattas. De har förändrat mitt liv! De har gjort mitt liv mer fullständigt.

Kvinnor har varit i centrum för vår himmelske Faders plan från begynnelsen. Guds frälsningsplan var beroende av två tappra kvinnors hjältemodiga handlingar – Eva,1 ”mor till alla levande”2 och Maria,3 mor till vår Herre Jesus Kristus.

Systrar, underskatta aldrig den enastående kraften inom er att ha ett gott inflytande på andra. Det är en gåva som vår himmelske Fader har gett varje förbundskvinna. Som en Guds förbundsdotter har du en mottaglighet för Anden och en förfinad moralisk kompass som ger dig förmågan att ta emot personlig uppenbarelse och skilja på sant och falskt. Med det sagt fråntar jag inte männen förmågan att skilja mellan rätt och fel eller att göra det andliga arbetet för att ta emot uppenbarelse. Men om världen någonsin skulle förlora kvinnornas moraliska redbarhet så skulle världen aldrig återhämta sig.4

Systrar, vi behöver höra era röster undervisa om Kristi lära. Vi behöver er förmåga som kvinnor att uppdaga bedrägeri och uttrycka sanning. Vi behöver er inspirerade visdom i era familje-, församlings- och stavsråd och på andra inflytelserika platser runt om i världen. Er familj, kyrkan och världen behöver er! Systrar, ingen kan göra allt, inte heller ska ni försöka. Men jag vet hur avgörande er del är i att bygga Guds rike.

Så i dag inbjuder jag er att göra skrifterna till er personliga Liahona,5 templet till er tillflyktsort och omkalibrering, och era personliga böner till det sätt varpå ni lär er var Herren vill att ni ska vara den dagen. Med tiden kommer ni att häpna över hur han vägleder er till att vara precis där ni kan leda, stötta och gå bredvid någon som behöver er.

Därför välsignar jag er med ökad andlig urskillningsförmåga och förmågan att finna glädje i att hjälpa andra. Jag välsignar er med visdomen att urskilja vad som är nödvändigt och inte springa fortare än ni kan. Jag välsignar er med modet att leva upp till era gudomliga förmåner som en Guds förbundsdotter. Jag välsignar er att djupt känna att er himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus känner och älskar er. De sände er till jorden nu eftersom ni är livsviktiga för Guds rike nu! Jag välsignar er så att ni inser att era gudomliga gåvor som en Guds dotter ger er kraften att inte bara förändra liv utan att förändra världen!

Jag älskar er, mina kära systrar. Allt detta är sant. Vi är alla engagerade i Herrens verk. Jag vittnar om att Jesus Kristus lever! Han är denna kyrkas överhuvud. I Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut