Seminaari
2. Nefi 9:50–52: ”Tulkaa Israelin Pyhän luokse”


”2. Nefi 9:50–52: ’Tulkaa Israelin Pyhän luokse’”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”2. Nefi 9:50–52”, Mormonin kirja, opettajan kirja

2. Nefi 9:50–52

”Tulkaa Israelin Pyhän luokse”

Kuva
nuoria lukemassa yhdessä pyhiä kirjoituksia

Oletko koskaan odottanut suurta onnea jostakin asiasta mutta pettynyt jälkeenpäin? Jaakob päätti saarnansa neuvomalla nefiläisiä välttämään ajan tai rahan käyttämistä asioihin, jotka eivät toisi kestävää tyydytystä. Hän kutsui heitä tulemaan Jeesuksen Kristuksen luo ja kestitsemään itseään evankeliumin siunauksilla. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua tuntemaan suurempaa halua tavoitella siunauksia ja tyydytystä, joita vain Jeesus Kristus voi antaa.

Opeta oppia. Herra antoi meille käskyn ”opettaa [toisillemme] valtakunnan oppia” (OL 88:77). Tämä oppi koostuu iankaikkisista totuuksista, joiden soveltaminen johtaa korotukseen. Keskeisenä näiden totuuksien joukossa on Jeesuksen Kristuksen tehtävä pelastussuunnitelmassa. Tosi opin opettaminen kutsuu Pyhän Hengen todistuksen ja voi innoittaa oppilaita seuraamaan Vapahtajaa.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita miettimään valintoja, joita he ovat tehneet, paikkoja, joissa he ovat käyneet, ja asioita, joita he ovat oppineet ja jotka ovat tuoneet kestävää tyydytystä heidän elämäänsä.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Nälkämme ja janomme tyydyttäminen

Voisit näyttää oppilaille muutamia kuppeja, jotka olet täyttänyt nestemäisillä aineilla, jotka eivät sammuta janoa, kuten soijakastikkeella, sinapilla tai siirapilla. Näytä sitten vielä yhtä kuppia, joka on täynnä puhdasta vettä. Kehota oppilaita kuvittelemaan, että heillä olisi äärimmäisen kova jano ja että he voisivat juoda vain yhdestä näistä kupeista. Pyydä heitä tekemään valinta ja kertomaan sen mahdolliset seuraukset.

Voisit myös näyttää ruoka-aineita, jotka eivät tyydytä nälkää, kuten suolaa tai kurkkupastillia, sekä jotakin ravitsevampaa ruoka-ainetta, kuten hedelmää.

Olet luultavasti huomannut, että henkemme tarvitsee ruumiimme tavoin ravintoa ja tyydytystä.

  • Millä tavoin voimme antaa hengellemme kestävää ravintoa tai tyydytystä?

  • Mitkä niistä asioista, joiden puoleen ihmiset kääntyvät saadakseen tyydytystä, voivat saada heidät tuntemaan hengellistä tyhjyyttä?

  • Miksihän ihmiset toisinaan kääntyvät sellaisten asioiden puoleen, jotka eivät anna kestävää tyydytystä?

Kehota oppilaita arvioimaan omaa elämäänsä tarjoamalla heille tilaisuus pohtia seuraavia kysymyksiä.

  • Etsitkö onnellisuutta ja täyttymystä asioista, jotka eivät tyydytä näitä toiveita? Mikä on auttanut sinua tuntemaan kestävää rauhaa ja onnea elämässäsi?

  • Opiskellessasi tänään pane merkille totuuksia, jotka voivat auttaa sinua kokemaan siunauksia ja tyydytystä, joita vain Jeesus Kristus voi tarjota.

”Kestitkää itseänne sillä, mikä ei häviä eikä voi turmeltua”

Jakeita 2. Nefi 9:27–49 tutkiessasi opit, että Jaakob varoitti kansaansa synnillisistä tavoista, joita nämä noudattivat. Jaakob päätti varoituksensa tärkeään kehotukseen.

Lue 2. Nefi 9:50–52 ja pane merkille Jaakobin kehotus kansalleen.

  • Mitkä näiden jakeiden sanat tai ilmaukset ovat mielestäsi tärkeitä? Miksi?

  • Mitä nämä jakeet auttavat sinua ymmärtämään Jeesuksen Kristuksen toiveista meitä kohtaan? Mitä ne opettavat sinulle siitä, mitä Hän tarjoaa meille?

Kehota oppilaita panemaan merkille totuuksia Jaakobin opetuksista. He saattavat huomata esimerkiksi seuraavanlaisen totuuden. Voisit kirjoittaa tämän totuuden taululle.

Näistä jakeista voimme oppia muun muassa sen totuuden, että kun tulemme Jeesuksen Kristuksen luo, sielumme voi saada tyydytyksen.

Syvennä ymmärrystäsi käyttämällä rinnakkaisviitteitä

Kun etsit pyhien kirjoitusten kohtia, jotka liittyvät tutkimiisi jakeisiin, voit syventää ymmärrystäsi pyhien kirjoitusten sisällöstä ja lisätä arvostustasi sitä kohtaan.

Harjoittele tätä taitoa etsimällä rinnakkaisviitteitä, jotka liittyvät jakeiden 2. Nefi 9:50–52 opetuksiin.

Voisitte käydä kahdessa seuraavassa kappaleessa kuvatun prosessin läpi yhdessä luokkana niin, että piirrätte kaavion taululle ja etsitte yhdessä yhden tai kaksi rinnakkaisviitettä. Yksi hyödyllinen rinnakkaisviite, jonka voisit näyttää oppilaille, on Alma 5:33–34. Voisit tämän jälkeen jakaa oppilaat pareiksi tai pienryhmiin etsimään rinnakkaisviitteitä.

Voisit piirtää opiskelupäiväkirjaasi seuraavanlaisen kaavion ja kirjoittaa keskiympyrään ”2. Nefi 9:50–52”. Kun löydät siihen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia, jotka haluat muistaa, voisit kirjoittaa viitteet muihin ympyröihin.

Kuva
ympyräkaavio

Voisit aloittaa rinnakkaisviitteiden etsimisen etsimällä alaviitteissä mainittuja pyhien kirjoitusten viitteitä ja aiheita. Seuraavaksi voisit valita jakeista 2. Nefi 9:50–52 keskeisiä sanoja ja etsiä niitä tai niihin liittyviä termejä Pyhien kirjoitusten oppaasta tai Evankeliumiaiheisesta kirjastosta käyttämällä sen hakutoimintoa.

Tässä on muutamia sanoja tai ilmauksia, joita voisit etsiä: tulla, elävä vesi, tyydyttää, kuulla, kestitä, rukous, kiittäminen, iloita.

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa etsiä rinnakkaisviitteitä, kehota muutamia vapaaehtoisia kertomaan löytämistään pyhien kirjoitusten kohdista yksi, joka on heille erityisen merkityksellinen. Pyydä oppilaita selittämään, kuinka kyseinen rinnakkaisviite lisäsi heidän ymmärrystään jakeiden 2. Nefi 9:50–52 opetuksista. Voisit lisätä oppilaiden mainitsemia pyhien kirjoitusten viitteitä taululla olevaan kaavioon.

Sovella oppimaasi käytäntöön

Mieti, mitä olet tänään oppinut Jeesuksesta Kristuksesta ja kuinka nämä opetukset voivat siunata sinua nykyisissä olosuhteissasi.

Voisit auttaa oppilaita hahmottamaan tämänpäiväisellä oppitunnilla oppimiaan asioita laittamalla näkyville seuraavat kysymykset ja kehottamalla heitä kirjoittamaan vastauksensa opiskelupäiväkirjaan.

  • Mitä sellaista olet oppinut Jeesuksesta Kristuksesta tai tuntenut Häntä kohtaan, minkä haluat muistaa?

  • Kuinka päätös seurata Jeesusta Kristusta voi antaa sielullesi kestävää tyydytystä?

  • Mitä sellaisia konkreettisia valintoja voisit tehdä, jotka toisivat elämääsi kestävää tyydytystä, joka on mahdollista Jeesuksen Kristuksen ansiosta?

Pyydä muutamaa vapaaehtoista kertomaan vastauksistaan luokalle. Todista totuuksista, joista olette tänään keskustelleet. Kannusta oppilaita tutkiskelemaan elämäänsä ja miettimään, millaisia muutoksia he voisivat tehdä, jotta he voisivat kokea sitä onnea, rauhaa ja tyydytystä, joka tulee Jeesuksen Kristuksen seuraamisesta.

Tulosta